Beskydský trojboj nad přehradou Olešná II. (Lysá hora a Satinský vodopád)

Ráno už nepršelo, ale hory nad Olešnou jaksi přes noc zmizely a ve vodní hladině se již neodrážely. Meteorologové také nejásali, ale počasí nijak tragicky nevypadalo, takže „povinný“ výstup na Lysou horu, která včera majestátně shlížela i do okna našeho hotelového pokoje, zůstal nadále hlavním programem dne.

Přesto, že jsme původně plánovali dobýt nejvyššího vrcholu Moravskoslezských Beskyd z Ostravice, na poslední chvíli jsme se rozhodli pro výstup z Malenovic. Díky tomu jsme také skalní útvar Horní Mazák nahradili vodopády potoka Satina. Jestli to bylo dobré rozhodnutí, mohou posoudit jiní, ale hned na úvod musím přiznat, že se s názorem „výstup na Lysou horu je příjemná, nepříliš náročná, procházka“ až tak zcela ztotožnit nedokážeme. Ale vrcholu jsme dosáhli a bylo to fajn …

Dojeli jsme do podhorské obce Malenovice, odstavili na parkovišti auto a po žluté TZ i NS s příhodným názvem Lysohorský bestiář jsme se vydali na cestu. Před námi bylo cca 7 km stoupání s převýšením téměř 900 metrů. Se svou výškou 1.323 m by se Lysá hora u nás v Jeseníkách téměř ztrácela, ale v náročnosti výstupu nejvyšší moravské hory asi předčí. Přece jenom se dá v Jeseníkách vyrážet na túry z vyšších nadmořských metrů a ti neodvážní občas použijí i nějaké to zjednodušení, např. v podobě lanovky. Tady ale člověk musí za svoje … stejně jako na Kralickém Sněžníku, který jsme si odšlapali už hodněkrát. A to nás uklidňovalo …

Úvodní kilometry jdeme po asfaltce a většinou i v civilizaci. A brzy nás čeká první zastávka, kterou jsou kaskádové vodopády potoka Satina. Ty jsou sice záležitostí vysloveně nízkou, ale díky své dostupnosti jsou zřejmě nejznámějšími vodopády (pro někoho spíše vodopádem) v Beskydech. Ty se sice nachází na celé délce toku, ale chodí se hlavně k tomu jednomu jedinému, hlavnímu, asi 1,7 m vysokému. U něj se navíc nachází docela zajímavé skalky. V každém případě stojí tato přírodní památka za pozornost i za těch pár desítek metrů, které musíte na krátkém úseku sestoupat od silničky k potoku a vzápětí zase „vyfunět“ zpět. A poté hned pokračovat dále a stále výše.

Foto: markyz63

Nejprve k dřevěnému Korýtku, kde se dá i napít a osvěžit, poté k historickému hostinci U Veličků, kde to, bohužel, nejde. Se zavíračkou v pondělí a v úterý jsme moc nepočítali a na něco točeného se docela těšili. A tak jsme pokračovali do stále prudšího kopce, protože „odpočinkové“ rovinky tady v podstatě vůbec neznají. Výhledy zatím nebyly žádné, což nám až tak nevadilo. Kolem nás bylo stejně spíše něco mezi oparem, mlhou a sníženou oblačností …

Stoupali jsme stále vzhůru a minimálně u mě se již nedalo hovořit o lehkém orosení. Potil jsem se jako kůň a radoval se z prvních „peudovýhledů“, kde jsem v rámci odpočinku simuloval fotografování. Najednou k nám shůry sestoupili nějací manželé, jejichž věk jsem odhadoval někam k „80“. Lehce křepčili po kamení (je fakt, že kromě asfaltek a nepříjemných kamenitých cest jsme tady na jiné terény snad ani nenarazili) a prozradili nám, že se na vrchol Lysé hory vydávají pravidelně, často, rádi a za každého počasí. Slíbili nám na vrcholu pěkné počasí a prozradili, že se vlastně jedná jen o nedlouhou a velmi příjemnou procházku. V té chvíli jsem vážně zapřemýšlel na téma, jestli bude lepším řešením sebevražda nebo dvojnásobná vražda. Nakonec jsme se ale přátelsky rozloučili a popřáli si hezký den …

Po čase jsme dosáhly rozcestníku Pod Lukšincem (že jsme teprve výšce 860 m nás vůbec nepotěšilo), kde se k nám přidala zelená TZ. Po souběhu jsme pak prošli PP Ondrášovy díry a dorazili na Lukšinec. Tady se k nám přidala červená TZ z Ostravice a my konečně překonali alespoň tu devítistovku. Po čase přibylo lidí, ale i těch výhledů, takže se díky tomu šlo tak nějak lépe a veseleji. Pravda, různé mohyly i Památník lysohorským obětem k velkému optimismu zrovna nevybízely …

Nadmořských metrů ale utěšeně přibývalo a když se k nám přidala modrá TZ, byli jsme už dávno nad dvanácti stovkami. A pak to přišlo; mraky se lehce rozplynuly a před námi byla Lysá hora, její vrcholové chaty s restaurací (Petr Bezruč a Emil Zátopek) i odevšad dobře viditelný TV vysílač. A tak jsme si do Maratónu zašli pro pivo a dršťkovku. Odměna to byla po 3 hodinách výstupu opravdu zasloužená.

Kolem sochy jelena, které někdo ulomil jeden z parohů, jsme si následně zašli na Tatranskou vyhlídku. Ze slibovaných slovenských velehor jsme však neviděli vůbec nic, což platilo i pro Fatru. A vlastně i mnohé další slibované kopečky. Krokodýlí slzy jsme ale kvůli tomu neronili. Raději jsme si ještě prošli celý vrcholový areál i s nejvyšším bodem beskydské velehory, dali si pivo i v druhé restauraci, chvíli pohovořili s velmi sympatickou pannou nevěstou (nahoře opravdu probíhala svatba a je až podezřelé, že se ta dívka líbila mé manželce více než mně) a vydali se na zpáteční cestu.

Její horní část naznačovala stále se lepšící počasí, ta dolní spíše hrozila deštěm. Nakonec jsme ale k autu dorazili suchou nohou a zanedlouho dojeli k našemu přechodnému bydlišti (v těch chvílích navigace opravdu hořce plakala). A protože počasí nebylo odpolednímu focení Olešné ani v nejmenším nakloněno, zůstali jsme raději opět u Budvaru.

Pak už jen večeře (gulášek je prostě gulášek), hodinový wellness (většinou trávený ve vířivce a po náročném dni velmi příjemný i skutečně uvolňující) a krátké posezení se sympatickými spolubydlícími z jižních Čech, které se vrátili z Lysé hory nedlouho před námi. A tím v podstatě pondělí 13. září 2021 definitivně skončilo …

Poslední aktualizace: 2.10.2021
Beskydský trojboj nad přehradou Olešná II. (Lysá hora a Satinský vodopád) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Beskydský trojboj nad přehradou Olešná II. (Lysá hora a Satinský vodopád)

Lysá hora v cyklo stanu :)
Lysou horu nemá smysl popisovat,protože ji každý zná…
Malchor - rozcestí je křižovatkou modré a žluté turistické značky a…
Lysá hora sice nemá špatnou pověst, ale za posledních 50 let zaznamenala 2x více obětí než Sněžka (přes 20, udává se 23 od roku 1964…
Ostrava ráno, 7:30 ráno a teplota příjemná kolem 0°C. Slunce pomalu vykukuje…
Od webkamery člověk zpravidla očekává, že mu na dálku sdělí, jak místo, které jej zajímá, v danou chvíli vypadá. Jenže to platí…
Na zimní výpravu na Lysou jedeme vlakem   A je tu další výprava, tentokrát na Královnu Moravskoslezských Beskyd - Lysou horu. Vyjeli jsme 8.12.2012…
Za východem a západem slunce na Lysé a ubytování na…
Malchor
Malchor je nejvyšší rozsochou Lysé hory. Se svými 1219 m n.m. a prudkými…
Po necelých třiceti hodinách jsem se…
 Z Ostravice na Lysou  16.9.2012  1323m n.m.   Ny Lysou jsme zatím…
Lysá hora (1323m.n.m.), někdy nazývaná také "Královna  Beskyd", si svůj titul opravdu zaslouží. Je nejvyšší v širokém okolí a těch…
20.12.12 04:30 Crrrn, crrr, zvoní budík. Zaklapnout, vstanout a začít se…
Výklenková kaplička těsně pod vrcholem Lysé hory vznikla a byla vysvěcena…
Bezručova chata na Lysé hoře v Beskydech, resp. Bezručova chata Klubu…
Tuhle trasu i když by to mohlo svádět k označení jako silniční, raději…
Tato trasa je pro svůj různorodý povrch vhodná pro horská kola. Zdá se být…
Tuto trasu jsem původně chtěl označit jako nejsnadnější v přístupu na…
Meteorologická stanice na Lysé hoře  Světový meteorologický den  Den otevřených dveří   22.3.2014  Nová budova meteorologické…
Krásný výlet za východem sluníčka. Pokud se rozhodnete přivítat nový den na horách, tak určitě neváhejte a jeďte na Lysou horu. Vyrazili jsme o půl…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n.…