Viadukt nad Krupou
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Železniční trať Hanušovice – Staré Město (pod Sněžníkem) sice nepatří k nejdůležitějším tahům tuzemské dopravní sítě, nicméně díky svému umístění ji (mimo pravidelných cestujících) vynechal málokterý milovník železnic.
Trať se soudobým označením 294 se vine údolím říčky Krupé, která je prvním větším levostranným přítokem Moravy, a odvodňuje kotlinu mezi pohořím Králického Sněžníku a Rychlebských hor. Stavba železnice se plánovala od roku 1890, samotná stavba začala ale až po roce 1901. Samotná trať není nikterak dlouhá, délka činí asi 11,25 km, převýšení činí 126 m. Minimální poloměr oblouku činí 180 m. V 90. letech minulého století se uvažovalo o zrušení trati, ale povodeň roku 1997 ukázala, jak dobře byla trať postavena. Ta je vedena poměrně vysoko ve svahu nad řekou a v podstatě katastrofu – přežila na rozdíl od silnice – bez úhony.
Asi nejzajímavější stavbou celé dráhy je necelých 66 m dlouhý viadukt na cca 4. km trati (trať se měří od Hanušovic, jinak necelých 2,5 km od soutoku Krupé s Moravou). Výška nad řekou činí cca 10 m. Rozpon železného mostu je podepřen dvěma Kamennými pilíři. Ve svazích v okrajích mostů jsou podobně vyvedené patkové pilíře. Mimo samotné řeky most překlenuje i silnici do Starého Města (na pravém břehu). Nad levým břehem probíhá těleso vodního náhonu k bývalé brusírně Jindřichovské papírny Na Šlajfce, dnes MVE.