Velké Losiny – zastávka U zámku
Turistické cíle • Ostatní • Ostatní
V podstatě hotová je již elektrifikace trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou. Když v roce 1997 řádila pod Jeseníky velká voda, trať do údolí pod jesenickým hřebenem značně poškodila. Na některých úsecích neexistovaly náspy, v Loučné nad Desnou zmizelo celé kolejiště zdejšího nádraží. Tehdejší ministr Dopravy trať odepsal, s tím že bude zrušená. To se ovšem příliš nelíbilo obcím, ležícím kolem této trati, obdobně se k tomu stavěli i jejich obyvatelé a zároveň i většina letních i zimních turistů, kteří vlakem z/do Koutů s oblibou jezdí.
Trať zachránil svazek obcí v údolí Desné, který železnici zprivatizoval a provozuje prostřednictvím dopravce (Arriva) vlastní vlaky.
Jak se rozvíjí turistický ruch na horách, vše se mění, takže k zrychlení dopravy a umožnění příjezdu rychlejších vlaků, trať je modernizovaná na elektrickou trakci.
Již z převzetím železnice svazkem obcí se mluvilo o vzniku nových zastávek. K původním starým zastávkám přibyly ve Vikýřovicích (Lesní, u Jirsáka) ve Filipové (u Loučné), na odbočce do Sobotína zastávka v Petrově u rybníčku.
Zcela nová zastávka letos vznikla u Velkých Losin, na jejich jižním okraji. Zastávka je situovaná u polní cesty, která vyúsťuje k hlavní silnici č. 44 nedaleko nového sportovního areálu s tělocvičnou. Nedaleko je i zdejší renesanční zámek, tudíž zastávku využijí i návštěvníci této památky.
První cestující zřejmě vystoupí nebo nastoupí již v polovině prosince se změnou jízdního řádu. V té době by sem měly zavítat i nové přímé elektrické vlaky – to je ovšem zatím fikce, kdo se podívá do jízdního řádu, zatím tam žádný přímý vlak k vidění není, resp. není jasné, nebudou-li se vlaky přečíslovávat. Zatím je vedený dopravce jen stále Arriva.
Do budoucna se počítá se s přímým spojením do Olomouce, pravděpodobně sem budou zajíždět i rychlíky od Brna, obdobně, jako jezdí rychlíky přes Ramzovou. To si slibují, že vlaky vychrlí dav sportu chtivých a hor chtivých výletníků. No, to bude dílo.