Baťův kanál - Vnorovy a Veselí nad Moravou
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Celodenní výlet • Za kulturou • Do přírody
Kam a jak jedeme?
Vyrazíme do dalších obcí spjatých s Baťovým kanálem a zároveň si prohlédneme mimořádný
zámecký areál ve Veselí nad Moravou.
Začínáme na železniční stanici Bzenec Přívoz ležící na trati 330 a vyrážíme východně
po modře značené pěší trase k mostu přes Moravu. Po překročení řeky odbočíme vlevo
a pokračujeme po zpevněné cestě stále podél Moravy, až k lodní lanovce u Baťova kanálu.
Dále trasa pokračuje stále přímým směrem po hrázi k obci Vnorovy a odtud přímo
do zámeckého parku ve Veselí nad Moravou, kterým nás provede do centra města a následně
k železniční stanici. Trasa měří 9,5 km a nepřekonává v podstatě žádné převýšení.
Za čím jedeme?
Ve Veselí nad Moravou stojí určitě za vidění tyto zajímavosti/památky:
Zdejší zámek stojí na místě středověkého hradu, jeho stavební vývoj byl ukončen asi
v polovině 19. století. Byl silně poškozen v dubnu 1945 při přechodu fronty, znovu pak
obnoven po válce. Nyní je bohužel v havarijním stavu. Je obklopen rozlehlým parkem, v němž
lze najít zachovánu řadu dřevin a také soustavu rybníků. Součástí výzdoby parku je hudební pavilon
Orchestra.
V těsné blízkosti zámku najdeme vodní elektrárnu vybudovanou přestavbou mlýnů, její areál
tvoří dvě budovy s vodními turbínami typu Francis. První turbosoustrojí bylo vyrobeno v roce
1914 rakouskou firmou Voith a jeho výkon je 120 kW. Zajímavostí je převodové kolo, jež má
720 dřevěných zubů. Druhé turbosoustrojí pochází z roku 1927 a jeho výrobcem byla
Českomoravská Kolben a.s. Soustrojí má výkon 160 kW. Obě jsou v původním stavu a jsou plně
funkční!
Ještě nelze nezmínit kostel Svatých Andělů strážných ležící též přímo na trase, s jehož
stavbou bylo započato už v roce 1717. V hrobce pod kostelem jsou pohřbeni členové servitského
řádu.
Baťův kanál - vodní cesta budovaná v letech 1935-8 v délce asi 20 km, která spojovala Otrokovice
a Rohatec. Je vedena uměle vyhloubenými kanály a částečně řekou Moravou. Dnes je téměř celá
asi 65 km dlouhá stavba opravena a zprovozněno je třináct 13 plavebních komor.
Lodní lanovka Vnorovy - protože kanál zde křižoval řeku Moravu, bylo nutné sestrojit
mechanismus určený k přetahu lodí přes její tok. Celá zdejší turistická zóna je zrekonstruována,
přímo k lodní lanovce se dostanete odbočením z modré trasy po mostě přes řeku Moravu.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Možnosti k občerstvení jsou jen na začátku a v cíli trasy, v jejím průběhu žádné.
Konkrétně je to motorest kousek od vlakového nádraží na Přívoze, dále pak trasa prochází
velkou částí přes Veselí nad Moravou kolem několika restaurací i pivnic, stačí si vybrat.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Trasa v podstatě v celé své délce lemuje meandrující Moravu s mnoha malými plážemi,
které jsou jako stvořené pro cachtání, koupání nebo i rybaření.
Budete překvapení velkým množstvím různých hejblátek a udělátek na vodním toku, které
zbyly ještě z dob Ostrého provozu Baťova kanálu, příp. byly úspěšně rekonstruovány.
Ostatní informace
Žádný z areálů nemá zpoplatněný přístup. Interiér veselského zámku je bohužel veřejnosti
nepřístupný.
A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.