Dunajská stezka - východní část I.část (Budapešť - Bratislava - Břeclav)
Dunajská stezka 2009
východní část aneb na kole podél Dunaje
Budapešť - Bratislava - Břeclav
30.6. - 6.7. 2009
Základní údaje:
Počáteční místo: Budapešť
Konečné místo: Břeclav
Délka: 429,83 km
Doporučená mapa: Maďarská část - Cycling map 1:550 000
Slovenská část - cykloturistický atlas Slovenska
1:100 000
Projeté oblasti: NP Visegrad, Národní park „Duna-Ipoly",
CHKO Dunajské luhy
Projeté hl.obce a města: Budapešť, Visegrád, Ostřihom, Štúrovo, Komárno,
Bratislava
Popis cesty a prožitých zážitků:
Úvod: Již začátkem školního roku 2008/2009 nám bylo jasné, že tentokrát se stane naším putováním na kolech oblast kolem Dunaje - dunajská stezka. Vzhledem kmenší komerčnosti a levnějších nákladů jsme se rozhodli pro východní část této stezky, konkrétně proti proudu tohoto veletoku, tedy Budapešť - Bratislava - Břeclav. Této „výpravy" se nakonec zúčastnilo 12 účastníků, 5 žen a 7 mužů. A jak probíhaly jednotlivé dny, posuďte sami...
Přejezd do Budapeště...
První den: 30.6.2009
Popis trasy: Břeclav - Budapešť (přejezd vlakem)
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
16:15 |
2:30 |
- |
18,70 |
11,31 |
11,31 |
Sraz na nádraží jsme měli vdostatečném předstihu a to v16:15 hodin, což je o cca 100 minut dříve, než nám měl jet vlak do Břeclavi. Všichni přijíždějí včas, jen Jirka měl problémy a přijel o cca 15 minut později. Všichni máme dobrou náladu, Dolly nám rozdává námi navržené speciální oranžová trička slogem a nápisem „Dunajská stezka 2009". Vtom zjišťuje Lukáš, že zapomněl doma zahraniční měnu, a proto byl nucen pro ni okamžitě vyrazit domů. Netrvalo dlouho a za cca 40 minut byl zpět i sdostatečným obnosem eura. Ještě, že jsme si dali dostatečnou časovou rezervu srazu. Jdu kupovat lístky a zjišťuji, že budeme min. 1x navíc přestupovat v Přerově díky právě probíhajícím komplikacím spovodněmi. Jedeme do Přerova náhradním spojem a to jsme ještě netušili, co nás čeká vBřeclavi... Cesta do Břeclavi i spřestupem se zdařila, ve vlaku jsme se mírně občerstvili a vcca 20:00 hodin se ocitáme na jižní Moravě, kde nás čekala delší pauza. Přestupová pauza na rychlík jedoucí do Budapeště činí cca 8 hodin. Rychlík nám jede ve 3:30h ráno, v8:00h máme být vhlavním městě Maďarska. Hledáme proto azyl vpodobě nějakého baru smožností úschovy kol. Nalézáme místní „Delta klub", který funguje až do 3:00 hodin. Dáváme si nějaké pivka a jsme nuceni vyčkat. Únava postupně padala na všechny naše holky. Ve 2:40 minut vyrážíme na nádraží. Naše zjištění nebere údivu, náš vlak má zpoždění 60 min, po chvíli se cifra na tabuli přemění na 120 minut!! Jsme odkázáni přečkat tento čas ve výpravní budově. Nakonec nastupujeme do vlaku v6:30 hodin ráno..:o( Znaveni zpřečkané noci všichni ihned usínáme...
Budapešť a jeho okolí
Druhý den: 1.7.2009
Popis trasy: Budapešť - Szentendre
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
11:46 |
19:30 |
- |
13,50 |
55,00 |
66,31 |
Do Budapeště přijíždíme vcca 11:00 hodin. Pomocí místních obyvatel nacházíme docela rychle cyklostezku, abychom se dostali kDunaji. Za slabou půlhodinku jsme u Dunaje a i zde ve městě jdou poznat následky rozvodněného veletoku. Podél toku (místní komunikace) se místy nedá jet, ještě že máme kola a jsme vtomto ohledu perfektně přizpůsobiví a můžeme přejíždět ze strany na stranu. Nabíráme směr na kopec kBudínskému hradu a jeho blízkého okolí. Výjezd stál za to, první krásný pohled na téměř celé město spohledem na protékající Dunaj. U hradu se nachází také socha svobody a citadela. Pořizujeme pár fotek, kocháme se pohledy na Budapeśť a alou dolů směr Andrássyho třída. Je prý nejslavnější díky budovám, které se nacházejí vjejím blízkém okolí. Po několika rozhovorech s místními ulici nalézáme. Jsme však zklamaní, představovali jsme si, že je ulice podobná jako pražské Václavské náměstí, opak byl pravdou. Hustý provoz a spousta semaforů cílový prožitek pokazily.
Napojujeme se na stezku podél Dunaje, ještě pár fotek parlamentu a hradu, kde sídlí prezident a vyjíždíme pomalu k hraniciměsta. Hledáme nějakou restauraci, abychom si dali pozdní oběd. Vtomto ohledu jsme měli docela problém...Po cca 10km nalézáme na samotném kraji Budapeště nějakou restauraci. Objednáváme si místní pivo značky „Dester" - hnus, někteří ho ani nedopili, navíc cena 1,60 eura za tak hnusné pivo byla přehnaná, ihned platíme a přesouváme se do blízkého okolí. Dáváme si špagety, kuřecí sbrambory a ktomu už mnohem lepší pivko. Trochu se zatahuje. Kolem 15 hodiny se vydáváme směr malému městečku Szentendre. Hledáme kemp, který má být od Budapeště podél toku Dunaje max. do 12km. Omyl byl pravdou, kemp vdaném městě nenalézáme, nezbývá nám, než jet dále podél veletoku kdalšímu kempu (cca dalších 15km). Po cestě míjíme dva kempy, bohužel, oba jsou díky rozvodněnému Dunaji zatopené. Dojíždíme až do obce Leányfalu, ve které se nachází kemp. Knašemu údivu sice nebyl zatopen, nýbrž nebyl vprovozu. Je dosti hodin, ptáme se vmístním lokále,, zda-li je poblíž nějaký kemp - nic.. Rozhodujeme se přespat již zde, nikam dále už nechceme jet. Hospodský nám ukazuje kousek místa, kde lze rozdělat stany a vklidu se vyspat. Je 19:00 hodin. Rozděláváme stany, večer jsme si zašli do hospůdky, kde mj. neměli čepované pivo. Ani lahvovým pivem jsme nepohrdli, za ten den jsme si ho zasloužili:o). Kolem 22:00 hodiny všichni uléháme vstříc dalšímu dni...
Krásný den kolem Dunaje v Maďarsku
Třetí den: 2.7.2009
Popis trasy: Visegrad - Domos - Rám - Ezstegrom - Štúrovo (kemp)
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
8:40 |
17:10 |
- |
18,70 |
54,61 |
120,92 |
Vstáváme v7:30h, odjezd máme naplánovaný o hodinu později. Vracíme se kousek zpět do obce, abychom si vmístní potravinové sítí „CBA" koupili něco na snídani. Sedáme si na zítku a u snídaně užíváme dalšího pěkného dne. V9:30 hodin vyrážíme směrem k městu Visegrád. Cyklostezka vede místy po hlavní silnici, vmístech kde je však svedena blíže k Dunaji je bohužel zatopená, jsme nuceni jet po této silnici. Nicméně automobilní provoz jsme čekali větší. Za necelou hodinku jsme ve městě. Vstup do města od silnice je specifický, nachází se zde zděná brána, která je součásti opevnění. Jsme vbezprostředním kontaktu sDunajem. Hledáme nějakou zahrádku, abychom si mohli dát pauzu. Po levé straně se na kopci na nás „dívá" visegrádský hrad ze 4.století. Původně jsme chtěli hrad navštívit, vzhledem kčasu a cestě, která nás ještě čekala, jsme od tohoto záměru museli bohužel upustit. Musí nám postačit jen fotky. Po krátkém občerstvení pokračujeme do sousední obce zvané Dömös, u které se má nacházet vnedalekých lesích soutěska „Rám". Za necelou hodinku jsme vobci a ptáme se na cestu ksoutěsce. Cesta mírně stoupala po cca 4km jsme na výchozím místě při vstupu ksoutěsce. Prohlídka vodopádů by měla být tzv. zokruhovaná. Zhledem ktomu, že nás je hodně a někdo musí hlídat kola, rozdělili jsme na dvě skupinky. Jedna se vydala po žluté a následně zelené značně soutěskou a druhá hlídala na „parkovišti" kola. První část okruhu po žluté značce byl neskutečně nudný, pomalu jsme stoupali, voda pomalu nikde....:o( Napojujeme se na zelenou značku a podél ní pomalu sestupujeme zpět na parkoviště. Zde je však část soutěsky to pravé ořechové, i když je stále málo vody. Po cca 90 minutách přicházíme parkovišti a měníme skupinky. Druhá skupina šla už jen po zelené značce tam i zpět. V16:00 hodin vyrážíme knaší poslední větší zastávce a tou je Ostřihom. Ostřihom je hraniční město se Slovenskem. Města Ostřihom a Štúrovo dělí jen veletok Dunaj a velký spojovací most (Mária - Valéria), který byl teprve vroce 2001 za podpory EU znovu opraven a dán do provozního stavu (byl zničen vroce 1944 ve válce). VOstřihomi jsme v18:00 hodin a míříme kjediné dominantě tohoto města - bazilice Sv.Štepána postavenou roku 1822 a má největší křesťanský chrám v zemi. U baziliky fotíme a jedeme se podívat na vyhlídku za baziliku, kde se nám knašemu údivu naskýtají krásné pohledy na Dunaj, spojovací most se Štúrovem a celé Štúrovo. Opět pořizujeme pár snímků a jedeme směr spojovací most (Mária - Valéria). Ve Štúrovu jsme v19:00 hodin. Nacházíme zde docela rychle kemp. Vjeho ceně jsou i bazény stermální vodou. Bazény jsou však otevřeny do 20:00 hodin. Holky a Ondra sLukášem neváhají a okamžitě se převlékají do plavek. Během okamžiku si už užívají teplé vody. My ostatní si dáváme pivko vmístním bufetu. Po cca 90 minutách hledáme místo na postavení stanu, následuje hromadná očista vpodobě sprchy a pomalu uložení kspánku. Na mnoho členů výpravy jde vidět určité uvolnění, že jsme už na Slovensku...Ve 23:00 hodin je vnašem „táboře" už klid...
Podél Dunaje jihem Slovenska
Čtvrtý den: 3.7.2009
Popis trasy: Štúrovo - Komárno - Moča - Velký Lél - Velký Meder (kemp)
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
7:30 |
18:00 |
- |
19,60 |
98,28 |
219,20 |
Budíček máme už v 6:30 hodin, dneska nás čeká nejdelší etapa, musíme ujet cca 90km. Nastává klasický proces, hygiena, balení stanů a věcí, odjezd máme o hodinu později. Snídani si tentokrát dáváme na „náměstí" ve Štúrovu. Ptáme se na cestu směr Komárno. Jsme nuceni díky povodním jet opět po hlavní cestě. Směrovka do Komárna ukazuje 42km. Rozhodujeme se tuto vzdálenost ujet na jeden zátah. Nakonec si však dáváme malou přestávku vobci Moča, kde si všichni kupujeme zmrzliny a nanuky. Ptáme se místních, zda-li se dá jet po hrázi Dunaje, bohužel, prý až od Komárna. Nezbývá nám nic jiného než pokračovat cca zbývajících 23 km do Komárna. V11:00 hodin jsme vKomárně. Na náměstí nacházíme pěknou restauraci, ve které si dáváme páteční menu za 2,80 eura. Na náměstí gen. Klapky se nachází místní Radnice, ve které včasovém intervalu co 2 hodiny hraje voják na trubku - moc impozantní. Ptáme se majitelky restaurace na soutok Dunaje a Váhu, na který jsme se všichni moc těšili. O půl jedné opouštíme Komárno a jedeme ksoutoku. Po prohlídce této přírodní pozoruhodnosti se vydáváme podél Dunaje směr obec Číčov. Napojili jsme se na cyklistickou stezku, která vede po náspu podél Dunaje krásnou krajinou kolem dunajských luhů. Cesta je však nezpevněná, jedeme po šotolině, po které se jede opravdu špatně. Po krátké době máme první defekt - Šárka. Neváháme, ihned měníme duši za duši, ostatní nás čekají opodál. Jedeme dále. Cesta ubíhá pomalu, ale jistě, krajina je opravdu moc pěkná. Vblízkosti malé vesničky Velký Lél má Terka na šotolině defekt. Máme tedy chvíli pauzu. Rozhodujeme se pro sjezd ze stezky a provedení přestávky ve vesnici Velký Lél. Vtéto vesnici se nalézá jediná, ale za to o to lepší hospůdka, ve které se občerstvujeme. Ptám se dále na cestu směr město Velký Meder, kde nás čeká další noc vkempu. Dozvídáme se, že od obce Číčov až po Devín (hranice Maďarsko, Rakousko, Slovensko) vede cyklistická stezka již po kvalitním zpevněné ploše - asfaltu. Po dnešní zkušenosti ze šotoliny splně naloženou bagáží na nosiči to byla velice dobrá zpráva. Pomalu se zvedáme, že vyrazíme dále a ejhle, Terka hlásí: „dejte si klidně ještě pivo...mám defekt". Opět oprava a malé zdržení, ale některým to očividně nevadilo:o) Po cca 30 minutách v16:15 hodin jedem směr cílový bod. Ve Velkém Mederu jsme v17:45 hodin. Hledáme kemp, sdělují nám knašemu údivu, že díky nefunkčnosti soc. zařízení kemp nefunguje, jen termální koupaliště. Odkazuje nás na ubytování vsoukromí. Nalézáme možnost roztažení stanu na soukromém pozemku, který má i občerstvení. Holky neváhají a jdou se okoupat do „termálek", my si dáváme sprchu a jdeme na občerstvení. Plánujeme zde další den, domlouváme budíček. Ve 23:00 hodin všichni uléháme, máme za sebou „těžkou" etapu...
Petr Kocich - Kožuch