Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Rudská křížová cesta je skutečným unikátem a nádhernou sochařskou galerií pod širým nebem, při jejíž prohlídce člověk naprosto zapomene, že se mu – zvláště je-li ortodoxní gotik - baroko vlastně nikdy nelíbilo. A tak se prostě sebere a vyrazí do kopců Nízkého Jeseníku, někam na půli cesty mezi městy Uničov a Rýmařov, které může na trojúhelník doplnit ještě Šternberk. Právě tady se nachází Ruda, která je dnes částí obce Tvrdkov a nežije v ní ani stovka obyvatel. A pokud sem nezajedeme autobusem, nabízí se nám vlastní doprava motorovými i nemotorovými přibližovadly nebo to vzít po vlastních (Rudou prochází žlutá TZ, po které dojdeme až téměř do Rýmařova, a napojit se dá i na nedalekou červenou, která ty nejzdatnější z nás zavede až na hranice Vikýřovic a Šumperka).

Vzhledem k tomu, že je tato krásná křížová cesta památkou sakrální, měli bychom asi také uvést, že se nacházíme nejen v kraji Moravskoslezském, ale také v diecézi ostravsko-opavské a děkanátu Bruntál. A je celkem logické, že přímo v centru někdejší hornické osady (v II. polvoně 19. století měla Ruda téměř 900 obyvatel), písemně poprvé zmiňované v roce 1348, začne naše cesta u barokního kostela Panny Marie Sněžné, který dal v letech 1756 až 1758 postavit uničovský královský rychtář Jiří Greschenberger. Jednalo se z jeho strany údajně o poděkování za to, že přežil pád do rokle v nedalekém lese. A nám nezbývá než věřit, že na to nezneužil obsah městské pokladny.

Za prohlídku – pokud se tato příležitost naskytne – rozhodně stojí také interiér kostela s hranolovou západní věží. Ten je jednolodní, až neobvykle světlý a završený valenou klenbou. Zaujmou zde zejména mramorový oltář, kopie obrazu z římské baziliky Panny Marie Sněžné, sochy sv. Jáchyma a sv. Anny nebo varhany z roku 1762, které jsou údajně posledním funkčním nástrojem mistra Schwarze z Města Libavá. Naším cílem ale je kamenná křížová cesta, která od tohoto kostela vychází a která bývá označována za sochařské dílo výjimečné výtvarné úrovně, navíc zcela ojedinělého kompozičního pojetí. Na vrcholu Křížového vrchu (Kreutzberg) se nachází sousoší Ukřižování (Kalvárie coby 12. zastavení), které je vysoké přibližně 7 m a sochy Krista, Máří Magdalény, Panny Marie a sv. Jana Evangelisty jsou zde vyvedeny v životní velikosti.

Samotnou křížovou cestu, která je od roku 2018 památkou národní, tvoří – kromě již zmíněné Kalvárie – třináct zastavení v podobě uměleckých plastik ve tvaru srdce na dříku. Jednotlivá zastavení obsahují reliéfy pašijových scén a jsou vysoká více než 3 m. Vytvořena byla z maletínského a mladějovického pískovce. Na tvarovaných soklech jsou  umístěna zrcadla s tesanými německými nápisy, které popisují jednotlivé výjevy. V kartuších nástavců srdcovitého tvaru jsou pak umístěny vlastní reliéfy a vrchol zastavení tvoří kříže, které jakoby vyrůstaly z vrcholu srdce.

Na závěr bychom si mohli zopakovat všech 14 zastavení: 1. - Ježíš odsouzen na smrt, 2. - Na Ježíše vložen kříž, 3. - Ježíš poprvé padá pod křížem, 4. - Ježíš se setkává se svou matkou, 5. - Simon Cyrenský pomáhá Ježíši nést kříž, 6. - Veronika podává Ježíšovi roušku, 7. - Ježíš padá podruhé pod křížem, 8. - Ježíš utěšuje plačící ženy, 9, - Ježíš padá pod křížem potřetí, 10. - Ježíš zbaven šatu, 11. - Ježíš přibíjen na kříž, 12. - sousoší Kalvárie, 13. - Ježíšovo tělo sňato a položeno na klín své matky a 14. - Ježíšovo tělo je položeno do hrobu.

Celý sochařský soubor byl několikrát renovován, za zmínku stojí zejména opravy z let 1836 a 2008 až 2009 (olomoucký restaurátor Ladislav Werkmann).

V tomto případě se asi nejvíce nabízí již zmíněný městský trojlístek, tedy Uničov, Šternberk a Rýmařov. A je potěšitelné, že i v hanáckých vesničkách bývají obchůdky otevřené i v neděli …

Líbilo: Křížová cesta v Rudě je opravdovým barokním skvostem. Navíc také velmi příjemnou procházkou na vrchol Křížového vrchu, zakončenou výhledy do širokého okolí. Vládne zde klid a pohoda a i když nevěříte na nějaké duchovno, atmosféru a pozitivní energie, je tady člověku prostě fajn …

Nelíbilo: Když přijíždíte do Rudy od Křivé, dominuje krajině kromě Křížového vrchu také kravín nebo hromada hnoje. A když si pak člověk uvědomí s jakou iniciativou a za jaké prostředky jinde vykupuje náš stát obydlí jiných domácích tvorečků …

V tomto případě se žádné vstupné neplatí … a doufejme, že to tak ještě dlouho zůstane. Utratíme tak pouze za dopravu, něco do žaludku a turistickou vizitku.

Poslední aktualizace: 11.7.2019
Křížová cesta na Křížovém vrchu, klenot středoevropského baroka (Ruda u Rýmařova) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Křížová cesta na Křížovém vrchu, klenot středoevropského baroka (Ruda u Rýmařova)

Ruda u Rýmařova - Křížový vrch
Obec Ruda u Rýmařova byla v minulosti hornickou osadou, ve které se těžila…
Pozoruhodná barokní Křížová cesta (možná spíš už rokoková) od kostela v Rudě k vrcholu Křížového vrchu (589 m). S budováním cesty bylu započato r. 17…
Dominantou je významná kulturní památka, ojedinělá barokní křížová cesta …
Kdo si ještě nezamiloval Jeseníky, určitě tak učiní i díky této krátké procházce. Vycházíme z Rudy od místního poutního kostelíku a…
Osada Ruda je místní částí obce Tvrdkov a leží jižním směrem od obce. Rud…
Zajímavou sakrální památkou, nacházející se v těsné blízkosti Rudy u Rýmařova, je rekonstruovaná trojboká výklenková kaplička. Tato drobná stavba, s…
Nízký Jeseník: Rešovské vodopády, Ruda - Křížový vrch (05/2021)…
Když jsem si přečetl název říčky „Huntava“, trochu jsem se pousmál. Jestlipak nemá název podle toho, že své okolí úplně zhuntovala?…
Pod srázy je rozcestí a orientační místo na zelené turistické značce a na…
Vrchol Ostrý ( 519 m.n.m.) se zvedá v oblasti přírodního parku Sovinecko …
Křivá je částí obce Dlouhá Loučka na Olomoucku. Nachází se na cestě směrem z Horní Dlouhé Loučky na Rudu, Tvrdkov, Horní Město. První zmínka o obci…
Fialův mlýn je rozcestí tří turistických tras a to zelené, žluté a červen…
Rešovské vodopády
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západn…
Rešovské vodopády na říčce Huntavě patří k nejkrásnějším výtvorům Matky…
Výlet k rešovským vodopádů je vhodný pro pěší turistiku i pro horská kola.…
Rozcestí Rešovské vodopády je křižovatkou zelené a červené turistické tra…
Toto romantické místo se nachází pod obcí Rešov na říčce Huntavě. Přijeli…
Protože jsem si přála vidět nějaké vodopády, vybral nám…
Výchozím bodem naší cesty bude část obce Dlouhá Loučka (býv. okres Olomouc…
Tenhle tip na výlet nás zavede do malé obce Rešov, která se stane…