S kamarády jsme se vydali na podzimní výlet do míst, kam jsme se chystali už delší dobu. Až teď nám to konečně vyšlo. Celá trasa měří jen něco přes 13 km. Vzhledem k tomu, že jdeme proti proudu vodních toků (Mže, Hamerského a Plánského potoka), je to trošku do kopečka, ale tak mírného, že si to skoro ani neuvědomíme.
Vlakem jedeme na zastávku Pavlovice. Z nádraží jdeme po silnici vpravo do Josefovy Hutě. Tady to neznáme. Trochu se divíme, když přecházíme nějaký kanál a pak jdeme prakticky podle něj. Až později jsme se dozvěděli, že tady bývalo několik hamrů i mlýnů. V 1. pol. 19. století tady Josef Nostic postavil železářskou huť a válcovnu. Když komplex vyhořel, majitel se změnil, název Josefova huť zůstal. Nový majitel tu vybudoval továrnu na kolejnice, první v Čechách. Kolejnice pak dodával na stavbu železničních tratí. Vybudoval zde k nádraží i úzkokolejku, aby snadněji převážel materiál a uhlí. Byly zde zaměstnány stovky lidí, kteří žili v místní dělnické kolonii. Později se továrna využívala na výrobu celulózy. Hospodářská krize r. 1932 zasáhla i tuto továrnu - o zaměstnání tehdy přišlo kolem 850 lidí. Objekt byl až do poč. 90. let 20. století používán na výrobu cementových výrobků. Od r. 1991 je továrna mimo provoz. Dnes je vše opuštěno a chátrá.
Přecházíme přes Mži, přicházíme na červenou turistickou značku a po ní se vydáváme vlevo. Až do Ústí jdeme proti proudu řeky Mže. Tady se do Mže vlévá Hamerský potok. My pokračujeme stále po červené, ale tentokrát proti proudu Hamerského potoka. Je tu hezky, tedy pokud nám nevadí, že na chvíli trochu sprchlo a že na cestě je bláto. Občas vidíme vedle cesty skaliska.
Přicházíme ke kempu Karolína. To už zase svítí sluníčko. Již není sezóna, vše je zavřeno. Otevřené jsou jen toalety. Je tady však možno posedět a posvačit. A samozřejmě se tady trošku porozhlédnout. Kemp se rozkládá na rozhraní chráněné krajinné oblasti Slavkovský Les a Český les v údolí Hamerského potoka. Z jedné strany bublá potok, z druhé strany jsou zalesněné stráně, dnes krásně podzimně zbarvené. Je možno se zde ubytovat ve vlastních stanech, karavanech, chatkách i v apartmánech. Možností je tedy několik. Je tu i velký bazén a hlavně hodně zeleně.
Po červené podle Hamerského potoka procházíme Brodem nad Tichou. Tichou přejmenovali na Hamerský potok, ale v názvu obce se zachoval původní název. Dominantou obce je kostel sv. Jakuba Většího. Jeho jádro je gotické, loď byla upravena r. 1683.
Kus za Brodem se do Hamerského potoka vlévá Plánský potok, ale ten červenou trasu doprovází jen občas. Blíž k cestě máme Dřevěný rybník. Do Plané to už nemáme daleko.
I když víme, že od r. 1992 je historické centrum městskou památkovou zónou, na prohlídku města nejdeme. Chlapi mají hlad a hlavně žízeň. Končíme proto v restauraci Mes Amis jen kousek od centra. Je zde možnost i venkovního posezení, ale my jdeme dovnitř. Je tam přece jen tepleji. Najedli jsme se, dali si pivo a po cca 1,5 hodině jdeme na vlak. Spokojeni, že nám ten výlet skutečně perfektně vyšel. Dokonce i trochu hub jsme si donesli.
Poslední aktualizace: 8.10.2022
Pavlovice (žst.) - Josefova Huť - kemp Karolína - Ústí - Brod nad Tichou - Planá (restaurace Mes Amis) - Planá u Mar. Lázní (žst.) na mapě

Příspěvky z okolí Pavlovice (žst.) - Josefova Huť - kemp Karolína - Ústí - Brod nad Tichou - Planá (restaurace Mes Amis) - Planá u Mar. Lázní (žst.)

Brod nad Tichou
Brod nad Tichou se řadí k nejstarším obcím na Tachovsku, první písemná…
Kostel sv. Václava se nachází na náměstí v obci Bezděkov. Kostel byl postaven na začátku 20. století. Na zařízení kostela již…
Kosí potok pramení v oblasti Českého lesa pod vrcholkem Dyleň ( 940 m.n.m…
Víska Třebel se rozvinula v místech bývalého panského d…
Tato cihlová rozhledna stojí v nadmořské výšce 571 metrů na Bohušově vrchu, kterému se dříve říkalo Šibeniční vrch. Asi tady stávala…
Méně známá rozhledna stojí na Bohušově vrchu (580 m), dříve nazývaném Šibeniční vrch, v Plané u Mariánských Lázní. Od přelomu 19. a…
Rozhlednu Bohušův vrch najdeme východně od města Planá. To je dostupné…
Zajímavý kopec nad soutokem Mže a Kosího potoka. Čedičový vrchol je…
Rozhledna na Bohušově vrchu v Plané u Mariánských Lázní pochází z roku 1909, tehdy zde stával také hostinec. Opravena a znovu zpřístupněna byla v roc…
Zajímavá expozice hornictví na Tachovsku se nalézá v městečku…