EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj
Trasy • Cyklotrasa • Velká náročnost • Video trasa
EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj
EuroVelo 13 - Stezka železné opony je dálkovou cyklistickou trasou měřící bezmála 10 000 km. Stezka začíná v Norsku u Barentsova moře a končí na břehu Černého moře v Bulharsku za městem Rezovo. Železná opona po téměř půlstoletí rozdělovala až do roku 1989 Evropu od Barentsova až k Černému moři na východní a západní část. V České Republice vstupuje na naše území v oblasti Trojmezí u Ašského výběžku a kopíruje hranici s Německem a Rakouskem až opouští naše území u Břeclavi nedaleko soutoku dvou největších řek regionu – Moravy a Dyje.
Tato cyklistická linie vás povede po již existující jihočeské části EV13, která se od šumavské obce Modrava vine více či méně v kontaktu s hraniční linií nejen územím Jihočeského kraje, ale zavítá i na území Bavorska a Horního a Dolního Rakouska. Díky nepřístupnosti dříve přísně střeženého území se příroda podél Železné opony mohla na jihočeské straně poměrně nerušeně a bez výrazných zásahů člověka vyvíjet. Cyklotrasa, která jí v délce 315 km prochází vás provede napříč Šumavou, oblastí Lipenska, Vyšebrodska, projedete Novohradské hory a Českou Kanadou.
EuroVelo 13 na území Jihočeského kraje začíná na hranicích s Plzeňským krajem na Šumavě poblíž pramene Vltavy. Dále vede přes Šumavu do Strážného a Českých Žlebů, poblíž kterých vstupuje trasa do Německa. Zde vede trasa podél hranice do Auresbersreuthu a Haidmühle. Zpět do ČR se vrací v Novém Údolí a pokračuje Český Les směrem k vodní nádrži Lipno v jejíž blízkosti překračuje česko/rakouskou hranici na přechodu Pestřice/Sonnenwald.
Na německé straně Českého Lesa kopíruje EuroVelo 13 hranici, aby se později odchýlila k městečku Aigen im Mühlkreis a dále pokračovala po skvělých asfaltových silničkách mezi vesničkami až do Guglwaldu, kde se vrací zpět do České Republiky. Zde dále trasa pokračuje do Vyššího Brodu, Horního Dvořiště, Dolního Dvořiště a opět do Rakouska u obce Maisrspindt. Dále pokračuje na Sandl a zpět do ČR přes Žofínský Prales na Dobrou Vodu, Horní Stropnice do Nových Hradů. Přes území Novohradských hor se trasa dostane do Českých Velenic a Gmündu.
V Rakousku v úseku od Gmündu (a často i jinde) nejsou přímo značky EuroVelo 13, ale trasa kopíruje místní rakouské cyklostezky. Vždy je potřeba si zapamavat, která značená rakouská cyklotrasa se rovná EuroVelo 13. Z Gmündu vede trasa přes malebné rakouské vesničky do Litschau a na Leopoldsdorf, kde se v blízkosti zaniklé obce Romava vrací opět do ČR. Zde vede trasa přes Staré Město pod Landštejnem do Slavonic a dále na rakouský Rappolz, Neuriegers, zpět do ČR na Písečné, Deštnou a Rancířov, kde trasa opouští Jihočeský kraj a vede dále na Raabs an der Thaya.
Odměnou za střední a místy vyšší náročnost vám bude zdravý pohyb v malebné a čisté přírodě a celá řada turistických zajímavostí na trase. Převažuje asfaltový povrch často ve střídání se zpevněnou šotolinou vhodný pro trekingová a horská kola. Trasa je po celou dobu značená modrým symbolem EuroVelo 13 (kromě některých úseků v Rakousku, kde trasa kopíruje místní značené cyklotrasy a je zde pouze upozornění, že se EuroVelo 13 rovná např. trase R5.
Další části Eurovelo 13 na našem území:
EuroVelo 13 - Karlovarský kraj - EuroVelo 13 - Plzeňský kraj