Studánky brněnského severu

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Ořešín - smyčka Asfalt 0,0 km
  Konečná autobusové linky 70, začátek trasy.
číslo 2 Rakovec Asfalt 0,4 km
číslo 3 Studánka U Potomských Šotolina 0,7 km
  Potomští byli domkáři z nedaleké Mokré Hory. Studánka byla dříve vyhledávaná místními lidmi pro velmi kvalitní pitnou vodu.
číslo 4 Pod Kněží horou Šotolina 1,1 km
  Rozcestí s rybníkem Mates, který slouží ke koupání.
číslo 5 Kněží hora Šotolina 2,3 km
číslo 6 Palouk U Buku Šotolina 2,7 km
  Známé výletní místo. Palouk je osázený vzácnými dřevinami, např. kryptomeriemi japonskými či ořechovci vejčitými.
číslo 7 Studánka Jana Doležala Šotolina 2,8 km
  Jan Doležal (1847-1901) založil a od roku 1872 vydával první český lesnický časopis Háj.
číslo 8 Studánka Jaromíra Tomečka Šotolina 2,8 km
  Jaromír Tomeček (1906-1997) byl známý český spisovatel, psal příběhy s tématikou přírody. Narodil se v Kroměříži, žil v Brně.
číslo 9 Konšelova studánka Šotolina 3,2 km
  Josef Konšel (1875-1958) – lesník a kněz. Zakladatel moderní péče o lesy. V letech 1933-34 byl rektorem Vysoké školy zemědělské (nynější Mendelovy univerzity) v Brně.
číslo 10 Melatín Šotolina 5,0 km
  Rozcestí, zde odbočíme na modrou značku.
číslo 11 Panská louka Šotolina 5,3 km
číslo 12 Nad Soběšicemi Šotolina 6,5 km
číslo 13 Písky Šotolina 6,8 km
číslo 14 Pod Kněží horou Šotolina 8,1 km
číslo 15 Ořešín - smyčka Asfalt 9,2 km
  Konec trasy.

Severní okraj města Brna je bohatý na pramínky potůčků a studánky. Tato oblast je ve správě Mendelovy univerzity v Brně, konkrétně Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny a říká se jí Lesnický Slavín. To proto, že jsou zde přirozené výtvory přírody doplňovány dílem lidských rukou – pomníčky, památníky, vyhlídkovými místy a studánkami často pojmenovanými po spisovatelích a významných lesnících. Jejich názvy jsou ale také nezřídka inspirovány samotnou přírodou, např. studánky U Veverky či Nade vše je voda. Těchto objektů je v Lesnickém Slavíně více než šedesát, celé území je tak neobyčejně atraktivní. My jsme se vydali k několika studánkám, abychom se v horkém pozdně jarním dni osvěžili jejich chladnou vodou.

Vyrážíme z konečné autobusu č. 70 v Ořešíně ulicí Drozdí na Rakovec, kde se nachází hřiště a zázemí místní TJ Sokol. Místo bylo pojmenované podle potoka stejného názvu, který protéká celým údolím. Odtud pokračujeme po žluté (a též zelené) turistické značce ke studánce U Potomských. Studánka leží kousek od cesty na pravé straně, vede k ní vyšlapaná pěšinka a je to vlastně uzavřená studna s pumpou. Voda v ní je údajně pitná (z dnes navštívených pramenů jediná).

Dále míjíme pět romantických tůní údolní nivy Rakoveckého potoka a dojdeme k rybníku Mates s rozcestím Pod Kněží horou. Odtud pokračujeme po lesní cestě již jen po žluté značce, která po asi 200 metrech uhýbá doprava na malou pěšinku. Zde nás čeká prudší stoupání a příchod k rozcestí Kněží hora.

Stále po žluté přijdeme k lesnímu palouku U Buku, kde v jeho spodní částí nalezneme vedle sebe hned dvě studánky - Jana Doležala a Jaromíra Tomečka. V obou studánkách pramení vývěry potoka Melatín, který nás bude ještě kousek cesty doprovázet. Po dalších 380 metrech chůze dorazíme ke studánce Josefa Konšela. Studánka je schovaná ve stráni pod cestou, musíme k ní kousek sejít. Také pramen Konšelovy studánky se přidává k potoku Melatín a v Bílovicích se vlévá do Svitavy.

Kousek dál procházíme kolem odpočívadla u malé přehrady. Míjíme také několik kamenných valů vystavěných k zadržení velké vody. U rozcestí Melatín přejdeme potok na modrou značku a přes Panskou louku, rozcestí Nad Soběšicemi a Písky docházíme opět k rybníku Mates a posléze zpět na konečnou autobusu v Ořešíně.

Poslední aktualizace: 13.6.2019
Studánky brněnského severu na mapě
Autor: Kimca

Příspěvky z okolí Studánky brněnského severu

Ořešínské pastviny
Pokud někdy vyrazíte na malý výlet buďto z Útěchova po ulici Midlochově na…
Brno-Ořešín je městská část na severním okraji statutárního města…
Za chvíli je tu deštivý a ponurý podzim. Tak rychle, ještě něco projít.…
Nachází se v rozšířené části Klimešovy ulice, která zde díky točně autobusu na konečné MHD linky č.70 vytváří malé náměstí …
Ranč CH se nachází v Ořešíně u Brna. Do Ořešína se dostanete autobusovou…
Okolí Brna nabízí nespočet možností pro výlety - už proto, že je Brno ze severu obklopeno lesy, kterými prochází řada turistických…
Trasa vycházky začíná na konečné stanici MHD v Ořešíně (autobus č…
Studánka se nachází východně od brněnské městské části Ořešín v údolí…
Údolí Rakoveckého potoka se nachází na katastru brněnské městské …
Nachází se jižně od brněnské městské části Ořešín na výrazném rozcestí u…
Na jihozápadě Ořešína se rozkládá významný krajinný prvek Ořeší…
Lelekovický kostel sv. Filipa a Jakuba byl postaven již někdy v polovině…
Chata se nachází uprostřed útěchovských lesů na katastru brněnské městské…
Studánka se nachází uprostřed útěchovských lesů mezi Ořešínem a Útěchovem…
Turistické rozcestí se nachází v severozápadní části bílovických lesů, 300 m západně od palouku U dubu. Směrovky jsou umístěny na vý…
Nachází se v údolí Babidolského potoka uprostřed rozlehlého lesní…
Obec se rozkládá na severní okraji města Brna v údolí a svazích J…
Vydali jsme se pěšky z městské části Brno-Jehnice ze Zastávky MHD bus. č…
Obec v severní části Brna v blízkosti obcí Mokrá Hora a Ořešín. V posledních letech zaznamenala růst především díky stavbě nových…
    Výchozím bodem našeho výletu byla zastávka MHD v městské části Brno…