Les Království
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Romantika • Vycházka - půldenní • Do přírody
Kam a jak jedeme?
Naše společná cesta začíná na konci dálnice D11 u Hradce Králové a dále pokračujeme na Smiřice, Jaroměř, Kuks. Za Chostníkovo Hradištěm odbočíme doleva na Dvůr Králové nad Labem. Ve Dvoře Králové na prvním kruhovém objezdu odbočíme na prvním výjezdu a dále pokračujeme rovně a čtvrté odbočce do leva odbočíme a směřujeme na Hostiné. Po necelých 5 kilometrech opět odbočíme doleva na Bílou Třemešnou.po přibližně 500 metrech nás čeká přehrada, po které přejedeme a na druhém "břehu" jsou parkoviště, kde můžeme odstavit náš automobil.
Za čím jedeme?
Les Království je údolní přehradní nádrž na řece Labi vystavěná v roce 1920. Leží u samoty Tešnov v katastrálním území Bílá Třemešná, 4 km proti proudu od města Dvůr Králové nad Labem, v úzkém údolí, jež prochází Kocléřovským hřbetem. Na levém břehu ji lemuje rozsáhlý lesní komplex Království, zbytek starého hraničního hvozdu, po němž získala přehrada své jméno. Přehrada je v českých poměrech neobvyklá svým vysoce estetickým stavebním provedením. V současnosti je díky své jedinečnosti vyhledávaným cílem turistů. Od 3. září 1958 je přehrada i s elektrárnou zapsána jako nemovitá památka, od roku 1964 je národní technickou památkou, od 1. července 2010 je národní kulturní památkou.
Po ničivé povodni z roku 1897, která zasáhla údolí Labe až po Pardubice, bylo rozhodnuto o výstavbě dvou vodních děl, jež by přívalové vody zadržely – přehrad Labská (u Špindlerova Mlýna) a Tešnovská (dnešní přehrada Les Království). Podklady pro stavební projekt začalo roku 1903 připravovat Technické oddělení pro úpravu řek v Praze, vedené stavebním radou Ing. Josefem Plickou. Stavba proběhla v letech 1910–1920 (zdržení způsobila první světová válka). Stavební část provedla firma J. V. Velflík a strojní zařízení dodala firma Fanta a Jireš (obě společnosti rovněž z Prahy). Náklady na stavbu přehrady činily 4,7 milionu rakouských korun. Po dokončení výstavby šlo o největší vodní nádrž v tehdejší Československé republice.
Technické parametry
Hráz je gravitační oblouková, zděná z královédvorského pískovce. Šířka hráze v základu je 37 metrů a v koruně 7,2 m. Délka hráze v koruně je 218 metrů. Maximální výška hráze je 41,1 m, hloubka u hráze je asi 28 metrů. Nádrž je při zásobním objemu dlouhá 5,1 km a maximální zatopená plocha činí 85 hektarů (v běžném provozu 58,6 ha). Součástí přehrady byla od roku 1923 i vodní elektrárna o výkonu 2×600 kW. V roce 2005 byly vyměněny turbíny, nový výkon 2120 kW. Po koruně hráze vede silnice místního významu.
Stavební provedení
Celý soubor staveb je pojednán v romantizujícím, pseudogotickém duchu. Samotná koruna hráze je doplněna dvěma branami ozdobnými věžičkami. Domek hrázného, stojící opodál na pravém břehu, připomíná malý kamenný hrad s dominantní věží s cimbuřím.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_n%C3%A1dr%C5%BE_Les_Kr%C3%A1lovstv%C3%AD
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
U parkoviště je malé občersvení kde s trochou schovívavosti se i dá najíst.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Je zde krásná krajina a pro zkušené hráče je zde i stavba, jenž každý hráč Warcraftu zná.
Ostatní informace
Parkovné se neplatí a prohlídka nádrže je taktéž zdarma.