Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Když se v červenci 1997 valila voda ze všech hor na severu Moravy, povodeň sebou vzala značné množství materiálu, který se jí postavil do cesty. Je logické, že chatrnější překážky neodolaly. Často mezi ně patřily různé můstky, lávky apod.
Po kataklyzmatu zůstala spousta obyvatel odříznuta od okolí a bylo tudíž nutné zničené komunikace něčím nahradit. Vcelku logicky se k této činnosti nabídly armádní sklady (případně sklady civilní obrany), které k tomuto účelu mají patřičné zařízení. Do terénu tak zamířily konstrukce, které dokumentují i vývoj, kterými prošly ženijní konstrukce v minulém století.
Ve 40. letech 20. století s nastupující válkou bylo potřeba vyvinout techniku pro rychlé přechody válečných kolon. K takovým konstrukcím patřily i skládací Mosty systému Donalda Baileyho z Velké Británie.
Základním modulem mostu je svařovaný díl z U a I profilů celkového rozměru cca 3150x1550x180 mm, díly se dají spojovat nad sebe i vedle sebe pro zvýšení nosnosti, podélně se spojují čepy 48mm. Z nosníků se daly sestavit i mostní podpěry. Kostru mostovky tvoří příčné I profily výšky 254 mm a podélné výšky 76,2 mm. Samotná mostovka může být kovová, dřevěná (plech, trubky, klády, prkna). Systém doplňují prvky pro krajní pole, výztuhy, ložiska, montážní nástroje atd.
Most se sestaví na břehu a v ose se vysune přes překážku.
Malý příklad užití Baileyho mostu můžeme vidět v osadě Vlaské, části Hanušovic na Šumperksu.
Asi 1,5 km za železničním podjezdem (soutok Moravy a Krupé) ve směru na Králíky můžeme objevit ženijní most přes Moravu. Most je sestaven ze zdvojených podélných nosníků v pěti polích za sebou (celkem tedy 10 základních dílů), podle udaných rozměrů je délka mostu asi 15,5m. Mostovka je vytvořená z dřevěných fošen, podle udávaného zatížení snese most zátěž až 37 t, ovšem povolená nosnost je 8 t, což zřejmě obyvatelům asi jedné chalupy, ke které most vede bohatě stačí. Bez zajímavosti není fakt, že u pravého břehu Moravy (tedy u hlavní cesty) je k vidění pěkně udržovaný kamenný kříž.
Systém Bailey se zřejmě osvědčil, vynálezce byl povýšen do šlechtického stavu (tak se to v Anglii slavným dělá). Spousta mostů se dostala do armádních skladů v rámci poválečné pomoci UNRRA.