Karviná - Statek Olšiny

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Karviná má špatnou pověst, sociálně vyloučené lokality, těžký průmysl, kriminalita... Karviná je přes všechny tyto negativní jevy spjaté s transformací průmyslu, krásné a velmi elegantní lázeňské město. Může se pochlubit klasicistním zámkem, pěkným historickým jádrem, rozsáhlým zámeckým parkem, vyhlášenou lázeňskou cukrárnou, loděnicí a dalšími zajímavými místy. Ačkoliv nejsem rodačkou z Karviné a ani zde nebydlím, tohle město mě chytilo za srdce, nejen svým půvabem, ale také srdečností a bodrostí místních lidí.

Foto: Miaucis

Pokud tedy zavítáte do Karviné a budete mít čas i na okrajové části města, nezapomeňte navštívit statek v Olšinách. Dostanete se sem snadno. Po cestě z Bohumína do Karviné za rybníky naproti průmyslové zóně odbočíte na vedlejší cestu, ve směru ukazatele "dvůr Olšiny".

Olšiny představují zajímavý historicky cenný areál bývalého statku (od roku 2002 kulturní památka), postaveného v 18. století hrabětem Mikulášem von Taafe. Statek představuje jedinečný příklad hospodářského areálu z období 18. století, jsou zde dochovány původní stavební konstrukce jako je typická valená klenba, původní krovy apod. Typické je uspořádání budov do tvaru čtverce s prostorným dvorem uprostřed.

Foto: Miaucis

Hlavní budova, kde dnes sídlí stylová restaurace, byla postavena v roce 1767, ze stejného roku pocházejí také budovy chlévů. Na fasádě hlavní budovy najdeme také erb rodů Taafů, zakladatelů statku. Prostor restaurace je velmi útulný, strop je tvořený masivními valenými klenbami na mohutných pilířích. Z roku 1832 pochází další část komplexu, budovy stodol.V souvislosti s hospodářskou činností se měnily také požadavky na využití budov statku a tak zde probíhaly různé přestavby a dostavby (v roce 1873, 1930 a v 50. letech 20. století). Dvůr také střídal majitele. Rod Taafů nahradil na dlouhou dobu rod Larisch Moenichů (byla zde konírna a psinec). Později statek přešel do vlastnictví státu a komplex sloužil jako kravín, nyní je v soukromém vlastnictví.

Komplex je velmi dobře udržovaný, najdeme zde stylový hotel, restauraci, jízdárnu a stáje pro koně. V okolí je několik malebných rybníků a ohrady pro výběh koní. Místo je oblíbeným cílech cyklistů a rodin s dětmi, kteří sem zavítají podívat se na koně nebo jen tak posedět a dát si dobré jídlo nebo pití.

Dvůr v Olšinách představuje jeden z mála příkladů smysluplného využití bývalé hospodářské základny fryštátského panství. V okolí najdeme také další historicky cenné areály výrobních dvorů, ale ty tolik štěstí neměly a zpravidla jsou dost zchátralé. Jako příklad můžeme uvést hraběcí konírny s budvou mléčnice přímo v zámeckém parku.

Foto: Miaucis

Najíst i napít se můžete na místě, restaurace nabízí v týdnu obědové menu za zvýhodněnou cenu. Také v okolí najdete několik restaurací a příjemných kaváren (v centru města, ve Fryštátu).

Příjemné místo, prolézačky a pískoviště pro děti, venkovní posezení pro rodiče, cyklisty a další.

Ceny v restauraci a hotelu jsou zde trošku vyšší, vstup do areálu je zdarma.

více informací na www: dvurolsiny.cz

Poslední aktualizace: 2.4.2014
Karviná - Statek Olšiny na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Karviná - Statek Olšiny

Rybníky mezi Karvinou a Dětmarovicemi
Na 1. máje jsme s kamarádkou vyrazily na kolech. Jedeme z Orlové bočními…
V Moravskoslezském kraji, na území historického Těšínského Slezska…
Petrovice u Karviné leží severním směrem od města Karviná a v sou…
V druhé říjnové neděli jsem vyrazila na výlet do obce Petrovice u Karviné.…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k…
Při procházce městem Karviná, částí Fryštát, jsem se ocitla u domu, na jeh…
Ještě předposlední den jsem na zámku v Karviné stihla výstavu jediné, i…
K obci Petrovice u Karviné náleží i Dolní Marklovice, Prstná a Závada. Právě v Dolních Marklovicích je přírodní…
Tak jako každý rok, tak i letos o vánočních trzích Karviná nezklamala. Na náměstí je spousta stánků nejen s…
Karviná leží na Severní Moravě, východním směrem…
Úterý 16. 8. 2022/odpoledne Dopoledne jsme si prohlédli 12 zajímavých červených staveb na naučné stezce Po stavbách z červených cihel v Bohumín…
Historické centrum města Karviné, Fryštát, má krásné náměstí s…
Na území historického Těšínska se nachází moderní město Karviná, které…
Zámek Fryštát 22.7.2011 Zámek (empí…
Empírový zámek se nachází ve Fryštátu, který dnes tvoří historické centru…
Zámecký park - park Boženy Němcové v Karviné  3.11.2012…
Lodičky Karviná  29.6.2013  V jediný slunný den tohoto týdne jsme se…
Mezi cenné technické památky Moravskoslezského kraje patří beto…
Jedná se o jednolodní gotickou stavbu ze 14.století, která stojí v městské části Fryštát poblíž zámku a náměstí. Kostel byl v šestná…
Pomník se sochou T. G. Masaryka - prvního prezidenta ČR měl osud s…