Radošov - krytý most přes Ohři
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Krytý most v Radošově má značně zajímavou a pohnutou historii. Že se v Radošově přecházela Ohře od nepaměti vlastně hovoří i původ jména obce z německého Rodisfort, tj. Radovanův Brod. R. 1364 udělil Karel IV. městu Ostrov privilegium stavby mostu v tomto místě a vybírání cla, r. 1366 přikázal kupcům směřujícím na prahu používat tuto cestu. Původní most byl určitě dřevěný a musel být stále opravován. R. 1567 most vyhořel, v r. 1628 jej poškodila povodeň, r. 1639 snad strhli Švédové. Obnovován byl r. 1709 a 1731. Už z rozpočtu, který se dochoval je patrné, že se jednalo o dřevěnou roubenou konstrukci. R. 1742 jej zapálila pro změnu francouzská vojska, obnoven byl za 2 léta. R. 1768 pak ledy, obnoven 1783, za napoleonských válek byl částečně rozebrán, po té opět opraven i s novou střechou. Víceméně v této podobě se dochoval do 20. století, v l. 1979-80 pak most prošel celkovou rekonstrukcí. Bohužel 18.7.1986 za neznámých okolností zcela vyhořel, zůstaly pouze Kamenné pilíře. Až v r. 2001 započala příprava rekonstrukce a nakonec v r. 2003, 30. září byl nový most uveden do provozu.
Dnešní podoba mostu vychází ze stavu v r. 1986 ovšem pro umožnění vjezdu záchranné služby tvoří nosnou konstrukci nosníky z předpjatého betonu s monolitickými příčníky. Tato konstrukce je skrytá pod dřevěnou mostovkou a v bednění stěn. Délka nosné konstrukce – 62,25m, šířka 5,745m, šíře vozovky 4,7m, podjezdová výška 3,1m, zatížení 1 vozidlem 5t.