Loading...
Turistické cíle • Výletní místa a parky • Orientační bod
Zatáček se smrtelným přídomkem najdeme všude u nás i ve světě dostatek, ovšem těch pojmenovaných je přeci jen o něco méně (nač ji ještě přivolávat). Jednu z těch druhých najdeme v Králickém Sněžníku nad údolím Prudkého potoka. Zatáčka je součástí tzv. Vojenské silnice. Ta zde byly vybudována v 2. polovině 30. let 20. století při výstavbě pohraničního opevnění v okolí vrcholu Sušina. Kolem Sušiny dodnes najdeme několik řopíků, jejichž posádky měly ostřelovat přicházející kolony od Kladského sedla.
Samotná silnice byla vybudována jen z části, nicméně dodnes slouží jako důležitá lesní cesta, část trasy je vyasfaltována. Vzhledem k značnému převýšení, které hory Králického Sněžníku dosahují je silnice vedena často v dosti prudkých sklonech, ale i s užitím několika serpentin. Úsek silnice, která směřuje od zastávky Vysoké Žibřidovice k samotě Bystřiny a k hornímu toku Prudkého potoka v místech, jak vstupuje do svahů vytváří několik serpentin. Velká serpentina, která se obrací v téměř lomu hřebenu hory Šindelná ze směru od SZ téměř o 180°, tedy k severu nese zlověstný název Zatáčka Smrti. Zatáčkou prochází červeně značená cyklotrasa 4071 z Vojtíškova Na Návrší a najdeme tu i zimní značení (stopa se rolbuje od Hynčic na Mokřiny a ke Slaměnce). Opodál pak narazíme na křižovatku s novou zelenou cyklotrasou (6274). Místo nese název U Zatáčky Smrti, ovšem poukazuje na tu první. Podle tabulky se můžeme dočíst, že tu vojáci v r. 1938 postavili dřevěnou sochu Smrtky. Tolik fakta, pak už nastupují spekulace, totiž že jde jen o poměrně krutou recesi mladíků, kteří si v očekávání bojů dodávali odvahu a humor poněkud drsným způsobem. V podstatě totiž existují dvě teorie: v zatáčce se mělo při jízdě z kopce vysekat vojenské auto s několika vojáky, někteří tuto havárii nepřežili. Teorie druhá praví, že se tu žádné auto nevysekalo a je to jen ten případ drsného humoru.
Ovšem z vlastní zkušenosti bych první teorii příliš neopouštěl, před časem jsem to jel shora na kole, i na brzdách mě to jelo kolem 40 km/hod. Dolů z Mokřin není skoro žádný mírnější úsek, kde by se dalo víc zpomalit, tak kdo by to pustil natvrdo, měly by dole co na práci. Na běžkách jsem to jel jen do kopce, většina protijedoucích běžkařů velice zodpovědně volila pluh.