Arboretum Sofronka: Mezi borovicemi

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Arboretum Sofronka se nachází na okraji plzeňské čtvrti Bolevec jen kousek od konečné tramvaje číslo 1, kterou jsem také využila jako dopravní prostředek. Stejnou tramvají se případně můžete vrátit zpátky.Návštěvu arboreta jsem spojila i s procházkou k okolním rybníkům a do centra města se vrátila tramvají číslo 4 z Košutky.

Foto: Lizziel

O existenci arboreta jsem se dozvěděla z knihy Karla Drábka Naučné stezky a trasy III. Autor ho zde ale nazývá arboretum Bolevec. Je rozprostřeno v těsné blízkosti vlakové trati vedoucí z Plzně na Plasy. Vstup do arboreta najdete nejlépe tak, že se vydáte od vlakové zastávky Plzeň-Bolevec po asfaltové silnici procházející zahrádkářskou kolonií a po pár desítkách metrů chůze se na levé straně cesty objeví brána otevírající cestu do království borovic.

Borovice jsou totiž zdejší specializací, dokonce se jim věnuje i naučná stezka, která oblastí prochází. Druhou naučnou stezkou, která areálem prochází je stezka Včely a včelaření, která zde byla uvedena do provozu v roce 2014.

Co se týče borovicové naučné stezky na 20 zastavením se seznámíte s těmito druhy borovice:
1.Borovice lesní
18.Borovice rumelská
19. Borovice limba
20. Borovice pohorská

Co se týče borovice, zajímavé je, že větší druhové rozmanitosti dosahují v Americe. V Evropě většina druhů vyhynula během zalednění ve čvrtohorách. Jsou to stromy typické pro severní polokouli, mnoho z nich patří doslova mezi pionýry rostoucí i na takových extrémních místech jako jsou lávová pole, jiné druhy borovic jsou extrémně odolné vůči emisím.

V arboretu najdete i další zajímavé druhy borovic, například borovici Jeffreyovu nebo borovici blatku, která je středoevropským endemitem.

Jelikož jsem vyrážela na vycházku do městské a příměstské přírody, svačinu jsem si vezla s sebou v batohu.

Arboretum je příjemným místem snadno dostupným z centra Plzně. Kdo, se rád dozvídá nové informace, tak si tu jistě přijde na své, protože u každého exempláře vybraných borovic se nacházejí informační tabule s textem podrobně popisující jejich výskyt, vzhled a využití. V okolí se nachází několik dětských hřišť, těsně kolem arboreta prochází například stezka Spejbla a Hurvínka, v létě se můžete vykoupat v Kamenném rybníku.

Historie arboreta sahá do roku 1956, kdy zde začíná experimentovat Ing. Karel Kaňák. Sofronka byla tehdy výzkumným pracovištěm Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti. Naučná stezka zde vznikla už v letech 1998–2000 a nedávno byla rozšířena tak, aby seznámila návštěvníky s dvaceti nejzajímavějšími druhy borovic. Jestli vám to přijde hodně, tak právě v Sofronce jsem se dozvěděla, že v současnosti je známo kolem 100 druhů borovice, žádný jiný jehličnan se takovou druhovou rozmanitostí chlubit nemůže.  Od roku 2010 je Sofronka ve správě města Plzně.

Vstup do areálu je zdarma, na borovice se můžete podívat od 9 do 15:30 hodin každý pracovní den, o sobotách nedělích a státních svátcích má arboretum zavřeno. V areálu je zakázán volný pohyb psů, se psem na vodítku by snad problém být neměl. Můžete si tu také zakoupit jehličnany na vaši zahrádku.

Arboretum není průchozí.

Poslední aktualizace: 20.4.2022
Arboretum Sofronka: Mezi borovicemi na mapě
Autor: Lizziel

Příspěvky z okolí Arboretum Sofronka: Mezi borovicemi

Senecký rybník
Senecký rybník Byl založen v roce 1734. jméno dostal…
Kamenný rybník založen po roce 1460 dlouhou dobu sloužil pouze k chovu ryb…
Trasa začína u restaurace, poblíž hlavní cesty, ulice Pl…
Rybník Nováček je součástí soustavy rybníků na Boleveckém potoce na severu…
Kolomazná pec u Plzně
Tato unikátní technická památka, patrně jediná zachovaná svého druhu na…
Čtvrtek 28. 3. 2024 Myslím, že snad každý ví, že duchovním otcem Spejbla a Hurvínka je plzeňský loutkář prof. Josef Skupa (1892–1957). Dne 16. 11.…
Šídlovský rybník, říká se mu také Šídlovák, byl vybudován po roce 1460…
Zakladatelem arboreta byl v roce 1956 Ing. Karel Kaňák, CSc. po té, co byl Československou akademií zemědělských věd vypsán úkol "Šlechtění…
Rybník Košinář
Soutěž 3 body
Rybník Košinář Vznikl roku 1694 a je součástí Plzeňské…
Zhruba 27 km dlouhá okružní cesta, která vede okolo plzeňských rybníků a…
                                              Plzeňská šlapka   Tento…
Tento památný strom roste v Plzni, nedaleko od oblíbeného Boleveckého rybníka. Od jeho hráze se k ní dá dojít za 10 minut po východním okraji rybníka…
Statek č.p. 1 tvoří součást unikátního souboru …
  V SO 4. 6. 2011 naše čiperná parta vyrazila na další pochod Přes Krkavec…
Velký Bolevecký rybník Je největším rybníkem v Plzni a na 5 míst…
Původně jsem se jen cestou od Kamenného rybníka zpět do centra Plzně…
Naučná stezka „Po stopách Františka Malocha“ obsahuje celkem 11…
Naše společná cesta začíná na Exitu 67 dálnice D5. Odtud směřujeme na Plzeň a po přibližně 2,5 km sjedeme z přivaděče na odbočce…
Berounka vzniká na severním okraji Plzně spojením čtyř řek odvodňujících …
Navštěvujete-li rádi technická muzea,nesmíte vynechat…