Hrad Trosky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech.

Od Prahy je nejlepší

spojení po dálnici

E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kilometru ve směru na Trutnov a Rovensko pod Troskami. Dále pokračujete po E442 do Obce Borek, kde musíte zahnout doleva na Tachov (3km) – v Tachově je již odbočka přímo ke zřícenině. Hlídané parkoviště je přímo pod hradem, pěšky vám zbude ujít zhruba 250 metrů do mírného kopečka.

Vlakem

Nejbližší železniční zastávka je ve zhruba 2 km vzdálené obci Ktová. Cesta z Prahy sem trvá zhruba dvě a půl hodiny, přestupovat se musí většinou v Turnově.

Autobus staví

přímo v Tachově, spojení z Prahy trvá zhruba dvě a půl hodiny, s přestupem v Turnově

Trosky jsou nejen obecně známou siluetou Českého ráje, ale i chráněnou přírodní

památkou. Předmětem ochrany

jsou zde unikátní sopečné komíny, kterými ve třetihorách vytékala láva na povrch. Po rozpadu okolních pískovců se obnažily dva suky z olivinického nefelinitu a Český ráj tak získal světovou raritu, která vypovídá o geologickém životě naší planety.

Teplé a minerálně bohaté prostředí je botanicky cenné. Daří se zde teplomilným vyšším rostlinám

. Pro některé z nich je tato přírodní památka jediným místem

výskytu. Jedná se například o strdivku sedmihradskou, trýzel škardolistý. Daří se tu i cenným druhům mechorostů. V minulosti byly Trosky ze strategických důvodů bez lesního porostu, později byly vysázeny nepůvodní monokultury modřínu a trnovníku akátu. Přesto se na svazích sopečných sopouchů zachovaly přirozené dubohabrové háje. Lesy tu mají především estetický, krajinotvorný význam.

Můžete

Foto: Tyna18

tu zahlédnout několik desítek druhů obratlovců a asi 36 druhů ptáků. Byli tu zaznamenáni netopýr velký a řasnatý. Z kytky na kytku tu poletuje, dříve typický, dnes zvláště chráněný, otakárek fenyklový.

Zajímavá je představa dvou sopečných komínů, obklopených obrovskou masou křídových usazenin, kterými proudí rozžhavená škvařící se hornina.

PENZION TROSKY

Příjemné ubytování ve dvoulužkových, třílůžkovém a čtyřlůžkovém pokoji.
Každý pokoj má vlastní předsín a koupelnu se sprchou, WC a dalším příslušenstvím.

Pokoje jsou vybaveny mj. sejfem na cennosti, sedací soupravou a ledničkou.
WiFi
Snídaně, nápoje, občerstvení.

Penzion je situován na jižním úpatí hradu TROSKY, v přírodní chráněné oblasti Český ráj.

V celém penzionu se nekouří. Není možné ubytování se psem.
V okolí jsou skalní města, hrady, zámky, zříceniny, lesy, rybníky.

Foto: Tyna18

Původní palác měl na obou užších stranách po hranolové věži, které s ním srostly v jeden obytný celek. Na nižším, západním čedičovém kuželu postavena šestiboká jednopatrová věž Baba, uvnitř rozdělená na 4 menší komory. Druhá věž, východní Panna, je štíhlá a pravidelná, původní přízemní hranolová stavba, uvnitř rozdělená na 2 části (západní část je starší a výše položená), byla v 15. století zvýšena o patro a rozšířena na východ. Věž Babu chránil parkán, Pannu její nepřístupná poloha. Mezi oběma věžemi stál hradní palác s hospodářskými budovami. Palác, dvoutraktová stavba o dvou patrech, v 15. století patrně zvýšený o 3. patro, byl umístěn na 3. nádvoří (pod Pannou). Do tohoto úzkého nádvoří se vstupovalo kamennými schody a bránou. 2. nádvoří (pod Babou) je dnes úplně prázdné a zaujímá nejnižší část skalního sedla mezi oběma věžemi. Bývaly tu kdysi obytné budovy a stáje. Hrad, přístupný ze severní strany, chránilo rozsáhlé předhradí. Vyšší patra hradních budov byla patrně hrázděná nebo roubená. Celý hrad byl postaven z místního tmavého čediče.

Plné vstupné Kč. 50,-

Zlevněné vstupné (senioři nad 65let, žáci, studenti do 26let, držitelé průk. ZTP a ZTPP) Kč. 35,-

Děti do 6 let Kč. ZDARMA

Pejsci: 10,- Kč.

Prohlídka mimo stanovenou otevír. dobu - navýšení vstupného o 100%

Organizované skupiny dětí do 6ti let (MŠ) - Kč 10,-/osoba

Při konání doprovodných akcí se vstupné stanovuje zvlášť.

Doplňující údaje

Jazykové vybavení průvodců: prohlídky hradu individuální, cizojazyčné panely na trase prohlídky

Délka prohlídky: cca 40 min (vstupné celodenní)

Začátek poslední prohlídky: souhlasí s uzavírací dobou

Poslední aktualizace: 14.2.2024
Hrad Trosky na mapě
Autor: Tyna18

Příspěvky z okolí Hrad Trosky

ČESKÝ RÁJ 2005 - 3.Borčice - Vyskeř - Čertoryje - Podtrosecké rybníky
    Tož dneska máme budíček už ve 4.15 - au, to to ale bolí...Roze…
Zřícenina hradu je Českém ráji na druhé straně hlavní silnice E442 u obce…
Rozcestím u zříceniny hradu Trosky prochází modře a zeleně značená turistická trasa. Modrá trasa, vedoucí od železničního nádraží v…
Zakaboněný Kozákov a  Votrubcův lom Chcete- li udělat radost dě…
Naše společná cesta začíná na silnici E442 (Turnov - Jičín). Projedeme…
zřícenina hradu Trosky
Soutěž 2 body
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se…
Kam a jak jedeme Naším cílem je jednoznačně největší dominanta Českého…
Rozhodneme-li se navštívit Trosky - dostaneme se do jednoho z…
Trosky jsou zcela jistě jedinečným a ojedinělým skalním útvarem n…
Skalní městečko je vystavěno ze skal z velmi měkkého pískovce s malou příměsí kaolinického tmelu. Nachází se zde největší podzemní systém puklinově-…
Skalní město Apolena se nachází v údolí pod tábořištěm Svitačka cca 700 m…
Pomník Obětem 1.světové války se nachází na východním okraji obce…
Najít Trosky v České republice není zas až tak veliký problém.Najít ale…
Na prvního máje do Českého ráje. Nadpis mluví za vše. Svátek práce…
Zvláštní muzeum, ale starší mohou povzpomínat na staré kočárky, na stěně ve sklepě je popis výroby hadrových panenek. Nesmí se fotit…
Troskovice - jak název obce napovídá, nachází se pod dominantou hradu Trosky, který je nejstarším objektem na území obce. Díky své…
Další rybník vybudovaný v 16. století v mokřadech Podtroseckých údolích…
Turistický rozcestník, který se nachází u rybníku Vidlák, ukazuje turistům…
Výšlap po jedné z nejmalebnějších části Českého ráje začneme u tábořiště…
Jak název stezky napovídá, naším cílem je poznání malebných údolí a…