Vísky (u Letovic) – betlémská galerie pod širým nebem
Turistické cíle • Ostatní • Zajímavost
Zatímco v našem regionu můžeme pravidelně obdivovat výtvory sochařů a řezbářů z oblíbených akcí nazvaných Dřevosochání nebo Andělské Louky, tak ve Vískách na Blanensku se můžete podívat na Sochařský ateliér. U nás pod dláty a řetězy motorových pil vznikají nejrůznější postavy ze světa lidí, zvířat i mytologie, ve Vískách je podobný program mnohem monotematičtější. Tady totiž „roste“ betlém v životní velikosti. I materiál je trošku jiný – obvyklé dřevo zde nahradil pískovec. V loňském roce, kdy proběhl čtvrtý ročník této akce, se na vískovské Louce objevil například sv. Josef, anděl a ovce s jehnětem. Většinou se jedná o práci mladých začínajících sochařů, kteří si zde mnohdy poprvé vyzkouší práci na velkých plastikách. Galerií je pak nejen Louka nad kostelem, ale také vstupní část před hřbitovním areálem a vlastně i celá vesnice.
Když jsem si přečetl, jaká to je krásná akce, na které vrčí brusky a ťukají dláta, byl jsem na výsledky práce mladých umělců docela zvědavý. Vznikat zde měly postupně i postavy tří králů, pastýř se stádem oveček nebo celé jesličky, ale je zřejmé, že výběr témat musel být dříve daleko volnější (prý také byl, ale drahé pískovcové bloky donutily organizátory k direktivnímu výběru zaměření práce mladých sochařů), než je pouhá tvorba betlémských „figurek“. Všechny zdejší markantně vyspělé krasavice snad ani nemohly v známé „pohádce“ vystupovat a biblicky by se za ně Máří Magdaléna také asi neschovala. O Marušce ani nemluvě.
Kurátorkou ateliéru je akademická sochařka Ludmila Pecková-Severová, nejoblíbenějším pomocníkem flexy a vzorem pro sochu pejska irský vlkodav jednoho z umělců. Údajnou snahou sochařů bylo, aby jednotlivé plastiky ani nekopírovaly zdobné baroko, ani nepůsobily hypermoderně. Akce probíhá v měsíci srpnu a je volně přístupná. První ročník ateliéru byl prý ještě zaměřen na téma dožínky a koně a materiálem bylo pouze lipové dřevo. Poté již přišel na řadu hořický pískovec, který se lépe udržuje (ale jeden kvádr stojí přes třicet tisíc korun), a první část betléma. Tu doplnil cyklus čtyř ročních období (a jsme u Vivaldiho ...).