Cyklostezka OHŘE (KČT 204) : Nová visutá lanová lávka přes Ohři je konečně v provozu
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Visutá lávka přes řeku Ohři | 0,0 km | |||
Okres Sokolov. Lávka přes řeku Ohři mezi obcemi Královské Poříčí a Těšovice - důležitá spojnice obou břehů na cyklostezce OHŘE (KČT 204) a pěší zelené značce z Lokte do Sokolova. |
Postavit co nejrychleji a za co nejnižší cenu. Tak zněl úkol pro zhotovitele, který byl vybrán pro stavbu nové visuté lanové lávky nad řekou Ohří mezi Královským Poříčím a Těšovicemi, když ta původní po téměř třicetiletém provozu skoro spadla do řeky.
Po měsících marného dohadování se sousedy na druhé straně řeky, ze kterého nakonec vzešel jen blahosklonný souhlas se stavbou nosného pilíře a napojení cesty na straně Těšovic, spojili Královskopoříčtí své finanční možnosti a síly směstem Sokolov. A dopadlo to (v rámci současných možností) nadmíru dobře.
Zbrusu novou lávku pro pěší a cyklisty se podařilo postavit v rekordním čase 100 dnů a, jak sme se mohli přesvědčit, i vpotřebné kvalitě a téměř jen za polovinu původně rozpočtovaných nákladů - 2,4 mil. Kč. Ještě trochu úprav okolního terénu a může začít nová turistická sezóna.
Ale nejsou to jen turisté, kteří používají lávku jako součást cyklostezky Ohře (KČT 204) a pěší zeleně značené trasy zLokte do Sokolova. Lidé chodí přes lávku do práce, do školy, za nákupy i za kulturou - třeba na Statek Bernard. Průzkum, který byl prováděn před zahájením prací uvádí okolo 300 lidí denně (Podle sčítání cyklistů vletní sezóne, který jsme prováděli pro potřeby Karlovarského kraje je jen cyklistů okolo 250).
A jak to naše nové „potěšení" vypadá ?
Visutá lanová lávka má dřevěnou mostovku, ze strany Těšovic je vstup po dřevěném nástupním poli téměř v úrovni okolního terénu a na druhém konci muselo být zhotoveno schodiště s18 stupni a lyžinami pro kočárky - úhel stoupání schodiště je dost velký a maminky bez přítomných otců ratolestí budou mít ze schodiště trochu posilovnu.
Lávka má délku 38 m, volnou šířku mostovky 1,25 m a pohupuje se 5,5 m nad okolním terénem (hladina řeky je ještě o trochu níže).
Podle tiskové zprávy je lávka provizorním řešením na dobu, než se podaří zajistit peníze na pevný a širší most, pod kterým by se schovaly i všechny inženýrské sítě, vedoucí po vedlejší konstrukci plynovodu. Klidně se ale může stát, že lávka bude muset sloužit dalších třicet, padesát let. Věřme, tedy, že to budou mít na paměti i všichni, kdo jí budou používat. Jen tak se můžou naplnit cíle, které vedly zejména starostu Královského Poříčí p. Stefana ktéměř nadlidským výkonům při jednání se všemi zainteresovanými účastníky stavby: aby lávka zajistila bezpečný pohyb chodců a cyklistů mezi Sokolovem a Kr. Poříčím a bylo zachováno tradiční spojení mezi oběma břehy.
Při pohybu na lávce je proto potřeba dodržovat několik zásadních pravidel: nehoupat se, držet se zábradlí, před lávkou sesednout zkola (budou doplněny informativní značky pro cyklisty), za mokra a námrazy dbát zvýšené opatrnosti (lávku budou technické služby Kr. Poříčí sypat, ale nemůžou tam být pořád). Jen tak málo stačí, aby nám lávka spolehlivě sloužila. A teď už hurá na procházku...
Ladislav Zoubek, KČT Krušné hory Sokolov