Tvrdkov

Turistické cíle Města, obce, vesnice Vesnice

Tvrdkov leží jihozápadním směrem od města Rýmařov. Severovýchodním směrem od obce je Horní Město, severním směrem se nachází chráněná krajinná oblast Jeseníky a jižním směrem z Tvrdíkova dorazíme do městečka Uničov. Součástí obce Tvrdkov jsou dvě nedaleké malé obce a to Mirotínek a Ruda. Obec Tvrdkov se rozkládá v severozápadní části přírodního parku Sovinecko. Jihovýchodním směrem od obec se nachází národní přírodní památka a severovýchodním směrem pak přírodní rezervace Skalské rašeliniště. Obcí Tvrdkov protéká Tvrdkovský potok na jehož toku je u severovýchodního okraje obce vybudovaná malá vodní nádrž. Od okrajových částí obcí se zvedají zalesněné stráně kopců. Severním směrem se nad Tvrdkovem zvedá vrchol Špičák ( 777 m.n.m.). Tvrdkovem prochází cyklistická trasa, po které se můžeme severovýchodním směrem vydat přes Horní Město a Starou Ves k vyhledávanému turistickému cíli v oblasti Jeseníků a to ke Skřítkovi. Jižním směrem prochází cyklistická trasa obcí Rudou a dojet můžeme do městečka Uničov. Obcí Tvrdkov prochází červená turistická trasa a obcí Ruda žlutá turistická trasa. Severním směrem z Tvrdíkova nás červená značka dovede na vrchol Špičák a nebo můžeme pokračovat dále ke zřícenině hradu Rabštejn ( 803 m.n.m.), odkud je malebný výhled na okolní panorama Jeseníků. Jihovýchodním směrem po červené dojdeme do oblasti přírodní památky Rešovské vodopády. Vydáme-li se z obce Ruda západním směrem po žluté půjdeme podél kapliček Křížové cesty na vrchol kopce Křížový vrch ( 589 m.n.m.). Severovýchodním směrem z Rudy nás žlutá turistická trasa rovněž dovede k Rešovským vodopádům.

Historie

První písemná zmínka o obci Tvrdkov je z roku 1349 a obec byla součástí šumvaldského panství. V obci byla postavena dřevěná zvonice a vybudován hřbitov. Kolem hřbitova rostou staré lípy, které zde byly vysazeny počátkem 17. století. Obyvatelé obce se živili především zemědělstvím. Kostel svatého Antonína Paduánského byl postaven v letech 1768 až 1776. Nedaleko kostela je socha panny Marie Immaculaty, která je národní kulturní památkou a byla zhotovena v roce 1848.

Ruda

První zmínka o obci je z roku 1348 a Ruda byla hornickou osadou. Založení obce je datováno do 13. století a s nedalekou obcí Rešov patří k nejstarším obcím v regionu Rýmařova. V 16. století se v okolí obce těžilo zlato a stříbro, které koncem tohoto století vystřídala těžba železné rudy. Do roku 1758 byla v obci jen zvonička a zdejším zvoně byl rok 1583. V letech 1755 až 1758 byl v obci postaven kostel panny Marie Sněžné. Od kostela na vrchol Křížový vrch vede křížová cesta, které má 14 sousoší a byla zhotovena v druhé polovině 18. století. Sousoší křížové cesty jsou národní kulturní památkou.

Mirotínek

První písemná zmínka o obci je z roku 1381. Ve středu obce byla postavena zvonička a na jejím zvonu je rok 1743. Jihovýchodním směrem od obce se nacházejí tak zvané Polské kameny, které tu byly umístěny jako památka na padlé polské vojáky v období švédských válek.

Statistické údaje

Telefon: 554 219 749
Fax: 554 219 748
E-mail: tvrdkov@seznam.cz
Oficiální internetové stránky nejsou uváděné
Obec s rozšířenou působností: Rýmařov
Obec s pověřeným obecním úřadem: Rýmařov

Poslední aktualizace: 3.12.2005
Nadmořská výška:
620 metrů nad mořem
WWW stránky:
Tvrdkov na mapě
Autor: ariel

Příspěvky z okolí Tvrdkov

Tvrdkov – Panna Maria Immaculata
Z památkového hlediska je u Tvrdkova asi daleko zajímavější přidružená část obce Ruda. A to platí díky skvostné křížové cestě u tamě…
Nádherná lokalita , která je zároveň křižovatkou v blízkosti Rešovských…
Vrchol Špičák ( 777 m.n.m.) se zvedá v severozápadní části přírodního par…
Obec Dobřečov je místní částí městečka Horní Město a rozkládá se západním…
Dobřečov je zvláštní vesnice. Především svojí polohou - leží mezi…
Vyjíždíme brzy ráno již před 6. hodinou ranním vlakem ze Zlína…
Nedaleko vesničky Dobřečov (součást Horního Města u Rýmařova) najdeme…
Vstali jsme do slunného dne. Nasnídali se, připravili svačiny pro děti a vykročili k říčce Huntavě. Východiskem i cílem našeho putování byla …
Obec Rešov, místní část Horního Města 10 km jz. od Rýmařova. Do Rešova se …
Rozcestí Rešovské vodopády je křižovatkou zelené a červené turistické tra…