Stránovský železniční most-viadukt Krnsko
Tříobloukový železniční železobetonový Stránovský jednokolejný viadukt v Krnsku
je na trati Praha - Turnov pár kilometrů před Mladou Boleslaví a jeho délka je 152 m
a výška max. 27 metrů. Přemosťuje údolí Strenického potoka, který se nedaleko
odtud vlévá do Jizery.
Při výstavbě trati tu byl v roce 1865 postaven první železniční most.
Po válce bylo ale zjištěno, že konstrukce neumožňuje zpevnění a proto
vypsalo ministerstvo železnice soutěž na most nový, ve které zvítězil návrh
profesora Stanislava Bechyněho.
Práce byly zahájeny v roce 1924 a trvaly necelých šest měsíců, provoz byl obnoven
15. září 1924.
https://www.krnsko.cz/obec-7/historie/stranovsky-viadukt/
Mezi Krnskem a Jizerním Vtelnem můžete také navštívit zámek Stránov a pozdně
barokní kostel sv. Václava; v Horním Krnsku pak zámek Krnsko. Na protějším břehu
Jizery naproti železničnímu mostu si můžete prohlídnout zříceninu Starý Stránov
a židovský hřbitov.
Vede tu i několik cyklostezek. Nad stanicí vlaku v Krnsku je pár metrů po silnici nahoru
na levé straně pod kaplí zvláštní socha postavy, která je od hrudníku nakloněná
nad silnici. Fotka sochy je ve fotogalerii.
Mohutný železobetonový železniční viadukt na trati Praha – Turnov (070) 6 km jihozápadně od Mladé Boleslavi. Vede přes údolí Strenického (nebo Skalského) potoka, nedaleko jeho ústí do Jizery. Délka mostu je 152 m, oblouky mají rozpětí 28 m, výšku 12m. Šířka pilířů je 6m, mostovka je široká 4m, nejvyšší výška přemostění je 27m, mezi hlavními oblouky a mostovkou jsou menší železobetonové oblouky – arkády. Návrh mostu pro firmu Hlava – Kratochvíl vypracoval prof. Stanislav Bechyně, práce na mostu trvaly necelých 6 měsíců v r. 1924.
Most nahradil starší most příhradové konstrukce ze svářkového železa, který byl poškozen za prusko-rakouské války r. 1866, během 1. světové války pak již zcela přestal vyhovovat. Nedaleko mostu narazíme na novogotický Zámeček Stránov u Jizerního Vtelna.