Český ráj: Z Libošovic do Libošovic.

Dnes budeme putovat vyjímečně - pěkně - pěšky - bez - koloběžky. Smile

V pondělí 28. září na svátek české státnosti jsme podnikli pěší výšlap (okružní trasu) z Libošovic do Libošovic. Jednalo se o pohodový (11 km) výlet plný podzimních barev.

Start: Libošovice po červené trase KČT podél potůčku Klenice, Prokopským údolím k Bílému rybníku. Za zatáčkou už na nás vykoukl Hrad Kost. Je to jedna z dominant Českého ráje.

KOST: Gotický hrad založený Benešem z Vartemberka před r. 1349.

ZAJÍMAVOST: Nejsilnější stěny má hlavní, tzv. Bílá věž, jejíž základnou je nepravidelný lichoběžník, takže z jednoho místa pod hradem lze vidět všechny čtyři rohy této věže současně.

Na Kosti jsme se občerstvili a pokračovali ke skalnímu bytu Barušky.

Skalní obydlí u slepé Barky: Je to jedno z mnoha tajuplnými míst Českého ráje. Nachází se za Černým rybníkem kousek od hradu Kost. Tento netradiční byt, zvaný Barušky nebo U slepé Barky, je vytesán do pískovcové skály a svého času sloužil jako celoroční bydlení nejchudším místním občanům, dnes jako příležitostná noclehárna čundrákům. Vznik skalního bytu se datuje do první poloviny 19. století. Obydlí má dva vchody. Jedním se vcházelo do světnice, druhým do černé kuchyně. Z kuchyně se do světnice vcházelo přes síň a spižní komoru.

Naše trasa pokračuje po naučné stezce údolím Plakánku okolo rybníku Obora až k vodnímu mlýnu Střehom.

Mlýn Střehom: jedná se o roubený mlýn se zachovalým vodním kolem. Mlýn pochází z roku 1516 a mlynáři tu mleli až do roku 1952. Natáčela se tu velká spousta pohádek a filmů. Z té asi nejznámější je to pohádka - S čerty nejsou žerty, kde mlýn byl domovem hlavního hrdiny Petra Máchala.

Vracíme se asi necelý kilometr zpět mo modré a uhýbáme v pravo proti proudu Veseckého potoka. Mýjíme bývalý skalní mlýn a vcházíme do malebné vesničky.

Vesec: je rozlohou nenápadná, ale přesto velmi výrazná vesnička nedaleko Sobotky. Leží na samém prahu chráněné krajinné oblasti Český ráj. Je rájem filmařů i vyhledávaným turistickým cílem. Většina roubených chalup byla vystavěna v 18. a 19. století. Chalupy (celkem 27) jsou většinou dochované ve své původní podobě. Jako každá správná vesnice se i Vesec rozkládá okolo rybníka. Na návsi stojí požární zbrojnice s nádhernou zvonicí a také cedule, kde visí dobové rady, jak se zachovat, hoří – li nebo co dělat při dalších životních peripetiích. Filmaři mají tuhle vísku za velmi atraktivní filmovou lokaci. Vesec je filmovým domovem největšího českého velikána Járy Cimrmana. Právě v jeho kulisách se natáčel snímek - Jára Cimrman ležící spící. Zmiňovanou hasičskou zbrojnici nebo třeba krám, odkud malý Vašek se svým tatínkem – horolezcem vozil domů mámě cukr s mravenci, znají Češi z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny. Z dalších filmů, které se zde točily např. Díky za každé nové ráno, S čerty nejsou žerty, nebo film Otakara Vávry Komediant.

Z Vesce je to stále po modré zhruba dva kilometry zpět do Libošovic.

Bylo to super. Kdo budete mít cestu kolem určitě si udělejte čas. wink optimista.

Poslední aktualizace: 4.11.2015
Český ráj: Z Libošovic do Libošovic. na mapě

Příspěvky z okolí Český ráj: Z Libošovic do Libošovic.

Český ráj: Libošovice- hrad Kost - Libošovice
Vlakem do Libošovic u Sobotky. Autem, nad železn.stanicí (cca 200m)u odbočky asi lze nechat auto (stálo jich tam dost, ale nepřekáže…
Trasa je velmi pohodová převážně lesíkem a také kolem říčky, rybn…
Po ranní kávě se vydáváme k Věžáku, kde je otevřeno sezonní informační…
Tato pěší trasa začíná na železniční zastávce Libošovic…
Trasa měří cca 5 km, místy musíte dávat pozor. Ale jedná se o moc pěknou…
To, že krásná a monumentální Semtínská lípa již bohužel zanikla je…
Trasu začínáme v autobusové zastávce Libošovice,Podkost,Semtín dvůr. Zde…
U silnice při vjezdu do obce Vesec u Sobotky stojí železný kříž na pískovcovém podstavci. Ještě v roce 1935 byl i kříž pískovcový a…
Vesec (u Sobotky) – vesnický skanzen, český Hollywood i slavný Liptákov
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do…
Když jsme se byli na Kosti, museli jsme zajet i do skoro 3 km vzdáleného Vesce u Sobotky, který je více známý jako filmový Liptákov.…