Loading...
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Po stopách zrušené, 9,2 km dlouhé lesní železnice na svoz kalamitního dřeva z r. 1931, která vedla od parní pily na Borkách až za Cikháj. Byla vybudována po kalamitě z 26. a 27. října 1930. Sníh a vítr polámaly tehdy v kraji obrovské množství stromů.
Pro odvážení zpracovaného dřeva byly urychleně vybudovány tři úzkorozchodné lesní železníce.
Jedna z nich vedla od Velkého Dářka na parní pilu vybudovanou u Hamrů nad Sázavou, toto byla druhá. Podle projektu měly rozchod 760 mm, proto źkokolejky. Jako tažná vozidla na železnici sloužily parní a benzínové lokomotivy. Železnice sloužila v letech 1931–34. Její trasa je stále patrná v terénu, jdou po ní lesní cesty a pro svůj profil ja využívána pro cykloturistiku a pro běžecké lyžování. Hned Kousek od samoty Borky trasa protíná řeku Sázavu nedaleko od jejího pramene a na druhém konci se potkává se Svratkou u jejího pramene. Tato trasa může pomoci při komponování mnoha výletů po Žďárských vrších, lze ji vložit do mnoha vyjížděk v okolí Velkého Dářka a Žákovy Hory v centrální části vrchů.
Další podrobné informace o projektu lesní železnice jsou na: https://www.turistika.cz/mista/lesni-zeleznice-borky-cikhaj
Třetí lesní železnice na Vysočině vedla od osady Lány u Kameniček k Herálci.