CYKLOVANDR NEJEN PODUNAJSKOU CYKLOTRASOU

AUSTRIA DONAU+ 2008

Startujeme v Českých Budějovicích, ale bohužel vyjíždíme do deště. Brzy jsme celí mokří a tak se snažíme najít nějaké levnější ubytování. Stavět stan se nám v takovém počasí nechce. Všude je to hrozně drahé, ale nakonec máme štěstí ve vsi Štěkře v penzionu Diana kde jsou Cyklisté vítáni a za 250Kč/os tu máme k dispozici celý apartmán i s TV. Dokonce tu topí což s radostí vítáme zase my. Venku je jen 9°.

Jelikož prší i následující ráno rozhodujeme se tu zůstat ještě jednu noc. Na zítra už hlásí vylepšování počasí a nemá cenu zbytečně se trápit v dešti. K polednímu liják přechází v mrholení tak se pěšky vydáváme do nedaleké Zlaté koruny. Bohužel prohlídka kláštera se konná až při pěti lidech, a krom nás tu nikdo není, takže máme smůlu. Také zjišťujem že kdybysme včera ještě kousek popojeli mohli jsme se ubytovat v hostelu místního kempu za 90Kč/os. Většinou prý, ale mají plno a je dobré si ubytování předem rezervovat.

No nic, další den už neprší a tak vyjíždíme na další cestu. Přes Zlatou korunu jedem do Českého Krumlova a pak na Větřní. Další část trasy nikomu nedoporučuju jelikož odtamtud začíná příšerné stoupání na jehož prvním vrcholu je naštěstí superrestauračka Slavie s dobrým jídlem a lidovými cenami.

Dál už jedem nahoru, dolu a zase nahoru. Víc teda nahoru. Přeci jen Lipno leží skoro 800m n. m vysoko a nějak tam vystoupat musíme. Zima je kolem 12°C, ale aspoň už občas vykoukne slunko. V Horní Plané se chceme nechat převézt přívozem na druhou stranu Lipna, ale dojíždíme tam až večer, a dala se do nás nějaká zima, tak zůstáváme na privatu opět za 250Kč/os.

Ráno chytáme přívoz už v půl 9 a pak jedem k bývalému hraničnímu přechodu Zadní Zvonková. Za „čárou“ je kostelík a před ním zas začíná stoupák. A pak strašný sešup do Ulrichsbergu. Počasí se nám vylepšilo, sluníčko se snaží a už je i tepleji. Hned na kraji města najíždíme na cyklotrasu č.5 - Grenzlaradweg které se, až na pár zkratek, držíme až k Dunaji. A zase je to tu samý krpál. Pořád čekáme na sjezd k Dunaji, ale kde nic tu nic. Nakonec ještě začíná pršet. Největší ceďák nás chytá právě ve sjezdu k Dunaji. Naštěstí brzy přestává a my můžem v klidu najet na Dunajskou stezku a ještě se pokochat nádhernou duhou v zapadajícím slunci.

Na noc nacházíme posekanou loučku u posedu, ale stan radši stavíme až když se začíná stmívat. Naštěstí to dopadá dobře a zažíváme pak překrásné ráno kdy se příšerná mlha v prvních slunečních paprscích rychle rozplývá.

Po pár km přijíždíme k cyklopřívozu v Au a za 2€/os+kolo se převážíme na druhou stranu Dunaje. Tam je ovšem ve stínu ještě docela zima. Šlapat do kopce na vyhlídku se nám nechce – stejně je řeka ještě kalná od dešťů a okolní kopce jsou v oparu - tak jedem dál po rovince. Rakušani sušej tak snad už bude dobře.

V Aschachu děláme první nákup a zdá se, že v obchoďácích to pro nás není nedostupné. Něco je i levnější než u nás. Po mostě přejíždíme zpět na severní stranu a jedem po ní až do Lince. Trasa vede nejdřív přes vesnice kousek od řeky a pak najíždí na val přímo u vody a drží se ho až před Linec. Tam se mění v cyklostezku klikatící se kolem kolejí a silnice.

V Linci se jedem kouknout do centra a koukáme jak blázni na to, že cyklisté jsou tu největší páni. Většina lidí tu jezdí v civilu, bez přilb, a vysloveně rekreačně. Jen malé procento je tu cyklistických sportovců v dresech. Aspoň taky jednou splýváme s davem :-).

Hned za městem je malý kemp, ale zrovna se tu konná nějaký běžecký maraton a je tu strašně lidí tak jedeme dál. Stan stavíme na louce za valem, mezi lesem a cyklostezkou. Nikdo si nás nevšímá, jen ráno štěně jednoho běžce si s námi chce hrát.

linz
linz  •  Foto: lupen

Další den je neděle a všude je zavřeno. Naštěstí je kolem dost možností načerpat pitnou vodu a jídla s sebou máme dost. Stále jedeme po severní straně Dunaje, místy po valu, místy přes vsi a městečka. Vítr fouká proti nám a místy je to dost otrava. Nebo spíš boj.

V Dolním Rakousku se značení Donauradweg mění z čísla 1 na 6 a místy tu vede i po silnici. Nic moc. Fotím různé kostely a zříceniny a Dunaj. V Marmach máme najeto 80km a hned na kraji je kemp tak dnes přespíme tam. Cena za stan+dva lidi je 13€, ale sprcha je zdarma. Žádný jiný stan tu není. Jen karavany.

Další den přejíždíme přes most do Pöchlarnu na druhé straně a za chvíli jsme v Melku nad nímž se tyčí známý klášter. Pak pokračujeme dál po „šestce“ podél silnice i po silnici a pak vinicema a sadama s výhledy na zříceniny, hrady a kostely.

V Mauternu přejíždíme most do Steinu a Kremsu odkud se potom chvíli motáme ulicemi než zas najedem na Dunajskou stezku, která pak opět vede po valu u řeky. Kousek dál nacházíme slušný plácek na stan, ale nedaleko je kemp tak jedeme dál. Vodní elektrárnou přejíždíme most a za chvíli jsme v Zwentendorfu. Kemp je tu úplně prázdný, tráva neposekaná, umývárky nic moc a platíme 11,30€. Měli jsme radši zůstat na té louce.

Ráno je zataženo, ale už dopoledne se to vylepšuje a my se odsvlíkáme. V Tullnu je pěkně, děláme tu nákup a kocháme se památkama hned u cyklostezky. Ani se nám nechce věřit, že za chvíli budeme ve Vídni. Projíždíme Klosterneuburg a jsme tam. Nějak moc rychle.

Stále se držíme Dunaje a pak jeho ramena a stále po cyklostezce až se ocitáme na náměstí Uranie z kterého vede cyklookruh kolem významných památek Vídně. Je tu však docela provoz (cyklistický) takže se nemůžem moc kochat, ale i tak to stojí za to.

Z Uranie se pak vydáváme podél řeky dál a přes jeden z mostů pak míříme do Prátru a k Dunaji. Jezdí se tu krásně protože tu všude vedou cyklostezky a cyklisté tu maj i speciální semafory. A kde nejsou (i mimo Vídeň) tam má cyklista na přechodu stejně přednost a řidiči i chodci se tu zdaj hodně tolerantní.

Svoje kola poté směřujeme dál podél Dunaje, nudaplážema s nahatci a pak Národním parkem Donauauen kde se s Dunajem loučíme a uhýbáme na sever na Mühlleiten. Projíždíme vesnicema, ale všude kolem jsou pole. Až skoro po tmě nacházíme, sice neposekaný, ale travnatý plácek u lesa a rychle stavíme stan.

Ráno jsme přistižení místním zemědělcem, ale nic nám neřekl. Stejně bysme mu nerozuměli :-).

Jedeme dál k severu po silničkách do Gänserndorfu, pak přes Matzen a Hohenruppersdorf, nahoru, dolu, vedro 30°C a opět fouká náš věrný průvodce protivítr. Projíždíme krajem vína, ale značených cyklotras si moc nevšímáme, protože se moc klikatěj a my chceme ještě dnes dojet do Břeclavi.

Od hranic jedem po cyklotrase 42 a znovu si musíme zvykat na hrozný stav našich cest. Ubytováváme se v chatce v kempu Pod zámkem (Koruna) za 153Kč/os a přemýšlíme co dál. Nakonec vyhrává jet druhý den přes Pálavu směrem na Brno a tak tenhle cyklovandr končí po 10-ti dnech a najetí 660km v Hrušovanech u Brna.

I přes počáteční nepřízeň počasí to bylo fajn a jsme rádi, že jsme rakouskou Donauradweg projeli.

Poslední aktualizace: 10.8.2008
CYKLOVANDR NEJEN PODUNAJSKOU CYKLOTRASOU na mapě
Autor: lupen

Příspěvky z okolí CYKLOVANDR NEJEN PODUNAJSKOU CYKLOTRASOU

Eferding - kostel sv. Hippolita
Ozdobou okresního města nedaleko Dunaje je městský farní kostel sv. Hippolita. Trojlodní pozdněgotický kostel byl vystavěn v l. 1451-15…
Češi, dominující každoročně světovému žebříčku v množství vypitéh…
Velký křemenný val je přírodní památkou evropského významu. Začátek valu…
Linec (německy Linz) je hlavním městem rakouské spolkové země Horní Rakousko. Je to největší mě…
Malá vesnička ležící pod hradem Vítkův Kámen na pravém břehu Lipenské přehrady, jihozápadně od obce Frýdava. Vede tudy stezka pro cyklisty a červěně…
Vypravíte-li se ke zřícenině hradu autem, můžete využít bezplatného…
Zříceninu hradu Vítkův Hrádek najdeme na kopci Vítkův Kámen (1035…
Mohutné zříceniny hradu Vítkův Hrádek, nazývaného také Vítkův…
Lipenská víla
Nová patronka Lipenského jezera byla umístěna na skalní výběžek u břehu jezera 23.4.2011.…
Přehrada Lipno II byla postavena na západním okraji městečka Vyšší Brod na…