Dovolená ve Vrbně pod Pradědem - 6. a 7. den

Začíná poslední den našeho pobytu ve Vrbně pod Pradědem a my jsme si nechali to nejlepší nakonec. V sobotu ráno se vydáváme na toulky po Hradci nad Moravicí. Z vlakového nádraží ve Vrbně vyjíždíme v 6. 45, přestup nás čeká v Miloticích, Krnově, Bruntále na autobus. Kvůli výluce na trati musíme přestupovat i v Opavě na vlak do Hradce. Od vlakového nádraží v Hradci kráčíme kolem parku k mostu přes Opavici, odbočíme vpravo a jsme v nevelkém centru. Zastavíme se v IC, a pak jdeme kousek dál k nákupnímu středisku. Cestou nám vyhládlo, tak si koupíme něco k snídani. Usedáme na proti obchodu na lavičku a pustíme se do snídaně - koláčky, rohlíky, salám a nějaké pití. Posilněni snídaní pokračujeme po druhé straně náměstí vlevo do kopečka kolem kostela - nahoru k areálu zámku, který přitahuje zraky již od první poloviny kopce. Působivý areál Červeného a Bílého zámku se nachází na jižním okraji města, na úzkém skalnatém ostrohu nad soutokem řeky Moravice a Hradečné. Již někdy v polovině 11. stol. byl vybudován na místě staršího slovanského hradiště hrad. Tato velká pevnost byla z neznámích příčin zničena. Přemyslovci zbudovali nový gotický hrad se systémem opevnění, kdy mohutné hradby byly vybaveny věžemi, ze severu a jihu lemovaly komplex trojité příkopy s padacími mosty a masivními branami. Roku 1531 hrad vyhořel, po roce 1603 začaly úpravy na pohodlnější renesanční zámecké sídlo. Jižní křídlo oddělovalo hospodářské zázemí. Byla zřízena zahrada, lesopark a založen nový rybník Pilař.

V roce 1777 za obývání zámku Lichnovskými zámek poškodil požár a o rok později byl zámek přestavěn v empírovém slohu a areál výrazně proměněn. V 2. polovině 19. stol. proběhly novogotické přestavby v romantickém duchu. Roku 1861 přistavěna Bílá věž, v letech 1874 - 95 vzniklo nové hospodářské zázemí areálu s konírnami, vozovnami a doprovodnými stavbami / konírna, vstupní dvouvěží, věžice /. Roku 1945 byl majetek Lichnovským zkonfiskován, Bílý zámek byl pro věřejnost zpřístupněn roku 1949. Koncem 50. let byl opraven Červený zámek, postupně v něm otevřeny restaurace, hotel, koncertní síň. Od roku 2001 je státní zámek národní kulturní památkou. Červený zámek s hospodářskými budovami se obrací směrem k městu, má pseudogotickou podobu, mohutná část je doplněna o konírny, hospodářské budovy. Za zámkem stojí vodárenská věž. Rozlehlý čtyřkřídlý Bílý zámek má převážně empírovou podobu. Dochovalo se 90% původního interiéru. V Bílém zámku si návštěvníci prohlédnou luxusně zařízené reprezentařní salony s dalšími komnatami, zaujme obrazová galerie i samostatná historická expozice. Kombinovaný prohlídkový okruh vás zavede do čítárny, Hubertovy světnice, kaple, sakristie, reprezentační jídelny, atd. Hodinová a strážní věž jsou otevřeny v sezóně a o víkendech. Bílá věž je od roku 2008 uzavřena. Z konce 18. stol. pochází přírodně krajinářský park o rozloze 130 ha, je jeden z nejrozsáhlejších u nás.

Po krásné prohlídce zámku vycházíme vstupní branou a po pravé straně stojí restaurace s venkovními zahrádkami, kde je možné poobědvat nebo se občerstvit. Nabídka jídla je opravdu bohatá. My se zastavíme v restauraci u Záviše na oběd, na venkovní kryté zahrádce je příjemné posezení. Odtud pokračujeme směrem dolů, vedle restaurací stojí i obchůdek se suvenýry a Medový domeček, kde si milovníci perníčků vyberou z množství různých tvarů i chutí. Zcházíme dolů z kopce opět kolem kostela, přes náměstí k mostu a parčíku u vlakového nádraží. Ještě se před cestou zastavíme v hospůdce na kávu, a pak vlakem odjíždíme s několika přestupy zpět. Ve Vrbně jsme v 17.15, zastavíme se na poslední pivo a bílé Víno na venkovní zahrádce jako rozloučení s Vrbněm a naší dovolenou. Odtud už jdeme k zámečku na pokoj, po sprše a odpočinku dolů do restaurace na večeři. Povykládáme si s milou obsluhující číšnicí, musíme slíbit, že se do Vrbna zase někdy podíváme a ubytujeme se na zámečku Grohmann, kde se výborně spalo. Večer balíme věci na cestu domů a vůbec se nám nechce odjíždět. Letošní letní dovolená plná zážitků se nám vydařila.

Ráno je neděle, sedmý a definitivně poslední den ve Vrbně. Vstáváme v sedm hodin, po snídani vrátíme klíče a v osm hodin odcházíme na vlakové nádraží. Odjíždíme směr Milotice, Olomouc, Otrokovice, MHD do Zlína. Neradi jsme se s tímto pěkným místem loučili, nezbývá nám, než doufat, že zase někdy...

Poslední aktualizace: 7.8.2016
Dovolená ve Vrbně pod Pradědem - 6. a 7. den na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Dovolená ve Vrbně pod Pradědem - 6. a 7. den

Vrbno pod Pradědem, Jeseníky
Vrbno pod Pradědem je město v Jeseníkách, žije zde 6500 obyvatel. Leží…
V malebném prostředí Jeseníků je pěkným místem pro vaši dovolenou…
V září roku 2019 nastala v moravskoslezském městě Vrbno pod Pradědem sláva…
Vrbno pod Pradědem již svým názvem evokuje fakt, že leží poblíž n…
Město s velkým čtvercovým náměstím - Vrbno pod Pradědem najdete v …
Procházíte - li centrem Vrbna pod Pradědem, na hlavním vrbenském náměstí…
Hledáte - li ubytování v Jeseníkách pro svou dovolenou, či víkendový nebo…
S výrobou skla sa malo začať už niekedy okolo roku 3500 pred naším letopočtom. Prvé sklárne na území dnešnej Českej republiky začali…
Počas výletu po severnej Morave sme si hľadali nejaké vhodné miesto na…
Cestování vlakem má své velké kouzlo. Čas pomalu plyne, za okny čaruje…