Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Jednou z nejznámějších pamětihodností alsaského města Štrasburk jsou bezesporu tzv. Kryté mosty, nacházející se na západní straně malebné historické čtvrti Petite France neboli Malá Francie. Jedná se v podstatě o celou „sérii“ památek, tvořenou třemi mosty s hranolovými mostními věžemi, které byly původně čtyři a které jsou mladší, protože vznikly až v průběhu 14. století. A také o technickou stavbu vpravdě věkovitou, vždyť mosty přes řeku Ill byly „otevřeny“ již v roce 1250, tedy v době dokončení prvních celokamenných městských hradeb. A hned na úvod si můžeme také prozradit pro našince jistě potěšující – a významnou informaci. Štrasburské kryté mosty v I. polovině 17. století maloval i sám věhlasný Wenceslaus Hollar Bohemus neboli Vašek Hollar, který v Alsasku nějakou dobu tvořil.
Mosty Ponts Couverts byly od samého počátku své existence součástí obranného systému města, které vznikalo a bylo upravováno po celé 13. století. Rozšiřování opevnění souviselo s prudkým nárůstem počtu obyvatel Štrasburku a nutným posunutím hranic města. Tři stavby, které přemostily čtyři kanály řeky Ill, byly zařazeny mezi francouzské historické památky v roce 1928. Jára Cimrman by Francouzům jistě poradil, aby ještě 2 roky (nebo raději hned 22 let) počkali, protože výstavba Ponts couverts byla zahájena v roce 1230, aby o 20 let později skončila slavnostním otevřením. K mostům ještě přibyl další opevňující prvek. Jednalo se o tzv. Vaubanovu hráz, která byla postavena v letech 1681 až 1690 podle návrhu geniálního barokního pevnostního stavitele, markýze Sébastiena Le Prestre de Vauban.
Jak již bylo naznačeno, tři ze čtyř silných hranolových mostních věží zde zůstaly zachovány, ale samotné mosty, tyto věže spojující, prošly během své dlouhé existence množstvím změn. Již v roce 1332 musí být výrazně posíleny podpůrné mostní pilíře. Od roku 1570 jsou součástí soumostí železné brány, a poté již přichází velký stavitel Vauban a jeho nové opevnění, ničení toho starého a vlastně i vznik současné podoby Ponts couverts. Jen věž Malzenturm byla zbourána v roce 1869. Říká se ovšem, že celá památka přežila do současnosti jen proto, že dlouhý čas sloužila jako civilní (Heinrichsturm) i vojenské (Altheimsturm a Tour des Français) vězení.
Všechny mosty byly původně kryty dřevěnou střechou, která sloužila k ochraně obráncům města i vodních cest, kteří by sem byli umístěni v době válečných střetů. Tyto střechy sice byly odstraněny již v roce 1784, ale název Ponts Couverts (Kryté mosty) je nadále běžně používán i v současnosti. A i dnes se jedná o místo s nenapodobitelným kouzlem a atmosférou. I když se v podstatě jedná jen o „pískovcovou repliku“ z let 1863 až 1865.