Jubilejní ročník soutěže o Nejdůvěryhodnější značky
Marketingový program Nejdůvěryhodnější značky letos úspěšně vstoupil do jubilejního, 10. ročníku. Jeho prostřednictvím se každoročně dovídáme, které značky a brandy si získaly nejvyšší míru důvěry mezi českými zákazníky. Vycházeje ze závěrů rozsáhlého průzkumu společnosti NIQ, do kterého se zapojilo více než 4000 respondentů, byly v 95 kategoriích vybrány značky, které v očích zákazníků nejvíce přesvědčují svou spolehlivostí a kvalitou. O oblíbenosti celého programu svědčí jak zájem samotných zákazníků, kteří logo s oblibou vyhledávají, tak vzrůstající míra využití loga ze strany vítězných značek. Ty se profilovaly především z oblasti služeb, institucí, prodejců, výrobců, ale i ze segmentu lékárenství a zdravotnictví nebo technických odvětví. Vítězné značky ročníku 2024 byly slavnostně vyhlášeny 7. listopadu v Radiopaláci v Praze na Vinohradech za doprovodu moderátorky Daniely Brzobohaté. Výsledky m. j. potvrzují určitou věrnost českých zákazníků oblíbeným produktům.
„Letos máme vítěze v 95 kategoriích, přičemž 9 kategorií je úplně nových. Velice nás těší, že 92 % loňských vítězů obhájilo svoji pozici a vyhrálo i letos. To svědčí o stabilitě těchto brandů na trhu, loajalitě a důvěře zákazníků. Nové kategorie tentokrát zastupují například Prodejci rostlinné kosmetiky, kde zvítězila značka Yves Rocher, kategorie Prodejci knih s dominancí sítě knihkupectví Knihy Dobrovský, či kategorie Očních optik s jednoznačným triumfem značky GrandOptical“, uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti ATOZ Marketing Services.
Pozoruhodný je trvající trend oblíbenosti ryze českých značek. Důkazem může být opětovné vítězství figurek Igráček, který stále dominantně vede vzdor konkurenci silných zahraničních produktů. Stejně tak například v nové kategorii Dekorativní kosmetika zvítězila tradiční česká značka Dermacol, přestože byla zastoupena jako jediný ryze český brand mezi nadnárodními společnostmi. Kategorii Kuchyňská a koupelnová studia ovládla úspěšná česká značka Siko.
Výrazné posílení na trhu zaznamenala dle výsledných dat značka prodejců elektra Datart, nejspíš v důsledku propojení se sítí Electroworld. Naopak ztrátu dle dat utrpěla značka čerpacích stanic Orlen, zřejmě kvůli definitivnímu opuštění značky Benzina ve svém portfoliu. Vítězem v kategorii privátní značky se nově stal obchodní řetězec Penny, patrně díky otevření řady nových prodejen. Firma Best nově zvítězila mezi výrobci betonových prvků. V trendy kategorii Quick-Service Restaurant byl oceněn McDonald’s - pravděpodobně díky tomu, že zákazníky nezklame a spolehlivě naplní jejich představu o sortimentu kdekoli na světě.
Není pochyb, že důvěra je prvkem, který nejvíc ovlivňuje nejen spokojenost zákazníků, ale i jejich dlouhodobou přízeň. Značky, které si vybudovaly vysokou důvěru, získávají stabilní zákaznickou základnu a upevňují pozitivní povědomí o nabízených produktech a službách. Díky důvěře se zákazníci cítí bezpečně při svých rozhodnutích, ke značce se vracejí a sdílejí své pozitivní zkušenosti. Pro samotné značky je důvěra také účinným nástrojem při budování a upevňování svého postavení na trhu a rozvíjení dlouhodobého vztahu se zákazníky. Pro vítězné značky je velmi cenné, že mohou získané označení a logo Nejdůvěryhodnější značka používat ke své marketingové komunikaci.
"Silné nezávislé ocenění, jako je Nejdůvěryhodnější značka, může být zajímavým nástrojem komunikace v současné době, kdy se po několika letech stabilizuje nižší inflace. Zároveň rostou reálné mzdy a zlepšuje se nálada spotřebitelů u nás i v celé Evropě,” upřesňuje Viktorie Škorvagová z výzkumné agentury NIQ, která průzkum realizovala. Důležitost ocenění potvrzuje i aktuální průzkum společnosti MNFORCE, dle kterého toto logo pozitivně motivuje k nákupu téměř dvě třetiny zákazníků. Marketingový program Nejdůvěryhodnější značka, zaměřený na důvěryhodnost značek na trhu v České republice, je rovněž partnerem NROS – Nadace rozvoje občanské společnosti a jejího sbírkového projektu Pomozte dětem, známého svým maskotem - žlutým kuřetem se záchranným kruhem. Díky této spolupráci dochází k propojování projektu se stabilními firmami na českém trhu. Ke znevýhodněným dětem se tak dostane ještě více pomoci.
Mezi partnery projektu se řadí např. výzkumná agentura a odborný partner: NIQ a Talk Online Panel, B2C, mediální partneři - tisk: Gurmet, vydavatelství A11: Náš REGION, Innspirace, Mladý svět, Matka a dítě, Regionální vydavatelství, - rádia: Active Group: Evropa 2, Frekvence 1, YouRadio. Instore propagaci zajišťuje City Digital Media, Store Media a Moje Obrazovka. Outdoorovou propagaci zajišťuje Bigmedia, Metrozoom, AdServis, Maxvision a Bus TV, internetový portál JenŽeny.cz, B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru a agentura MNFORCE. Speciální partneři: Emailkampane.cz, Parilla Sound, TEPfactor, WAU! Studio, Testuj.to a Eko-kom.
Miroslav Navara/TZ