Loading...
Turistické cíle • Důl, štola, šachta
V roce 1938 byla zahájena výstavba nové železniční tratě Brno - Tišnov - Křižanov - Žďár nad Sázavou - Německý Brod (nynější Havlíčkův Brod). V úseku mezi Tišnovem a Křižanovem byly na trati proraženy tři tunely. V Tišnově trať opouští víceméně rovinaté území a začíná výrazně stoupat do nitra Českomoravské vrchoviny. Nejníže položený tunel se nachází u Dolních Loučkek a je dlouhý 633 m. Najíždí se do něho z desetiobloukového viaduktu, který přetíná řeku Loučku a při výjezdu z tunelu trať najíždí na další viadukt, který přechází hluboké údolí říčky Libochovky. Výše položené dva tunely mezi Řikonínem a Níhovem byly pak raženy ve svahu romantického údolí říčky Haldy. Dolní byl postaven do oblouku a měří 314 m a horní těsně před Níhovem pak měří 531 m. Tunely mají na svých čelech zobrazem letopočet 1942, čili rok kdy byly postaveny. Ke konci 2. světové války v nich byly umístěny továrny vyrábějící trupy stíhaček Messerschmitt Bf 109. Jejich výroba sem byla přesunuta v roce 1944 z továrny z Vídeňského Nového Města v Rakousku, neboť zdejší objekt se stával častým terčem náletů západního letectva. U osady Kutiny na soutoku říček Libochovky a Haldy byl v hlubokém lesnatém údolí zbudován rozlehlý pracovní tábor. Tunely byly navzájem propojeny úzkorozhocnou železniční vlečkou, po které se převážely mezi jednotlivými tunely dílčí výrobní komponenty.
První vlak po nové trati pak projel v roce 1953.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.84 Velkomeziříčsko a č.85 Okolí Brna-Svratecko, GOL 1:25 000 Okolí Brna-Tišnovsko