Zábřeh – Postřelmov, Cyklostezka ke kapličce
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Okružní polní cesta kolem Postřelmova | Asfalt | 0,0 km | ||
Okružní cestu s oblibou používají cyklisté a inlinebruslaři | ||||
Oficilání začátek cyklostezky | Asfalt | 0,6 km | ||
Nový úsek cyklostezky, navazuje na stávající polní asfaltku | ||||
Kaple | Asfalt | 0,9 km | ||
Kaplička sv. Františka z Assisi obnovená 2004 | ||||
Podjezd pod obchvatem | Asfalt | 0,9 km | ||
Podjezd cyklostezky pod dálničním obchvatem | ||||
Lávka pře Rakovec | Asfalt | 1,0 km | ||
Betonový můstek na potoku Rakovec | ||||
Přejezd průtah Zábřeh – Rovensko | 2,0 km | |||
Zábřeh Javorová | Asfalt | 2,2 km | ||
V Zábřeze ve stávající zástavbě |
Kilometricky asi žádná sláva, s celkovou délkou 2,4 km rozhodně žádná dálková trasa, k tomu ještě můžeme odečíst asi půl kilometr vlastně stávající odbočky od stávající „okružní“ polní cesty kolem Postřelmova, která už byla realizována dříve.
Nicméně každá taková trasa je příjemná nejen pro místní, ale i jako takový menší dárek všem cyklistů, kteří po zimním útlumu začínají novou sezónu.
Oficiálně byla sice cyklostezka hotová už v lednu 2023, ale přiznejme si, komu se chce v lednu vydat na delší vyjížďku (i když ten letošní leden minimálně do půlky zimu moc nepřipomínal).
Komunikace spojující celkem dosti velký Postřelmov (asi 3.500 obyv.) s vedlejším Zábřehem (13.200) je vedena v podstatě v přímém směru jen s mírným úklonem v místě, kde stezka podjíždí těleso čtyřproudové silnice č. 44 (jednou snad dálnice). Právě místo poblíž kapličky sv. Františka z Assisi byla nejproblematičtější a nejnáročnějším úsekem celé stavby. Zmíněná kaplička tu stávala poněkud bezprizorně, sice k ní částečně vedla asfaltka, která ale končila nějakých 300 m od kaple a dál už byla jen spíše pěšina, povětšinou zarostlá trávou. Dobrodružně ladění výletníci podlézali silniční most přes potok (spíš potůček) Rakovec a tam se po čase dalo přejít na polní vyasfaltovanou cestu, která sleduje průběh čtyřicetčtyřky ovšem vlastně zpátečním směrem.
Pokračování na Zábřeh bránil potok. Kdysi tam ovšem vedla i jakási polní cesta, ale spíš už nepoužívaná a vlastně zaoraná.
Nejdůležitější tedy bylo překlenout zmíněný potok , což zabezpečila betonová lávka a po té i obnova polní cesty na Zábřeh provedení zpevněného asfaltového povrchu. Celá akce měla podle schváleného rozpočtu přijít na nějakých 22 mil Kč. Stavbu podpořil příspěvkem Olomoucký kraj. Je celkem pikantní, že ve schváleném rozpočtu se objevují cifry do halířových položek. Obec Postřelmov dostal dotaci 2.928.240,70 Kč, větší část proběhla na zábřežském území, dotace byla tak vyčíslena na 13.621.487, 91 Kč.
Vlastně krátká cyklostezka poslouží hlavně cyklistům, kteří ve větší míře využívali starý průběh provotřídky č. 44, kterou sice z části nahradil dálniční obchvat, ale právě u Zábřeha museli najet na silniční přivaděč, který k cyklistům příliš vlídný nikdy nebyl.
Budování takových cyklostezek jistě smysl má, nicméně s určitou závistí se tady na severozápadě Moravy díváme buď k Orlici, Bečvě, ale i k jihu Moravy, kde mají pěkné cyklostezky „dálkového“ typu. U nás by klidně šlo něco podobného vytvořit použitím hrází kolem Moravy, právě od Postřelmova. Od soutoku s Desnou je už hlavní moravský „veletok celkem slušnou řekou, kde by se něco podobného dalo vytvořit.