Železniční most
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Most spojující vltavské břehy pod Vyšehradem a na Smíchově nemá oficiální jméno. V mapách je označován jako "železniční most" s malým písmenem a toto označení se vžilo.
První most zde byl postaven v letech 1971-1972 jako součást Pražské spojovací dráhy, která spojovala Západní nádraží (nyní Smíchovské) s Nádražím Františka Josefa (nyní Hlavní nádraží). Byl jednokolejný a koncem 19. století již přestal vyhovovat. V roce 1901 ho nahradil most, který zde stojí dodnes. Stavbu doprovázelo rekordně krátké přerušení Dopravy. Nové nosníky byly smontovány vedle starého mostu a poté přesunuty do osy původního mostu. Práce na přesunu probíhaly od brzkého rána 30.září 1901 do poledne 1.října. Již v noci na 2.října byl obnoven provoz.
Nad budoucností mostu visí otazník. Jeho životnost byla odhadnuta na dalších 30 let, ale kapacita nestačí. Poté, co byl prohlášen v roce 2004 kulturní památkou již není ve hře stržení, ale několik plánů na přistavění dalšího mostu vedle stávajícího.