Kam na lyže – Rakousko – Korutany

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Za sportem Do přírody Na hory

Pokud přemýšlíte, kam letos vyrazit na lyže a máte jasno pouze v tom, že to mají být hory zahraniční, mám pro vás tento tip. Korutany leží na jihu Rakouska a autem z Prahy tam pohodlně dojedete za 5 – 6 hodin.

Cesta je sice o hodinku delší než do jiných středisek např. v oblasti Salcburku, ale Korutany vám tuto hodinku několikanásobně vrátí svojí pohodovou, přátelskou atmosférou a větší volností na sjezdovkách. Zdejší lyžařská střediska patří mezi ty „menší“ a klidnější – což ale neznamená, že by si tu snad někdo mohl stěžovat na nedostatek sjezdovek, nebo jejich různorodost. Lyžování je v Rakousku sportem číslo jedna a tomu také odpovídá kvalita a upravenost sjezdovek. Podstatnou výhodou zdejších středisek je garance sněhové pokrývky, kterou zajišťuje dostatečná nadmořská výška, příhodná geografická poloha a pochopitelně i moderní systém zasněžování. Lyžuje se zde minimálně do Velikonoc (konec dubna). Korutany také vynikají v počtu slunečných dnů – zapomeňte tedy na mlhavé, zakaboněné počasí! Lyžování za jasného slunce pod azurově modrou oblohou, která ostře kontrastuje s bílou barvou okolních alpských vrcholů – to je prostě paráda! Osobně bych určitě doporučil návštěvu Katschberg-Rennweg (cca 1640m – což je o fous víc, než má Sněžka). Tato oblast se nachází na severní hranici Korutan/Salcburska a nabízí 70 km sjezdovek (modrá 10 km, červená 50 km, černá 10 km). Jde o dva protilehlé „kopce“ – Tschaneck 2030m a Aineck 2220m. Oba kopce jsou propojeny můstkem, který vede nad silnicí. Aby byl přesun z jedné strany střediska na druhou co nejpohodlnější, je na zmíněném můstku instalován pojízdný koberec. Bez větší námahy tak můžete lyžovat na sjezdovkách celého areálu. Osobně nejsem nikterak dobrý lyžař, ale perfektně upravené sjezdovky a dostatek volnosti a prostoru kolem, dovolili i mě (ve zdraví), pokořit většinu zdejších černých sjezdovek. Pokud je řeč o černých sjezdovkách – na Ainecku je i jedna z nejdelších černých sjezdovek vůbec. Pokud ale dáváte přednost červeným sjezdovkám, určitě vás uchvátí sjezdovka A1, která je příznačně pojmenovaná podle dálnice. Její délka dosahuje 6000 metrů a jízda po ní je skutečným zážitkem pro každého lyžaře.

Další obrovskou výhodou Katschbergu je poloha hotelů. 9 z 10 hotelů leží prakticky na sjezdovce a nemusíte tak v lyžařských botách chodit daleko. Auto můžete na začátku pobytu zaparkovat u hotelu a nechat ho tam stát třeba celý týden – pro Dopravu na sjezdovku ho prostě nevyužijete.

Ve středisku pochopitelně funguje několik půjčoven, prodejen lyžařského vybavení a lyžařských škol a školek. Pro děti je v lyžařské škole speciální sjezdovka, na které jsou různé postavy zvířátek a pohádkových bytostí. Pokud dítě projede kolem (nebo skrz) tuto postavu ozve se potlesk a výkřiky „Bravo“ – což začínající lyžaře evidentně baví a motivuje k lepším výkonům.

Aineck 2220m
Aineck 2220m  •  Foto: Bekmen

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je toto středisko hojně vyhledáváno jako ideální cíl pro zimní dovolenou s dětmi. Tomu je přizpůsobena i nabídka hotelů. Že je úroveň hotelů a služeb v Rakousku na velmi vysoké úrovni, to je obecně dobře známo. Hotely stále investující do modernizace a dalšího zkvalitňování svých služeb – a je to také vidět. V poslední době např. ve velkém budují zařízení pro wellness. Bazény, sauny, vířivky a další podobné „příjemnosti“ dnes najdete ve velké většině hotelů. Relax ve vířivce po dni stráveném na sjezdovce, nebo pár bazénů ráno na rozhýbání – to v dnešní uspěchané době o dovolené zaručeně každý ocení.

Pokud patříte mezi běžkaře, čeká tu na vás cca 100 km upravených běžkařských tratí (klasika i bruslení). A pokud třeba někoho z rodiny lyžování neláká vůbec, může si tu zasáňkovat, nebo udělat výlet na sněžnicích. Možností je spousta, nudit se určitě nebudete.

Pro milovníky lyžařského sportu na světové úrovni pak bude určitě zážitkem návštěva nedalekého (cca 20 km) střediska v Innerkremsu. Na zdejší vyhrazené černé sjezdovce můžete při troše štěstí zahlédnout špičkové závodníky alpského lyžování, kteří zde trénují – z našich např. Ondřej Bank a Šárka Záhrobská. Na jim vyhrazenou sjezdovku se patrně nedostanete, ale třeba sjezdovka s označením „2“ je skutečně skvělá a tak výborně připravená, že ji osobně považuji za nejlepší na jaké jsem kdy jel.

A nejlepší na tom je, že všude platí Top skipas Korutany & Východní Tyrolsko – ten platí pro 34 lyžařských oblastí a pro 1.031 kilometrů sjezdovek – více info na: http://www.korutany.com/cs.aspx/Articles/View/1011 ceník pak najdete na http://www.topski.at/de.aspx/272/Articles/View/507 .

Aineck
Aineck  •  Foto: Bekmen

A protože na svahu vyhládne, nedá mi to, abych se nezmínil o kulinářských skvostech místní kuchyně. Tím hlavním je pro mne osobně místní špek. Vyrábí si jej zde (stejně jako další produkty – sýry, jogurty, víno, různé druhy alkoholických nápojů) většinou místní sedláci, farmáři, případně sami hoteliéři. Pokud tedy budete v hotelu, nebo na sjezdovce něco konzumovat, můžete si být na 90% jistí, že původ těchto dobrot je z místních zdrojů (žádné produkty nadnárodních potravinových řetězců). Ale zpět ke špeku! Recept si každý výrobce chrání, ale hrubou „technologii“ výroby prozradí. Maso se po zabíjačce nechá „vydýchat“ a pak se naloží cca na 10 dní do láku (sůl, pepř, koření). Po vyjmutí z nálevu se 40 dní (ob den) udí teplým kouřem. Na závěr se ještě nechá zavěšený vyzrát. Podává se nakrájený na co nejtenčí plátky – výsledkem je neskutečná delikatesa z vepřového masa, lehounce „mazlavé“ konzistence s výraznou uzenou chutí!!!

Za příjemnou povinnost se dá považovat, že si v Rakousku dáte oblíbený "Wiener Schnitzel" a na závěr třeba místní moučník s názvem „Reindling“– což je těsto obsahující rozinky, skořici a je to upečené v bábovkové formě. Chuť skořice a rozinek k zimní atmosféře přesně pasuje. I z kulinářského hlediska jsou tedy Korutany velice atraktivní – uvidíte sami, pokud do tohoto krásného a pohostinného kraje vyrazíte…

Pokud do Korutan nechcete vyrazit na vlastní pěst a dáváte přednost využití služeb CK, mohu doporučit CK Alpy http://www.alpy.cz – s touto cestovní kanceláří mám osobně velmi dobrou zkušenost.

Aineck
Aineck  •  Foto: Bekmen

Pokud budete ubytováni v hotelu, lze využít polopenze a na oběd si zajděte do některé restaurace na sjezdovce. Příjemným překvapením pro mne byly ceny - na sjezdovce se můžete dobře naobědvat už od 3,50 Eura.

Parádní lyžování, vynikající jídlo, celkově příjemná a klidná atmosféra

Patrně prezentační video Katschbergu:

Více informací o Katschbergu:

Více informací o Korutanech + tipy na výlety a ubytování:

Tip na velmi pěkný hotel:

Poslední aktualizace: 24.1.2011
Kam na lyže – Rakousko – Korutany na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Kam na lyže – Rakousko – Korutany

Katschberg (Rakousko) - Falkensteiner Club Funimation****
 Jedeme na víkend do Rakouska na pomezí Salcburska a…
 Pro den Slunečního lyžování 2015 si zimní hot-spoty…
Odvěké lyžařské dilema: ráno by chtěl každý bydlet na k…
Vysoko v horách, uprostřed nedotčené přírody, na vás čeká kouzlo…
 Téměř nikde jinde neucítíte „chuť do života“ tak silně, jako v K…
V Korutanech ve městě Gmünd odbočíme na silnici do údolí Maltatal, kde se…
Placená silnice vedoucí údolím s názvem Malta (Hochalm Strasse) je asi 18…
Obertauernu se táké říká "rakouský Svatý Mořic". Díky své vysoké nadmořské výšce zaručuje toto lyžařské středisko dlouhou zimní s…
Pro ranní ptáčata, světoběžníky i sovy: Lyžařské středisko Obert…
 Díky mimořádné klimatické konstelaci stojí Obertauen na špičce s…
 Místo sněhuláka sněženky, místo sáňkování pivo na zahrádce – v ú…
 Horní Taury mají nově potvrzené prvenství, jsou lyžařským středi…
 Celá řada zimních středisek se může chlubit jistotou sněhu -…
Šest měsíců jistého sněhu v nejvýše položeném středisku zimních…
Horní stanice kabinkové lanovky je v sedle odkud jsou nádherné vý…
Naše tradiční letní návštěva Alp nás tentokrát zavedla do Vysokýc…
 Cesta autem z Prahy k Millstätter See trvá kolem 6…
V údolí Gasteinu ve Vysokých Taurách se nad lázeňským městem Bad Gastein …
 RAKOUSKO - FOTOGALERIE Dva  dny naší návštěvy  Rakouska jsme…
Schladming je vyhlášené lyžařské středisko patřící do oblasti Ski amadé.…