Loading...
Trasy • Pěší trasa • Střední náročnost
Nové Hrady - zámek - 1. zastavení NS | Asfalt | 0,0 km | ||
Zde je první - úvodní zastavení NS s informacemi o celé NS a plánkem celé trasy. Zastavení jsou moc hezky udělaná. Hned se dozvíme,kudy se má jít a jak daleko je k dalšímu panelu. Podle informací pokračujeme po červené k městskému, jinak také k Zevlovu mlýnu. | ||||
Zevlův mlýn | Šotolina | 1,2 km | ||
Na mapách je označen jako Městský mlýn. První mlýn zde byl již před r. 1390. Tohoto roku je o něm zmínka jako o existujícím mlýnu. R. 1850 dřevěný mlýn vyhořel a byl nahrazen zděným. Stavby v zadní části dvora a mlýnské náhony jsou původní. R. 1865 mlýn koupil Václav Zevl. Jeho rod jej vlastní dosud. Současný majitel je již pátá generace. V r. 2012 začala velká rekonstrukce, dnes se zdá, že úspěšná, i když stále ještě nedokončená. U mlýna opouštíme silnici a pokračujeme v přímém směru přes lávku přes potok k Zevlovu rybníku. | ||||
Odbočka k hrázi Zevlova rybníku | Šotolina | 1,3 km | ||
Z hráze je hezký pohled na celý rybník - tedy skoro celý. | ||||
2. zastavení NS Zevlův rybník | Šotolina | 1,4 km | ||
Zde si přečteme o historii rybníka i mlýna. Rybník, stejně jaké mlýn vznikl před rokem 1390. Od r. 2009 je ve vlastnictví Českého rybářského svazu a je rybníkem sportovním. Na břehu seděla řada rybářů, viděli jsme u nich chycené kapry, dokonce i štiku. | ||||
3. zastavení NS Mokřady | Šotolina | 2,1 km | ||
Je to vlastně přechod mezi vodním a suchozemským ekosystémem. A právě o tom se zde dočtete, stejně jako o osudu jilmů, které zde málem zanikly. | ||||
Rozcestí | Asfalt | 2,5 km | ||
Červená turistická značka odbočuje vlevo vzhůru k bývalému hraničnímu přechodu Nové Hrady - Pyhrabruck. Dnes je tam Skanzen železné opony. Není to daleko - tak tam samozřejmě vyrážíme. | ||||
Bývalý hraniční přechod | Asfalt | 3,1 km | ||
Je zde panel NS Paměti Novohradska. Z celnice je hotel, je zde možno ubytovat i psy, a to na pokojích s páníčky nebo venku v uzavřených kójích.Hotel slouží i jako psí hotel, ale je zde okénko i pro občerstvení okolojdoucích. Venkovní část skanzenu je volně přístupná, další část je uzavřena v dřevěném domku. Otevřeno je pravděpodobně o prázdninách. V době naší návštěvy bylo zavřeno a otevírací doba nějak seškrtána. Dál nejdeme, vracíme se stejnou cestou k rybníkům. | ||||
4. zastavení NS Mordovka a rybníky | Asfalt | 3,7 km | ||
Zde se dozvíme všechny známé informace o následujících 3 rybnících - Kamenném, Přesličkovém a Hejškovo. Je možno pokračovat po asfaltce a vždy zajít se podívat k rybníkům nebo je možno obejít rybníky z druhé strany. Druhá cesta není tak pohodlná, může být zarostlá, podmáčená. Tak uvidíme. K prvnímu rybníku jdeme po asfaltce. | ||||
Odbočka ke Kamennému rybníku | Šotolina | 4,2 km | ||
Kamenný rybník | Šotolina | 4,6 km | ||
Na hranici | Šotolina | 4,7 km | ||
Přesně na hranici téměř u rybníka stojí obrovský balvan. Hranice prochází přímo přes něj. V okolí je obrovských kamenů více. Jeden je však označen jako hraniční patník. Cesta pokračuje okolo rybníka, zdá se docela průchozí a tak se nevracíme. | ||||
Rozcestí | Šotolina | 4,7 km | ||
Na jakémsi rozcestí se držíme vpravo. Raději skončíme na asfaltce než někde v Rakousku. | ||||
Přesličkový rybník | Šotolina | 5,1 km | ||
Cesta sem byla poměrně v pohodě. Vpravo vidíme cestu k asflatce, ale sotva se tam dostaneme. Je to silně podmáčené. Raději pokračujeme - ale cesta už moc pěkná není. | ||||
Hejškův rybník | Šotolina | 5,3 km | ||
Bylo to kousek, nechalo se to projít - spíš lesem a ostružinami než po cestě. Ale tady je už pěkná cesta, po které se určitě dostaneme zpátky na asfaltku. | ||||
Veverský rybník | Šotolina | 5,7 km | ||
Po skutečně pěkné cestě jsme se dostali k poslednímu rybníku NS. | ||||
5. zastavení NS Veverský rybník | Asfalt | 5,7 km | ||
Je zdě také pěkné odpočívadlo, takže místo vhodné na svačinku. Zajímavostí tohoto rybníku je to, že má dvě hráze. Proč tomu tak je, o tom si zde přečtete. Ani jsme se neprošli okolo rybníka, začíná se to zatahovat. V dálce hřmí. Vracíme se zpátky - tentokrát po asfaltce. Bouřku snad necháme za sebou. Pokud bychom odbočili po asfaltce vlevo, obešli rybník, tak o kousek dál za potokem bychom se dostali na cestu, která také vede ke mlýnu. Jenže tu cestu jsme znali, po té jsme se vraceli den předem, když jsme šli z rozhledny http://www.turistika.cz/trasy/z-dobre-vody-pres-rozhlednu-na-kravi-hore-do-hojne-vody-a-pres-sejby-do-novych-hradu. Chceme změnu. | ||||
Odbočuje cesta | Šotolina | 6,6 km | ||
Najednou vidíme docela širokou pohodlnou cestu, která odbočuje vlevo - tedy naším směrem. Že bychom se dostali k mlýnu z jiné strany a třeba si cestu zkrátili? Zkusíme to. | ||||
U Veverského potoka | Asfalt | 8,0 km | ||
Nezkrátili. Cesta se neustále klikatila - bohužel zcela jiným směrem, takže jsme si docela pěkně zašli. Navíc to bylo lesem, výhledy žádné, ani rybník jsme neviděli. Ale cesta nebyla špatná, šlo se po ní pěkně, rostlo zde i dost hub a hlavně - zase jsme šli jinudy. Dostali jsme se na cestu, po které jsme šli z rozhledny na Kraví hoře. | ||||
Městský mlýn | Asfalt | 9,0 km | ||
Tak tady to známe, doleva do kopečka a jsme v Nových Hradech. Nezabloudili jsme. | ||||
Nové Hrady - zámek | 10,2 km | |||
Cíl |
Tato naučná stezka v Novohradských horách je psaná jako jednosměrná, my jsme si z toho udělali okružní trasu. Stezka vznikla v r. 2012 ve spolupráci Města Nové Hrady a výrobního závodu Dobrá Voda. Rybníky byly dříve v hraničním pásmu - nebylo možno se k nim tedy dříve dostat. Na trase je 5 zastavení. Nechá se ještě prodloužit o návštěvu Skanzenu železné opony na hraničním přechodu Nové Hrady - Pyhrabruck, kde je i zastavení NS Paměti Novohradska.