Za památkami a krásnými výhledy do Krušných hor

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na hory

Autobusem jsem z Klášterce nad Ohří vyjel do obce Kovářská, která leží na hřebenu Krušných hor nedaleko Klínovce. Do obce, která v minulosti patřila mezi významná centra dolování a zpracování železné rudy v Krušných horách.

Výlet jsem chtěl začít prohlídkou Muzea letecké bitvy nad Krušnohořím.Přestože byly prázdniny bylo muzeum dopoledne zavřené. Vrátil jsem se do středu obce, kde v blízkosti jsou ruiny velké budovy. Jak jsem později zjistil jsou to pozůstatky uhelny, centrálního skladu dřevěného uhlí pro vysoké pece. Jedna z nich stávala opodál.

Po zeleném turistickém značení jsem pak pokračoval okolo nádraží k další technické památce, k vápence. Jde o zachovalé pozůstatky nejstarší vápenky tohoto druhu v ČR. Pálil se zde vápenec z nedalekého lomu a vyrobené vápno se používalo pro stavební účely a pro místní hutní provozy.

muzeum
muzeum  •  Foto: Hribal

Opustil jsem zelenou značku a pokračoval jsem lesní cestou, která vycházela na louku s krásně rozkvetlými ocúny a mírně dál stoupala na Rozcestí Pod Vysokou Sečí /972 m/. Při zpátečním pohledu byl krásný výhled na vrchol Fichtelberg. Po silnici spolu s červenou TZ jsem pokračoval do Horní Halže. Cestou se otevíraly stále nové výhledy na Kovářskou, Fichtelberg, Velký Špičák, Jelení horu a Přísečnickou přehradu. Za Horní Halží se zase otevřelo nádherné panorama Doupovských hor, výhled na stolovou horu Unhošť, na zříceniny hradů Egerberk a Šumburk, na vrchol Klínovce, na Klášterec nad Ohří, Kadaň a na Nechranickou přehradu. Za chvilku se otevřel typický pohled na kapličku na vrcholu Mědníku. Okolo opravované Horské modlitebny a nově budovaného vchodu do staré štoly jsem vystoupal na vrchol Mědníku /910 m/. Od kapličky na vrcholu je nádherný kruhový výhled. Také jsem se zde dočetl, že tu v minulosti vedle kapličky stávaly tři hotely. Všechny ale vyhořely. Poslední v roce 1939. Po pokochání výhledem jsem sestoupil k prohlídkovému dolu. Štola Marie Pomocná vznikla na začátku 16. století. Těžily se zde rudy s obsahem mědi.

Po občerstvení v místní hospůdce, kde se také kupují vstupenky do štoly, jsem pokračoval po silnici ke krásné skalní skupině Sfingy. Z vrcholku opět nádherný výhled na Doupovské hory a krajinu pod Krušnými horami. V další serpentině silnice jsem přešel na modře značenou cestu, která prudce schází do malebné vesničky Údolíčko. Za vesničkou značená cesta odbočuje ze silnice na zříceninu hradu Perštejn. Cesta po lesní kalamitě a následné těžbě byla velice těžko prostupná. Po prohlídce zříceniny jsem sešel do Perštejna na vlak.

Výlet za historií a památkami Krušných hor a zároveň za velice krásnými výhledy.

Cestou je dost možností na občerstvení /Kovářská, Měděnec, Pernštejn/

Nádherné výhledy, zachovalé technické památky

uhelna
uhelna  •  Foto: Hribal

Muzeum otevřeno stř. 13 – 17hod/od 1.7. do 21.9./

so,ne 14 – 18 hod

štola otevřeno so,ne 11 – 17 hod /září, říjen/ , vstupné 50/30 Kč

Poslední aktualizace: 6.9.2011
Za památkami a krásnými výhledy do Krušných hor na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Za památkami a krásnými výhledy do Krušných hor

Muzeum Letecké bitvy - 11.září 1944
11. září 1944 tento den se zapsal do historie České republiky jako - Černé pondělí nad Krušnohořím. V letecké bitvě zde zemřelo…
V parčíku před základní školou v Kovářské stojí pomník věnovaný památce letcům, kteří 11.9.1944 zahynuli v bitvě nad Krušnohořím. 11. září 1944 odstartoval z Anglie mohutný svaz…
Muzeum letecké bitvy nad Krušnohořím 11.9.1944 v KovářskéMuzeum ukazuje…
Výlet za vyhlídkami a historií nedávné a středověké těž…
V obci Kovářská a v její blízkosti se nacházejí pozůstatky technických…
Na konci Kovářské směrem k železniční stanici stojí vil…
Skupina nadšenců se rozhodla zachránit zchátralé nádraž…
U silnice, kousek za nádražím v Kovářské, stojí velký kamenný pomník připomínající tragickou událost, která se zde stala. Během třicetileté války v březnu 1641, po prohrané…
Před vlakovým mostem v Českých Hamrech v Krušných horách stojí pomník Jaroslava Soukupa. Ten při vojenském cvičení u pohraniční stráže byl 26. 8. 1963 těžce postřelen při zásahu…
Nedaleko za železniční zastávkou Kovářská stojí zachovalé zbytky vápenky,…
Z Českých Hamrů podél hraničního potoka do Loučné pod Klínovcem. Cestou míjím ruiny starého mlýna a mlýnského náhonu. Za hraničním přechodem silnička stoupá okolo kostela na…
Vesnička Hamry v Krušných horách je má srdeční záležitost. Vyrůst…
V lese nedaleko nádraží Kovářská v Krušných horách byla nedávno dokončena rozsáhlá rekonstrukce vápenky. Tato technická památka spadá pod Hornický region Erzgebirge/Krušnohoří,…
Podél hraničního potoka směřuji do Loučné pod Klínovcem. Cestou míjím pozůstatky mlýnského náhonu a torzo bývalého mlýna. U hraničního přechodu v Loučné odbočuji na cestu, která…
Technická památka - vápenka stojí v Krušných horách poblíž Kovářs…
Nedaleko městysu…
Hammerunterwiesenthal je malá obec ležící na německo - české hranici u…
Další krásnou túru na běžkách můžete projet po…
Karlův pramen-vodní nádrž Přísečnice-Černý potok-Kovářská-sedlo nad Koutem…
Výlet na opomíjenou horu Krušných hor s nádherným kruhovým výhledem…