Český ráj - průjezd údolím Plakánek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za sportem

V rámci jednoho prodlouženého víkendu, který jsme trávili střídavě v sedlech svých bicyklů, prohlídkou zajímavých historických památek a pozorováním nádherné přírody Mladoboleslavska a Českého ráje, nás čekal také průjezd údolím Plakánek. Malebnou částí jednoho z nejkrásnějších koutů naší země, která určitě nikoho neunaví ani svým převýšením (50-60 m) ani délkou. A protože Plakánek si pozornost každého turisty plně zaslouží, vrátím se na chvíli zpět do krásných květnových dnů roku 2009 a pokusím se případným zájemcům popsat tento krásný kout naší země.

Foto: markyz63

Plakánek je pravděpodobně nejznámějším údolím Českého ráje, nacházejícím se – zjednodušeně řečeno – mezi hradem Kost (nebo obcí Libošovice–Podkost) a obcí Střehom (dalo by se eventuelně napsat i město Sobotka nebo zámek Humprecht), tedy v jižním cípu Českého ráje. Jedná se o opravdu půvabné místo, obklopené vysokými pískovcovými skálami a borovými lesy, které bylo „povýšeno“ na Chráněnou přírodní památku. Chráněny jsou zde nejen zmíněné skalní věže a bory, ale také mokřadní louky a nějaká ta flóra (byl tehdy – a za chvíli zase bude - květen, takže jmenujme alespoň prstnatec májový) i fauna (důležitý je určitě zejména čolek horský nebo vrápenec malý). Údolím protéká potok – nebo spíše říčka - Klenice, napájený několika prameny, a jeho nejatraktivnější úsek - tedy samotné údolí Plakánek - je dlouhý jen necelé tři kilometry. Celková délka okružní Naučné stezky Plakánek je však téměř čtyřikrát delší (10,5 km).

Český ráj dnes nabízí nepřeberné množství míst, kde se dá najíst a napít. Pamatuji si ovšem na rok 1998, kdy jsem zde byl "v šoku" z toho, že se v hospodách stále ještě drží sanitární dny a sehnat restauraci s televizí, kde bych se večer mohl podívat na fotbal, bylo věcí téměř nemožnou. My jsme tentokrát volili stánky v kostském podhradí.

Přírodní rezervace (od roku 1990) Plakánek patří skutečně k tomu nejkrásnějšímu, co nám Český ráj může nabídnout. Zavinila to, samozřejmě, i silueta hradu Kost, která jedné straně údolí dominuje již několik století. My jsme měli navíc to štěstí, že jsme se v této oblasti pohybovali v průběhu mimořádně vydařeného Jarního dne.

Foto: markyz63

Pokud se nespokojíte s pouhým průjezdem nebo průchodem údolí Plakánku a vydáte se po celé trase naučné stezkye, narazíte postupně na jedenáct informačních tabulí. Ty Vás seznámí s turistickými zajímavostmi Plakánku a jeho okolí, které byste v žádném případě něměli minout bez povšimnutí. Alespoň pár slovy si je v následujících řádcích přibližíme.

1) Humprecht. Dominantní vrch nad Sobotkou, na kterém – již od 17. století – stojí krásný a stavebně originální zámek. Přes vysoký počet turistů zde stále můžete narazit na „hejna“ orchidejí.

2) Nepřívěc. Vesnička s kostelíkem Nalezení sv. Kříže a kamennou zvonicí Vás vrátí zpět do přelomu 18. a 19. století. Procházka mezi malebnými roubenými domky a přilehlými hospodářskými budovami určitě stojí za to.

3) Krajina Sobotecka. Pestrobarevnou mozaiku polí, luk a ovocných sadů kdysi zlikvidoval – po vzoru svého velkého bratra – bolševik. Různé zemědělské areály hyzdí krajinu dodnes a ze žlutých plantáží náhradního „ekologického“ benzínu se mi také dělá špatně. Prý se ale již blýská na lepší časy, protože zde můžeme narazit na křepelku i raka, a to nejen na talíři.

Foto: markyz63

4) Semtinská lípa. Dnes již neexistující symbol této oblasti, který stával – od roku 1730 - u silnice mezi hradem Kost a Sobotkou . Symbol, o kterém „napísali“ například Karel Čapek nebo Jaroslav Seifert. V květnu roku 2000 lípu „sundal“ blesk a dnes zde pomalu roste její nástupkyně.

5) Kost. Krásný hrad ze 14. století, který údajně nikdy nebyl dobyt a je tak dovedně ukrytý mezi kopci, že ho téměř vždy uvidíte až na poslední chvíli (výjimkou je právě údolí Plakánku). Jedna z nejčastěji zobrazovaných památek na obálkách knih o historickém dědictví zemí Koruny české.

6) Plakánek. Malebné údolí, zvané též Střehomský Plakánek, nabízí množství skalních věží i nejkrásnější – přesněji jeden ze dvou nejkrásnějších - výhled na Hrad Kost. Doporučuji nikam nespěchat a toto místo si skutečně naplno užít.

7) Pilský rybník. Téměř přesný střed údolí v jeho jižní části. Častěji bývá nazýván Obora a v jeho okolí můžete narazit i na tak zajímavé tvory, jakými bezesporu jsou rak nebo tchoř.

Foto: markyz63

8) Roubenka. Nejedná se o chalupu – jak by název napovídal - ale o krásnou studánku s křišťálově čistou vodou, ke které chodil čerpat inspiraci i Fráňa Šrámek..

9) Poráň. Nejstarší archeologická lokalita Českého ráje – nacházející se na skalní ostrožně.– byla zřejmě obydlena už v mladší době bronzové, tedy ve 14.-10. století př.n.l.

10) Lomy. Pískovcové lomy se svislými stěnami a mnoha vyrytými podpisy dělníků. Na skále u Pilského rybníka můžete vidět rytiny s legendou o svatém Jiří a se čtveřicí nástrojů (palice, klín, lopata a špičák).

11) Vesec. Malebná vesnička s roubenými domky, jejichž štíty zdobí prkna s datem vzniku, zvaná záklopy. Nejznámější a nejstarší z nich je Šimůnkův statek z roku 1787. Zdejší zajímavostí je sousoší Nejsvětější trojice, na kterém je zobrazena také sv. Starosta, světice která si vymodlila plnovous, aby se nemusela vdávat.

Foto: markyz63

A co bychom měli o Plakánku vědět ještě ? Třeba to, že plocha PR je necelých 91 hektarů. Že jeho název pravděpodobně pochází již ze 17. století, kdy zde jedna rodina pálila uhlí. Není však jisté, jestli se jmenovali Plakánkovi nebo měli z dýmu stále uplakané oči. Nebo také to, že do hlavního údolí ústí boční rokle zvaná Vesecký – nebo také Malý – Plakánek. Toto údolíčko se zachovanými pískovcovými lomy získalo své jméno podle Veseckého potoka.

A nebo možná stačí vědět, že je tady prostě moc hezky.

Poslední aktualizace: 28.4.2013
Český ráj - průjezd údolím Plakánek na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Český ráj - průjezd údolím Plakánek

Údolí Plakánek
Dojedeme autem do Vesce u Sobotky a zde najdeme místo na parkování. Nejdříve si prohlídneme Vesec, což je typická staročeská vesnice s roubenými…
Ráno balíme mokrý stan(máme ten samorozbalovací se, co se dá nosit na…
Střehom u Dolního Bouzova je nevelká obec nedaleko Sobotky. Lze tady…
údolí poblíž hradu Kost , nádherná procházka , chata herce Pepy Dvořáka. …
Přírodní rezervace Údolí Plakánek je jednou z nejhezčích částí ch…
V Českém ráji je tak velké množství různých pozoruhodností, že čl…
Hrad Kost Hrad Kost nemusím ani moc představovat! Kdo by neznal středověký…
Představovat Hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy…
Je mnoho důvodů, proč byste si hrad Kost neměli nechat ujít – alespoň pokud patříte mezi dobrodruhy a romantiky, rádi se touláte…
Naše společná cesta začíná na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Odtud…
Trasu začínáme v autobusové zastávce Libošovice,Podkost,Semtín dvůr. Zde…
Název této malebné obce někomu moc neřekne… ale filmy jako Přijela k nám…
Vesec (u Sobotky) – vesnický skanzen, český Hollywood i slavný Liptákov
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do…
U silnice při vjezdu do obce Vesec u Sobotky stojí železný kříž na pískovcovém podstavci. Ještě v roce 1935 byl i kříž pískovcový a…
Pomník a kříž připomíná událost z roku 1866, kdy se zde v noci z 28. na 29…
Humprecht
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu …
 Od Humprechtu se vydáváme po žluté turistické značce směrem na Nepřívěc.…
Věžák
Tento rybník slouží jako záchytné místo vody ze Želejovského potoka.…
zřícenina hradu Trosky
Soutěž 2 body
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se…