Loading...

Praha - Železničný - Vyšehradský most

Turistické cíle Most

Hlavné mesto Praha delí rieka Vltava a pre jej spojenie sa po stáročia budovali mosty pre prepojenie postupne sa rozrastajúceho mesta. S rozvojom železnice sa začala aj výstavba mostov železničných. Jedným z takýchto historických mostov je most na mape nazvaný jednoducho - Železničný most. Okrem železničný má ale aj názov Železničný most pod Vyšehradem. Železničný, vyšehradský  oceľový most spája dva vltavské brehy pod Vyšehradom a Smíchovom.

Dnešnému mostu predchádzal pôvodný priehradový oceľový most postavený v rokoch 1871 až 1872. Bol postavený ako súčasť spojenia vtedajšieho Západného nádražia a nádražia Františka Josefa, dnešného Smíchovského a Hlavného nádražia. Išlo o jednokoľajový oceľový most s piatimi poliami o dĺžke 57 metrov rozmiestnených na troch pilieroch. Most mal dĺžku 196 metrov, zhotovili ho v Duisburgu v Harkotovej mostárni.

Rozvojom dopravy sa jednokoľajový most už koncom 19. storočia stal nevyhovujúci, rozhodlo sa o výstavbe nového, dvojkoľajového mosta.
Jeho výstavba prebehla v rokoch 1900 - 1901. Vznikol priehradový most z troch polí premostených na dvoch nových kamenných pilieroch. Dĺžka tohto oceľového mostu je 215 metrov, jeho šírka je 8,1 metra. Na výstavbe mosta sa podielali tri firmy - První Českomoravská továrna na stroje, Rustonová strojírna a Bratří Prášilové a spol. V roku 1928 na moste v rámci elektrizácie pražských spojovacích dráh zaviedli elektrickú prevádzku. Súčasťou mostu je aj pešia lávka pre chodcov a cyklistov.

Od uvedenia mostu do prevádzky ubehlo už viac ako sto rokov, zaťaženie mostu sa mnohonásobne zvýšilo. Podobné oceľové stavby majú svoju životnosť, potrebujú ochranu kovových konštrukcii pred vlivom počasia a korózie. Vyšehradský most je dnes na kraji svojej životnosti.

Začalo sa preto jednať o budúcnosti tohto mostu. Zrekonštruovať ho alebo postaviť nový, trojkoľajový? Zvážuje sa aj o demolícii tohto mostu, podľa vypracovaných štúdii je stávajúca oceľová konštrukcia mostu neopraviteľná, jeho rekonštrukcia konštrukčnej časti už nemá cenu. Správa železničnej dopravnej cesty chce zachovať piliere mostu a na týchto starých základov postaviť novú, čo najpresnejšiu repliku tohto mostu, ktorý je od roku 2004 vyhlásený za kultúrnu pamiatku. Pokiaľ by sa podarilo zachrániť tento most ako kultúrne dedičstvo, postavili by vedľa neho ďalší jednokoľajový most. Ktovie, ako to s touto kovovou nitovanou pamiatkou nakoniec dopadne, osud mostu je zatiaľ neistý. Most už neodmysliteľne patrí k pohľadu na Vyšehrad podobne ako Karlův most k panoramatu Hradčan.

Nový most na Výtoni - aktuální informace 2023

  • Železniční most na Výtoni je již přes sto let jednou z dominant pražského panoramatu, zároveň tvoří nedílnou součást klíčové dopravní infrastruktury. Každý den po něm projede přibližně 300 vlaků.
  • Rozvoj železniční dopravy, která je nejekologičtějším způsobem cestování, je investicí do udržitelné budoucnosti. Plán do roku 2035 počítá s navýšením počtu vlaků v úseku na více než 500.
  • Tříkolejné řešení mostu je tak základním předpokladem pro zajištění dostatečné kapacity a hladký provoz i v dlouhodobém horizontu.
  • Ocelová konstrukce mostu, která pochází z roku 1901, se již ocitla na hranici své životnosti a je nutné ji nahradit novým řešením.
  • Projekt kromě zlepšení dostupnosti železnice cestujícím také uleví místním od hluku a zkultivuje přilehlé okolí na obou březích.
>> www.novymostvyton.cz 
 

Poslední aktualizace: 9.2.2023
WWW stránky:
Praha - Železničný - Vyšehradský most na mapě
Autor: ivetka
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Praha - Železničný - Vyšehradský most

Praha pernštejnská
Praha pernštejnská
Cestopisy
Minulou středu (tedy 20.6.2012) jsem využil toho, že jsem nemusel odvézt dceru na přijímačky do Zlína, a vyrazili jsme místo toho s…
0.1km
více »
Praha - Náplavka - Gott My Life
Praha - Náplavka - Gott My Life
Ostatní
Prvý krát sme plagát k výstave Karla Gotta uvideli na bilborde v Českých…
0.3km
více »
Paha - Smíchov - Pivovar Staropramen
Paha - Smíchov - Pivovar Staropramen
Ostatní
Pivovar Staropramen, producent jedného z najznámejších českých piv vznikol…
0.3km
více »
Krmení labutí, kachen a racků na břehu Vltavy
Krmení labutí, kachen a racků na břehu Vltavy
Tipy na výlet
Nevíte co dělat a nechce se Vám trávit odpoledne po historických …
0.3km
více »
Pražská náplavka - Rašínovo nábřeží
Pražská náplavka - Rašínovo nábřeží
Místní část
Náplavka na Rašínově nábřeží je dnes nejživějším místem na Vltavském břehu. Je ohraničena na jedné straně Výtoní a na druhé Jiráskovým mo…
0.3km
více »
Praha (Vyšehrad) – Vyšehradský železniční most
Praha (Vyšehrad) – Vyšehradský železniční most
Most
Oficiálně bezejmenná mostní stavba známá jako Vyšehradský železniční most…
0.4km
více »
Praha - Smíchov
Praha - Smíchov
Městská část
Smíchov je součástí městské části Prahy 5. Smíchov se rozkládá pod svahem…
0.4km
více »
Palackého most
Palackého most
Most
Palackého most je pátým mostem přes Vltavu na území města Prahy (po proud…
0.4km
více »
Praha a železniční most, někdy též zvaný Vyšehradský
Praha a železniční most, někdy též zvaný Vyšehradský
Most
Pro někoho možná obyčejný železniční most, přesto se objevuje na mnoho…
0.4km
více »
Praha, Smíchov - Medvědí kašna
Praha, Smíchov - Medvědí kašna
Kašna
Medvědí Kašna (dříve zvaná Slavatovská) je umístěna v parčíku v zadní části Náměstí 14. října v Praze na Smíchově. Kašna byla…
0.4km
více »
zavřít reklamu