Železná cesta mezi horami a mořem
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Když v roce 1825 otevřeli v Anglii první veřejnou železniční trať mezi Stocktonem a Darlingtonem, asi netušili, že budou mít brzy tolik následovníků. Už v roce 1832 začaly jezdit vlaky po Francii, v roce 1837 po Rakousku a v roce 1846 přijela první lokomotiva do Celje. Jižní železnici prodloužili v následujících letech do Lublaně a Terstu. Do konce století stihli ještě postavit tratě na Goreňsko a Doleňsko. V roce 1901 přijal vídeňský parlament zákon o stavbě železniční tratě mezi Jesenicemi a Terstem.
Bohiňský tunel začali budovat před samotnou stavbou trati. Stavební práce, kterým požehnal děkan z Radovlice Janez Novak, byla tak neskutečně náročná, dělníci kopali téměř holýma rukama. Tunel prorazili 31. 5. 1904, poslední nálož slavnostně odpálil arcivévoda Leopold Habsburský.
Slavnostní otevření Bohiňské trati se konalo 19. 6. 1906 za účasti následníka trůnu Františka Ferdinanda. Nádraží byla slavnostně vyzdobena, na dvorní vlak čekaly zástupy lidí, hudba vyhrávala, dívky házely květiny....