Z Bad Gasteinu na Hüttenkogel a Graukogel

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Na hory

V údolí Gasteinu ve Vysokých Taurách se nad lázeňským městem Bad Gastein tyčí vrcholy Hüttenkogel (2.231 m n. m.) a Graukogel (2.492 m n. m.). Druhý jmenovaný je hoden svého jména, je skutečně šedý. Výstup na něj z Bad Gasteinu trvá pět hodin. Podstatně zkrátit čas a ušetřit síly lze využitím sedačkové lanovky vedoucí z okraje lázní do nadmořské výšky 1.961 metr.

Provoz sedačkové lanovky začíná ráno v 8.30 hodin a v půlhodinových intervalech pokračuje do 16.45 hodin. Převýšení necelých 900 metrů tak bez námahy zvládáme i s přestupem v mezistanici na Graukogelalmu (1.478 m n. m.) za půl hodiny. Další výškové metry už musíme zdolávat po svých.

Od horní stanice lanovky je možné vystoupat samostatně na Hüttenkogel nebo na Graukogel. Případně je možné z Hüttenkogelu pokračovat dál na Graukogel a vrátit se k horní stanici lanovky (na vrcholy lze vystoupat samozřejmě i v opačném pořadí).

Protože nebylo kam spěchat, rozhodli jsme se vyjít na oba vrcholy. Nejdříve jsme zamířili na hojně navštěvovaný Hüttenkogel. Hojně proto, že je od horní stanice lanovky lehce dostupný, stačí překonat pouze necelých 300 metrů převýšení.

Při stoupání se často otáčíme, abychom si vychutnali pohled do údolí na Bad Gastein a další lázeňské město Bad Hofgastein. Naproti přes údolí je dominantní Stubnerkogel a v širším záběru další vrcholy nejvyšších rakouských hor.

Od kříže na Hüttenkogelu jsou pěkné výhledy na již jmenovaná lázeňská města, dále na hřeben s vrcholy táhnoucí se od Bad Hofgasteinu až po skupinu třítisícovek okolo Angelkogelu. Na jihozápadě se pod námi třpytí hladina jezera Reedsee. Jižně vzhlížíme ke Graukogelu, který je s Hüttenkogelem spojený příkře spadajícím hřebenem.

Na Graukogel již mnoho turistů nechodí, po kamenné stezce, v mapě označené jako Andreasweg, pokračujeme sami. Cesta není náročná, není však ani nijak rychlá. Strmější výstup nás čeká až od konce spojovacího hřebenu. Na chvíli pohled na náš cíl zacloní předvrchol Graukogelu. Ten obcházíme zprava a dostáváme se do malého sedla mezi ním a Graukogelem. Už odtud jsou pěkné výhledy jihozápadním směrem na věnec vrcholů obepínající dozelena zbarvené jezero Palfner See (2.074 m n. m.). Za ním vystupují další velikáni Vysokých Taur.

Závěrečný výstup z malého sedla je poměrně strmý, naštěstí krátký. Zanedlouho jsme u kříže na samotném vrcholu. Pořídím pár fotogarfií a obtisknu si na památku vrcholové razítko. Usedáme na fošnu, ujídáme ze zásob v batohu a kocháme se pohledy na okolní kouzelné scenérie. Je na co se dívat.

Je pěkně, ani se nám nechce slézat dolů. Nicméně opouštíme vrchol šedé hory a sestupujeme k horní stanici lanovky. Zpět do Bad Gasteinu nesjíždíme sedačkovou lanovkou, ale scházíme širokými lesními cestami, v nižších polohách potom po sjezdovce. Nad dolní stanicí lanovky neodoláme množství borůvek, které tu rostou. Nakonec sestoupíme až do lázní. A právě včas, shlukující se černé mraky nevěští nic dobrého.

Najíst a občerstvit se můžete v Bad Gasteinu. Vzhledem k početné arabské klientele se však nenajíte všude za přiměřené ceny. Doporučit můžeme restauraci v penzionu Laura u kostela svatého Mikuláše (Nikolaus Kirche). Vaří zde dobře, porce jsou slušné a ceny jsou místně přijatelné.

U horní stanice lanovky je Bergrestaurant Graukogel s pěkným posezením a výhledem na druhou stranu údolí Gasteinu v čele s vrcholem Stubnerkogel. Do restaurantu zamíří většina „horalů“ hned po sesednutí z lanovky.

Hory, výhledy. Je tu moc hezky. Co víc dodat.

Ač Graukogel při průjezdu údolím Gasteinu vypadá majestátně, výstup na něj není příliš náročný za předpokladu, že využijete sedačkovou lanovku. Její dobu provozu uvádím výše. Jízdné v roce 2014 o něco podraží. Tabulku kopíruji níže. Nepatrně se dá ušetřit s kartou Gasteinu (přibližně 10% z ceny).

Provoz sedačkové lanovky:

Graukogelbahnen – Bad Gastein (1.078 m – 1.961 m)

Ab 1. Juni immer von Sonntag bis Dienstag und ab 5. Juli bis 16. September täglich sowie Sonntag bis Dienstag: 21. - 23. September und 28. - 30. September 2014.

Achtung: Bei Schlechtwetter (Regen am Morgen) kein Betrieb!

Mittelstation:

Tel. +43 (0) 6432-6455, eMail: info@skigastein.com

Ceník:

Preisliste Sommer 2014

Preise in Euro, inkl. MwSt.

Erwachsene

19,50

11,50

Odkaz:

Pokud přijedete do Bad Gasteinu autem, můžete zaparkovat zdarma u dolní stanice lanovky. Přímo v lázních zaparkujete pouze v parkovacím domě, ostatní plochy jsou vyhrazené hostům ubytovaným v hotelích a penzionech.

Pokud přijedete do Bad Gasteinu vlakem nebo autobusem, k dolní stanici sedačkové lanovky dojdete za přibližně dvacet minut.

Poslední aktualizace: 31.12.2013
Z Bad Gasteinu na Hüttenkogel a Graukogel na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Z Bad Gasteinu na Hüttenkogel a Graukogel

Zirbenweg – stezka borovým lesem na svahu Graukogelu
Procházková a relaxační okružní stezka Zirbenweg je poměrně novou atrakcí…
Lyžařská sezóna: od začátku prosince téměř do konce DubnaNadmořsk…
Atypickou dominantou rakouského lázeňského městečka Bad Gastein je kamenný římsko-katolický farní kostel sv. Prima a Feliciána.…
Gasteinský vodopád  je jedním z nejznámějších a nejzajímavějších vodopádů v celém Rakousku a současně se stal také dominantou a…
Této části vyprávění předchází tato. Korutanský Bělák, tedy německy…
Existuje něco lepší než zimní dovolená v lyžařské oblasti s dosta…
Vyprávění níže předchází část, jež naleznete zde, Čerství zjišťujeme…
V Gasteinském údolí v Rakousku je příroda nejdůležitější. Tedy ne…
 RAKOUSKO - FOTOGALERIE Dva  dny naší návštěvy  Rakouska jsme…
Rodinná dovolená by měla být především jedno: vzrušující a odpoč…
Zbarvené lesy už to oznamují: Nebude to trvat dlouho a spadnou pr…
Nejpozději s filmovou adaptací „Divočina“ s Reese Witherspoon doš…
V nadmořské výšce těsně nad 1000 metrů se nachází rakouské lázeňské…
Proč strávit zimní dovolenou v Gasteinu…
Slyšel jsem, že cca 85 % golfistů také lyžuje a sám jsem absolvoval…
Lyžařská sezóna: od poloviny p…
Jedním z kostelů, které můžete vidět ve čtyřtisícovém rakouském lázeňském městě Bad Gastein na Salcbursku, je evangelický kostel sv.…
 Gasteiner Wasserfall in Bad Gastein 26.8.2016 Vodopád v lázeňském městě Bad Gastein (Salcbursko) Kaiser Franz Josef Str. 5640 Bad Gastein  Vodopád je dominantou města a…
Hned na začátek letních prázdnin, s využitím zároveň dvou státníc…
Horská chata Hagener Hütte leží ve výšce bezmála 2, 5 tisíce metrů nad…