Loading...

S „Bulíkem“ Posázavím do Podblanicka a zpět

Turistické cíle Zajímavost

Lidé podél trati i na nádražích si připravují fotoaparáty a trpělivě čekají, až se zdáli ozve parní píšťala a tratí posázavského Pacifiku přisupí historická parní lokomotiva s neméně historickými vagóny. Zvláště pro děti je to atrakce. Něco zcela jiného, než to, co vídají při počítačových hrách. Místo polstrovaných sedadel tu najdou dřevěné lavice. Také jízda je odlišná. Vagonem to hází, drncá, souprava skřípá a k tomu odfukuje lokomotiva kouř a páru. To vše si mohou ještě letos o prázdninách zájemci o parní lokomotivy osobně prožít tuto v sobotu 26.srpna. Přesně v devět hodin totiž vyjede z nádraží Praha Braník na trať legendárního „Posázavského pacifiku“ zvláštní vlak v čele s historickou parní lokomotivou „Bulík“, vyrobenou v roce 1935.

Výlety do minulosti

Nostalgické akce tedy výjezdy historických lokomotiv i dobových vagonů pořádají České dráhy už více než dvacet let. Jedná se nejen o jízdy populárních parních mašin, ale i o tradiční jízdy historických motorových vozech vozů, jako je například známý „Hurvínek“, který vozí cestující z Břeclavi do Lednice, nebo motorový vůz z roku 1931 zvaný Věžák na trati ze Šumperka do Velkých Losin. Ale nejznámější a nejoblíbenější jízdy jsou ty s parní lokomotivou z Bránického nádraží na trati legendárního posázavského Pacifiku.  „Začaly mimochodem tzv. Dětskými dny, což byly třídenní akce, kdy jsme jezdili permanentně v pátek, sobotu i neděli s třemi parními mašinami. Akce byly spojené s kulturními zážitky, kdy ve vlacích hrály trampské skupiny a další čekaly na různých nádražích,“ vzpomíná systémový specialista Josef Lemberk. „Podle mne je největší reklama pro České dráhy, když mohou předvést stroje a vozy, které běžně jezdily před padesáti, šedesáti a dokonce i před sto lety. Lidem tak můžeme ukázat historii kolejové dopravy v praxi. Navíc si ji mohou osobně vyzkoušet. Samozřejmě je na nich, zda si vyberou, zda cestovat moderní linkovou dopravou nebo to zkusí historickou lokomotivou s vagony, které nejsou, přiznejme, pro dnešního, civilizací trochu zhýčkaného, člověka moc pohodlné. Jde o to tzv. „Rybáky“, které pocházejí ze 40 let minulého století. Vše je pouze ze dřeva a kovu. Ale i to ke správnému zážitku patří.“

Důležité je i to, že většina výstupních stanic zmíněné sobotní jízdy nabízí plno kulturních zážitků. Například v Jílovém u Prahy mohou cestující navštívit regionální muzeum těžby zlata, nedaleko zastávky Krhanice se nachází unikátní Vojenské technické muzeum Lešany a ve stanici Týnec nad Sázavou stojí za zmínku Týnecký hrad nebo nedaleká zřícenina hradu Zbořený Kostelec. V Benešově zajistili dráhy okružní jízdu Ekovláčkem zajímavými místy Benešova včetně Zámku Konopiště a v Postupicích si zase přijdou na své milovníci historie, protože mohou navštívit Zámek Jemniště. Cestující se zpáteční jízdenkou prý budou mít přednost a ještě snížené vstupné. V cílové stanici Vlašim, než vlak doplní vodu a připraví se na zpáteční cestu, si mohou věrní pasažéři prohlédnout například Zámek Vlašim nebo unikátní expozici našich volně žijících živočichů v paraZOO v Záchranné stanici pro živočichy ČSOP Vlašim.

S lokomotivami je potíž

„Bereme je, kde se dá, jak co zbude,“vysvětluje další z organizátorů jízdy, přednosta stanice Smíchov, Petr Pavlík. „Parních mašin je tabulkově sice hodně, ale jejich údržba je nesmírně drahá, jsou poruchové apod. Na červnovou akci jsme například měli přislíbenou lokomotivu „Všudybylku“, z depa v Lounech, která patří depu historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka. Ale nakonec jsme si museli půjčit tuto lokomotivu číslo 464.102, zvanou „Ušatá“, která patří Národnímu technickému muzeu, protože se nám naši původní mašinu ještě nepovedlo opravit. Také naše čtyřkolová lokomotiva z roku 1917, která letos slaví sto let, a se kterou jsme tu často jezdili, jede jinam. Bohužel některé nutné prohlídky, které jsou nutné pro její provoz, jsou už téměř prošlé. Také její stav není nejlepší. Proto odjela, doufám, že ne naposledy, do Lužné u Rakovníka, kde bude čekat na velkou opravu, kterou si tato stoletá babička určitě zaslouží. Mimochodem je to lokomotiva z Vršovického depa, která byla stále, i po konci svého technického provozu, tzv. ve stavu. Nikdy jsme ji neprodali k jiným účelům ani nedali do šrotu, jak se to jinde s parními lokomotivami stávalo. Místní železničáři ji stále udržovali v provozu. Vyplatilo se to, protože následně jsme ji začali používat pro naše poměrně populární nostalgické jízdy.“

 Čtvrté největší v Praze

Jízda tratí, zvané Posázavský Pacifik je tradice. Je to trať po mnoho desetiletí spojená s trampským hnutím, později s trampskými osadami a dnes s turistikou včetně té cyklistické. Je zajímavé, že začátek cesty, nádraží Bráník, bylo kdysi podle počtu odbavených cestujících čtvrté největší v Praze. Doba se sice změnila, cestujících ubylo, ale tradice zůstala. A trať Posázavského Pacifiku má dodnes svoje kouzlo a okolí je úžasné, takže sem pořádají České dráhy již zmíněné nostalgické vlaky nejčastěji.  A to nejenom přes léto, ale i na podzim a v zimě. Druhá nejzajímavější „nostalgická“ jízda vede na Křivoklát. Také půvabná trať. Sem jezdí České dráhy s delší soupravou, větší lokomotivou a vlaky jsou prý hodně plné. „Abych to shrnul, nejoblíbenějšími akcemi jsou naše Dětské dny, Dny železnice, a v zimě Mikulášské jízdy,“ dodává P. Pavlík. „Ty jsou mezi dětmi také velice žádané. Vypravujeme za jeden den čtyři jízdy v okruzích po a kolem Prahy a v neděli další tři. Všechny jízdy jsou vyprodané a navíc musíme mít minimálně čtyři mikulášské čety, protože jeden Mikuláš by tak dlouhý vlak sám neprošel. Jako bonus tu pravidelně nadělujeme dětem více než 4 tisíce perníků.“

Pro mnohé z dětí zůstane jízda parním vlakem nezapomenutelným dobrodružstvím. Totéž platí i pro fanoušky páry. Podle zahraničních návštěvníků prý něco podobného v Evropě najdeme jen zřídka a České dráhy šlechtí, že podobné zatraktivnění jízd vlakem provozují. Tak jen aby počasí přálo, nostalgická vyjížďka se podařila a vlak odjel i dojel včas. Jen tak mimochodem, odjezd z Vlašimi je v 15:33 hod. a předpokládaný příjezd do Prahy Braníka v 19:13 hod. Páře zdar.

Antonín Karoch

Poslední aktualizace: 23.8.2017
Nadmořská výška:
346 metrů nad mořem
S „Bulíkem“ Posázavím do Podblanicka a zpět na mapě
Autor: TondaK
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí S „Bulíkem“ Posázavím do Podblanicka a zpět

Vlašim - Palackého náměstí - Malý rynek
Vlašim - Palackého náměstí - Malý rynek
Náměstí
Na levém břehu Blanice je Malý Rynek. Při oslavách stéh…
0.3km
více »
Vlašimský zámecký park
Vlašimský zámecký park
Tipy na výlet
Autem míříme do Vlašimi. Přestože jsme zde byli již několikrát, naposledy…
0.3km
více »
Vlašim - Čínský pavilon
Soutěž 3 body
www.turistikaprozivot.cz
Vlašim - Čínský pavilon
Dům, budova
Dominantou parku je dodnes Čínský pavilon. Původně se do něj vstupovalo…
0.3km
více »
Vlašim - Stará radnice
Vlašim - Stará radnice
Dům, budova
Radnice levobřežního Městečka. Vlašim se dělila podle břehů a svou správu měl každý břeh zvlášť. Ač byly radnice svou polo…
0.4km
více »
Vlašim - park s rybím přechodem
Vlašim - park s rybím přechodem
Výletní místo
 V údolí Blanice byl od 18 století budován zámecký park v…
0.4km
více »
Vlašimským zámeckým parkem
Vlašimským zámeckým parkem
Výletní místo
Vlašimským zámeckým parkem Počasí vypadá na předčasné předjaří, pojal…
0.4km
více »
Vlašim - Zámecký park
Vlašim - Zámecký park
Park
Kolem vlašimského zámku zbudovali majitelé panství oboru. Zní vytvořili…
0.4km
více »
Vlašim - Muzeum Podblanicka
Vlašim - Muzeum Podblanicka
Muzeum
Toto muzeum vzniklo v Benešově jako reakce na Národopisnou výstavu českoslovanskou, která vyvolala nadšené sbírání a shánění historických př…
0.5km
více »
Vlašim - Mosty vlašimského parku
Vlašim - Mosty vlašimského parku
Most
V současnosti se ve vlašimském Zámeckém parku nachází celkem 7 mostů a můstků, z nichž nejzajímavější je most…
0.5km
více »
Zámecký park ve městě Vlašim
Zámecký park ve městě Vlašim
Chodník, naučná stezka
Jestliže někdo tvrdí, že procházka parkem je nuda, tak po návštěvě…
0.5km
více »
Město Vlašim
Město Vlašim
Město
Vlašim je město v okrese Benešov, ve Středočeském kraji, asi 20 km jihový…
0.5km
více »
Vlašimský zámek a zámecký park
Vlašimský zámek a zámecký park
Zámek
  Počátkem 14. století byl  nad řekou Blanicí  vybudován pány z Vlašimi…
0.5km
více »
Zámek a park Vlašim
Soutěž 3 body
www.turistikaprozivot.cz
Zámek a park Vlašim
Zámek
Zámecký park ve Vlašimi je jedním z nejkrásnějších českých romant…
0.5km
více »
Město Vlašim – Muzeum Podblanicka a vyhlídková zámecká věž
Město Vlašim – Muzeum Podblanicka a vyhlídková zámecká věž
Rozhledna
Vlašim je město v okrese Benešov, ve Středočeském kraji, asi 20 km…
0.5km
více »
Vlašim - Domašínská brána
Vlašim - Domašínská brána
Ostatní
Domašínská brána se nachází nejdál od zámku; cesta sem se ale vyplatí. Vnovogo…
0.5km
více »
Vlašim - Žižkovo náměstí - Velký rynek
Vlašim - Žižkovo náměstí - Velký rynek
Náměstí
Velký rynek, dnes Žižkovo náměstí. Roku 1488 král Vlad…
0.6km
více »
ParaZOO
Soutěž 3 body
www.turistikaprozivot.cz
ParaZOO
ZOO
Víte jak je velký výr velký? Znáte kriticky ohroženého sýčka? Viděli jste…
0.6km
více »
Rozcestí Vlašim - náměstí
Rozcestí Vlašim - náměstí
Rozcestí
Rozcestník turisticky značených cest najdeme na Husově náměstí v jeho západní části. Modrá turistická značka tudy prochází a červená…
0.6km
více »
Fontány na Husově náměstí ve městě Vlašim
Fontány na Husově náměstí ve městě Vlašim
Odpočinkové místo
Voda je základní látkou vnitřního prostředí organismu a nachází se v každ…
0.6km
více »
Vlašim - Vlašimská brána
Vlašim - Vlašimská brána
Ostatní
Vlašimská brána spojuje město Vlašim a vlašimský park, potažmo Zámek. Její průjezd je nejvyšší a nejširší. Při pohledu změsta uvidíme…
0.6km
více »
zavřít reklamu