Loading...
Trasy • Cyklotrasa • Velká náročnost
Prahu jsem objel na kole již před rokem, ale pouze po vnitřní hranici což je cca 112 km. Letos (září-řijen) plánuji objezd Prahy po vnější hranici což činí bezmála 150 km. Tento nápad resp. myšlenka rozhodně není moje, ale je stará jako PrahA sama a má svá pravidla. Zde si dovolím citovat z webu Cyklistického klubu KPO /http://www.kpo.cz/2005/objezd-p.htm/
"Snaha o zdolání tak smělého cíle je snad stará jako PrahA sama. Za zakladatele této tradice je považována sama kněžna Libuše: „Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká, dojde však svého naplnění, až udatný Čech v sedle vlastní silou do půldne obvod města velikého z vnější strany dokola zdolá“.
První písemná, historicky doložená zmínka o reálném pokusu o Objezd Prahy, se objevuje v Husitském válečném deníku: roku 1524 se o tento výkon pokusil pobočník Jana Žižky z Trocnova, ctihodný zeman Alfréd Kolomat z Rokycan se dvěma lehkooděnci. (koňské sedlo umístil na kovanou konstrukci nesenou dvěma zmiňovanými lehkooděnci. Nebylo-li k pohonu použito vlastních sil, nemůže být pokus samozřejmě považován za právoplatný)
Další pokus zmiňuje Pražský letopis: roku 1619 se o podobný výkon pokusili malostranští měšťané.
Další zmínka uvádí rok 1896, kdy se pokusil opět zdolat Objezd Prahy pan Joachym Walter, majitel patentu CaKRU 278 znějící na „Zubořetězový pohon kolového samohybu“.
1. novodobý pokus o Objezd města pražského podnikli roku 1993 tři borci: Zbyněk Křesťan, Dušan Příbrský a Jirka Sladký. Časový pres a následný psychický stres dovolily jednomu z účastníků natolik rozložit morálku skupiny, že všichni „borci“ vzdali v polovině objezdu.
2. již úspěšný pokus - byl uskutečněn 9. srpna roku 1996. Šlo především o to konečně dokázat, že Objezd Prahy vlastní silou je v limitu 12-ti hodin možný.
3. pokus - byl neočekávaně vyhlášen skupinou MC28® ve spolupráci s CVC na dne 5.10.1996. Magická hranice 10 hodin byla pokořena."
S následným rozvojem cyklistiky a cyklostezek kolem Prahy se zdolání uvedeného cíle chopilo nespočet jednotlivců i skupin. S rozvojem a připojování pražských předměstí k Praze stoupá také náročnost objezdu, která k dnešnímu dni činí cca až 158 km. Jak se v úvodu zmiňuji, "Objezd Prahy" má svá tři základní pravidla:
Praha se musí objet zvenčí, bez dotyku hranice města,
a to pouze vlastním pohonem,
přičemž návrat do výchozího bodu je třeba stihnout do 12 hodin.
Samotná trasa není nijak přesně stanovena a je jí možno naplánovat a přizpůsobit svým vlastním potřebám, samozřejmě za dodržení oněch tří pravidel. Pro silniční kolo po silnici tj. asi 158 km nebo co možná nejvíc využít cyklostezky a terén pro horské kolo což je náročnější, ale příjemnější a kratší asi o 10 km.
Příště - itinerář trasy, časový rozvrh atd. /uvítám i vaše náměty na "postavení" trasy a to buď níže nebo na webu http://nakolavkol.webnode.cz/.