Rešovské vodopády a Křížový vrch v jednom dni

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Výchozím bodem naší cesty bude část obce Dlouhá Loučka (býv. okres Olomouc),Valšův Důl (někde Valšovský Důl) na silnici č. 449 směr Rýmařov.Dobrým orientačním bodem je soutok Oslavy a Huntavy,kudy také vedou zelená a modrá turistická značka.

Nejlepším způsobem,jak se sem dostat,je auto (může být i nákladní),přičemž příjezd je po zmíněné silnici buď od Rýmařova či od Uničova.S parkováním není v zásadě problém-kdekoliv na vedlejší cestě.V místě se také nachází autobusová zastávka,jezdí tudy spoj do Uničova a zpět,průměrnou rychlostí 30 km/h (včetně zastávek),což hovoří za vše...

Protože se jedná o okružní trasu,je možno jít oběma směry.Vzhledem k tomu,že část výletu půjdeme po NEZNAČENÉ cestě,bude lepší začít u soutoku řek na modré turistické značce.

Ta nás vede asi 500 m po silnici směr Rýmařov,odkud ale odbočíme vlevo a přejdeme na červenou,což není jediná změna,která nás čeká...Stezka prudce stoupá lesem (kardiaci a rodiče s kočárky pozor!) až na kótu 570 m (převýšení bezmála 300m),ale to už jsme z lesa venku a blížíme se k Rešovu.Zároveň se nám směrem na sever otevře výhled na Hrubý Jeseník-vysílač na Pradědu je paradoxně vlevo od -zdánlivě- nejvyššího bodu.

Rešov (něm.Reschen) je dnes spíš osadou s chalupami,sloužícími rekreaci (důsledek odsunu Sudetských Němců a následného "znovuosídlení").Můžeme zde obdivovat poměrně zachovalý památník německým vojákům (vlevo,těsně u cesty),padlým ve světové válce (ne ovšem v té druhé) a dále sousoší při vstupu na hřbitov u kostela sv. Kateřiny (uvnitř výzdoba od J.Handkeho),který ale není běžně přístupný.

Těsně za restaurací,kde je možno kromě občerstvení zakoupit i turistickou známku č. 76 (Rešovské vodopády),se dáme doleva kolem chat a potůčku,sem tam vyzdobeného starou vanou či pneumatikou od traktoru (zřejmě v duchu hesla: "Buduj pohraničí,posílíš mír!").Prudkým svahem sejdeme do údolí k Huntavě,k Fialovu mlýnu,postavenému v r. 1906.Objekt je možno zakoupit,kontakt na tamtéž.

K Rešovským vodopádům je to již jen 500m proti proudu říčky,po červené i zelené značce.Nejvyšší vodopád překonává ve dvou stupních výšku 10m,někde píšou 20m,proto doporučuji přibalit do batohu svinovací metr a na místě verifikovat :).Kousek odtud je také dřevěná vyhlídka,odkud máme na vodopády hezký výhled.

Kdo má čas a náladu,může pátrat po zřícenině hradu Rešov ve svahu nad vyhlídkou...Od vodopádů se vrátíme zpět k Fialovu mlýnu a dáme se po žluté,opět do kopce,do 3 km vzdálené Rudy.Těsně před obcí,po pravé straně se nachází hřbitov s několika zachovalými německými náhrobky.Značka nás vede kolem Rozcestí u lípy až do Rudy (něm. Deutsch Eisenberg).Jak název napovídá,těžilo se zde dříve kromě železné rudy také stříbro a zlato.

V obci najdeme obligátní památník německým hrdinům (stejné provenience jako v Rešově),hospodu Pod Křížovým vrchem (turistická známka č. 1491-Křížový vrch) a hlavně křížovou cestu,začínající od kostela Panny Marie Sněžné,který momentálně prochází rekonstrukcí.

Křížová cesta byla zbudována roku 1760,jde o 14 zastavení,jimž dominuje to dvanácté (Kristus umírá na kříži) na vrcholu Křížového vrchu (589m).Všechna jsou zhotovena z pískovce a opatřena nápisy v němčině.Mohu říci,že jde o jednu z nejkrásnějších křížových cest v ČR.Z vrcholu se navíc otevírá nádherný rozhled na všechny světové strany...Vše absolvujeme po žluté značce,po níž se také vrátíme na okraj obce,k Rozcestí U lípy.Kousek odtud sejdeme se značky a jdeme doprava po polní cestě,z níž asi po 400 m sejdeme opět více vpravo na louku a přes ni k okraji lesa.Hlavní je,držet přibližně východní směr,tak abychom sešli do údolí Huntavy na cestu,na niž se po méně než 1 km chůze,zleva napojí zelená značka.

Od okraje lesa začíná nejtěžší úsek,kdy je třeba sejít prudkým svahem do údolí.Pokud jdete v lodičkách,tak nejpozději zde je doporučuji vyzout.Celý popis zní možná složitě,ale při pohledu do mapy je jasné,že to nelze poplést a dojít třeba do Šumvaldu nebo na Bezděz...

Zelená značka nás už pak dovede velmi brzy zpět k autu (nebo k zastávce autobusu) do Valšovského mlýna.

Celková délka trasy včetně odboček je asi 17 km a lze ji zvládnout i s focením,svačinami,nákupem známek,vařením oběda,hledáním zříceniny,vracením se pro zapomenutý mobil,sušením mokrých bot a svršků po pádu do Huntavy,bez problémů za 4 až 12 hodin,v závislosti na počtu vedlejších aktivit...

Možnost občestvení je jak v restauraci v Rešově,tak také v hospodě Pod Křížovým vrchem.

Jednoznačným tahákem je křížová cesta v Rudě a Rešovské vodopády,hezké jsou i oba kostelíky v obcích na trase.

Rozporuplné pocity vyvolává výzdoba potůčku v Rešově,na škodu by nebyla informační deska při začátku křížové cesty.

Turistické značení je po celé trase v pořádku,cestou lesem do Rešova je dokonce rozcestník s tabulkami z r. 1976!

Pokud máte čas a chuť,vyplatí se též návštěva hradu Sovinec.Z Dlouhé Loučky je to asi 6 km autem,nebo od Valšovského dolu pěšky po červené i modré značce asi 3 km.

Poslední aktualizace: 6.1.2010
Rešovské vodopády a Křížový vrch v jednom dni na mapě
Autor: haenschen

Příspěvky z okolí Rešovské vodopády a Křížový vrch v jednom dni

Rešovské vodopády
Tenhle tip na výlet nás zavede do malé obce Rešov, která se stane…
Osada Rešov je místní částí obce Horní Město a leží jižním směrem od obce…
Rešov - bus je rozcestí červené a žluté turistické trasy a nachází se v j…
Fialův mlýn je rozcestí tří turistických tras a to zelené, žluté a červen…
Rešovské vodopády na říčce Huntavě patří k nejkrásnějším výtvorům Matky…
Výlet k rešovským vodopádů je vhodný pro pěší turistiku i pro horská kola.…
Naše putování směřovalo k Rešovským vodopádům. Vyrazili jsme z Dobřečova, obce vzdálené 2,5 km od Horního Města u Rýmařova. Šli jsme pěšky v …
Z Rýmařova se vydáme autem do nedaleké obce Rešov. Cílem je…
Nedaleko obce Tvrdkov u města Rýmařov na Bruntálsku vymodelovala říčka…
Rešovské vodopády
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západn…
Toto romantické místo se nachází pod obcí Rešov na říčce Huntavě. Přijeli…
Rešov, stará hornická osada v Nízkém Jeseníku /první zmínka r.1350/, dnes…
Rozcestí Rešovské vodopády je křižovatkou zelené a červené turistické tra…
Protože jsem si přála vidět nějaké vodopády, vybral nám…
Nad vodopády je rozcestí zelené a červené turistické trasy a nachází se v…
Obec Rešov, místní část Horního Města 10 km jz. od Rýmařova. Do Rešova se …
    Ráno na nás mobil řve už v pět. Před 7.hodinou usedáme do dálkového busu a necháme se jím unášeti vstříc neznámu... Napřed  jedeme přes…
Údolí Oslavy je rozcestí a orientační místo na žluté turistické trase a n…
Když jsem si přečetl název říčky „Huntava“, trochu jsem se pousmál. Jestlipak nemá název podle toho, že své okolí úplně zhuntovala?…
Nízký Jeseník: Rešovské vodopády, Ruda - Křížový vrch (05/2021)…