Miliónová cesta
Trasy • Běžky • Střední náročnost
Červenohorské sedlo severní svahy | Šotolina | 0,0 km | ||
Rozcestí TZ u lyžařského areálu na severních svazích | ||||
Červená sjezdovka | Šotolina | 0,4 km | ||
Černá sjezdovka | Šotolina | 0,9 km | ||
Pekárka | Šotolina | 1,7 km | ||
Serpentina s odpbočkou na okruh pod Velkým Klínem | ||||
Pod Velkým Klínem | Šotolina | 3,1 km | ||
Odbočka bílé cyklotrasy | ||||
Pod skalami Jeřábu | Šotolina | 4,1 km | ||
Odbočka žluté pěší TZ | ||||
Odbočka do Bělé | Šotolina | 4,5 km | ||
Možnost sjet k Bělé nebo do Filipovic | ||||
Malý Klín | Šotolina | 8,5 km | ||
Křižovatka bez značení prříchod k Malému Klínu | ||||
Studený potok | Šotolina | 9,9 km | ||
Zde přecházíme Studený potok, který níže vytváří nejvyšší vodopád Jeseníků | ||||
Nad Vysokým vodopádem | Šotolina | 10,0 km | ||
Křížení s modrou pěší TZ pod cestou Vysoký vodopád, nahoře cesta na Švýcárnu | ||||
Pod Studeným vrchem | Šotolina | 11,3 km | ||
Vyhlídky na údolí Bělé a Medvědí hornatinu | ||||
Videlské sedlo | Šotolina | 15,3 km | ||
Konec Miliónové cesty, sedlo ozdobené velkým dřevěným křížem |
Když sdružení cestovního ruchu Jeseníky připravovalo ještě pod vedením Zdeňka Zerzáně systém udržovaných běžeckých tras v Jeseníkách celkem po právu do udržované sítě zahrnulo trasu z Červenohorského sedla na Videlské sedlo. Bohužel finanční krize, ale i nepřízeň počasí a jiné vlivy zatím neumožnily tuto velkolepou síť tras vytvořit v plném záměru. Dnes jsou tedy udržované běžecké trasy spíš torzem původního projektu.
To ovšem neznamená, že by se po trasách nedalo jezdit. Pak jsou spíš tyto cesty spíš cílem skalních milovníků běžek a zimní turistiky, kteří nad zasněženou cestou neohrnou nos a stopu si prošlápnou. Takovou trasou je dnes tzv. Miliónová cesta. Jedná se o příjemnou, téměř vrstevnicovou cestu, která sleduje severní úbočí hřebene Hrubého Jeseníku v Pradědské hornatině nad údolím Bělé. Z hlediska dobré dostupnosti je výchozím místem Červenohorské sedlo. Trasa sleduje žlutou turistickou trasu, v prvním úseku je nutno opatrně přejet sjezdovky na severních svazích (červenou a černou), načež se dostaneme na lesní cestu. Kolem sjezdovek asi bude cesta projetá rolbou, dál už to asi bude nejisté. Jen mírně klesáme do serpentiny s informačním místem Pekárka (dle lovecké chaty), následuje mírný výstup a pak sjezd do rozcestí Pod Velkým Klínem (křižovatka s bílou cyklotrasou). Trasa pokračuje severním směrem táhlým sjezdem kolem Velkého Klínu a jeho předvrcholu Jeřábu kolem rozcestí Pod Skalami Jeřábu. Zde se trasa postupně lomí k východu a postupně jihu aby se dostala pod hřebnovku. Opodál narazíme na rozcestí lesních cest, doleva vede cesta, kterou by mohli přijíždět běžkaři od Bělé či Filipovic. My však stále míříme k jihu a tentokrát pro změnu do kopce (něco jsme sjeli). Okolní les je dosti prokácený, proto při dobré viditelnosti určitě upoutá protější svah Malého Klínu. I v zimě jsou patrné svahy značně poseté množstvím skalek a balvanů. Stoupání je mírné a konči za zatáčkou nedaleko vrcholu Malého Klínu. Zájemce může k vrcholu odbočit, podívá se na loveckou chatu a na vyhlídku na Jesenicko a Medvědí hornatinu. Po malém sjezdu následuje ještě jeden větší výstup pod Studený vrch (přitom přejíždíme Studený potok, na něm níže Vysoký vodopád), při troše úsilí by se dalo po modré značce vystoupit ke Švýcárně. Jednodušší je ovšem pokračovat po cestě, tentokrát již opět sjezdem (zprvu prudší) většinou mírně až Videlskému sedlu. Zde končí cesta které se tedy říká Miliónová. (asi podle nákladů na výstavbu). V původním záměru byla běžkařská stopa dál vedoucí po žluté značce přes Pásmo Orlíka k Černé Opavě a dál až na Rejvíz, což by tedy byla vskutku dálková trasa, bohužel toto je spíš ve hvězdách.
Naštěstí Videlským sedlem vedou nějaké autobusové linky, případně kousek po cestě se dá dojít k lesní cestě a po ní pokračovat do Bělé, na druhou stranu pak sejít do Videl, tam by se dala najít stopa do Karlovy Studánky. Celá trasa je značená modrou cyklotrasou č. 6154, která je v mimozimních měsících rovněž pěknou trasou sjízdnou i pro méně zdatné cyklisty – hlavně díky zvládnutelnému převýšení.