Loading...
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Vycházka - půldenní • Za kulturou
Naše společná cesta začíná na Exitu 32 rychlostní silnice R6. Odtud směřujeme na Nové Strašecí, Ruda a Lužná. Po přibližně 4,5 km od konce obce Rudy se objeví odbočka Doprava, po které pojedeme a dostaneme se na křížovou křižovatku. odbočíme vpravo a dále směřujeme podle ukazatelů.
Muzeum se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. S vystavováním historických vozidel zde bylo započato roku 1997, a to nejprve formou dobrovolné činnosti členů několika spolků zabývajících se historií železnic. V roce 1999 byl provoz expozice převzat společností České dráhy, která ji v rámci Depa historických vozidel (DHV) provozuje až do současnosti. Většině zájemců se patrně v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Právě ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než třicet. Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokálkových lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je neprovozní, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzuje údiv.
Nejstarší parní lokomotivy
Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu.
K dalším zajímavým představitelům parní éry se řadí provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň.
Elitní lokomotivy
Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je neprovozní stroj 387.043 „mikádo“ ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích a byly z nich postupně vytlačeny až po příchodu modernějších lokomotiv řad 498.0 a 498.1 „albatros“ na přelomu čtyřicátých a padesátých let.
Příslušníkem vrcholu parní trakce je kupříkladu tendrová lokomotiva 477.043 „papoušek“, která byla Československým státním drahám dodána pro příměstskou a lehkou rychlíkovou Dopravu v polovině padesátých let dvacátého století, tedy již v době nástupu elektrické trakce. Lokomotivy této řady se v provozu udržely téměř do konce sedmdesátých let.
Legendy
Z parních exponátů nelze opomenout další motorový vůz s parním pohonem M 124.001 „Komarek“ z roku 1903, jenž je zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea. V expozici lze tak například najít „brejlovce“ T 478.3101, „čmeláka“ T 669.0001 nebo zástupce legendárních ruských „sergejů“ T 679.1600. Kromě nich se zde vyskytují též motorové vozy, například M 240.0100 či M 262.090.
Úzkorozchodná vozidla
V muzeu jsou udržována také úzkorozchodná vozidla – jde o parní a motorové lokomotivy, které byly používány v závodové Dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich je to i několik nákladních vozů, zejména pak výsypné vozy, plošinové vozy na ingoty, kalich na strusku nebo cisterna. Provozuschopné lokomotivy jsou spolu s upraveným vozem pro přepravu cestujících používány k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea.
http://www.cdmuzeum.cz/default.htm
Cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.
Muzeum je pěkně situováno do krásné přírodní scenérie.
Duben (27.4), květen, září, říjen (do 28.10) 9:30 – 17:00
Červen – srpen 9:30 – 17:00
Vstupné
Dospělý 80Kč
Děti 6-15let,důchodci, ZTP 50Kč
Rodinné vstupné 200Kč