Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 14. den/dopoledne: Bohumín-NS po stavbách z červených cihel: Vrbice-sv.Kateřina, Nový Bohumín-Božské Srdce Páně a Slezské církve evang. a další, Šunychl-jména P.Marie, Skrečoň-P.Marie Sedmibolestné a hřbitovní kaple
Úterý 16. 8. 2022/dopoledne
Nakonec jsem spala dobře, jen vstávat se mi v osm nechce. To už však sluníčko patřičně přitápí. Vypadá to na pěkný pařák.
Včera ráno v Bohumíně jsme získali brožurku Naučná stezka po stavbách z červených cihel v Bohumíně, jejíž obsah nás natolik zaujal, že jsme upravili itinerář a jedeme to objet, příp. obejít. Je tam popsáno celkem 12 staveb v centru i v okrajových částí.
Počátky města na místě dnešního Starého Bohumína sahají do poloviny 13. století – tehdejší trhová vesnice byla založena na trase Jantarové a Solné stezky. Byla obklopena bažinatým lesem. Obchodníci tady čekali v době povodní, když nemohli pokračovat dál přes řeku, místní pro ně budovali brody. V době krále Přemysla Otakara II. to byla již velká vesnice. Jenže v 19. století odmítli na svých pozemcích vybudovat železnici Severní dráhy. To zabránilo jeho dalšímu rozvoji.
Tehdejší nedaleký Šunychl se tomu nebránil a tak tam r. 1847 zastavil první vlak. Vzniklo tam nádraží a hned se začal rozvíjet průmysl, oblast se začala osídlovat, stavěly se nové domy. R. 1924 byl název obce Šunychl nahrazen názvem Nový Bohumín.
Stavby, která nás převážně zajímají, začaly vznikat na přelomu 19. a 20. století. Jsou postaveny v novogotickém stylu z ostře pálených neomítaných červených cihel. Ještě nedávno byly tyto stavby opomíjeny, dnes jsou památkově chráněny.
Na naučné stezce je 12 objektů, které patří k těm nejzajímavějším. U každé památky je informační tabule s povídáním, které je shodné s tím, co máme v brožuře. Stezka má 19 km, nechá se tedy projít i pěšky. My si ji projedeme autem.V tom horku někde chodit po rozpálených silnicích se nám vůbec nechce.
Trasu jsme si upravili tak, abychom začali na místě pro nás nejbližším a abychom se zbytečně nevraceli.
Začínáme od jihu. Jedeme do Vrbice. Projíždíme Hrušovem, který je dnes historickým městysem Ostravy, kde jsme zahlédli vysokou věž kostela sv. Františka a Viktora. Jenže nejsme v Bohumíně, proto se o ní v brožuře nepíše. My se už také nevracíme. Až později jsme zjistili, že je to škoda. Tento kostel, s jehož stavbou se začalo r. 1883, nahradil tehdy dřevěný kostelík sv. Máří Magdalény z r. 1813, který v té době nestačil vzrůstajícímu počtu obyvatel. Je také postaven z červených cihel, jako všechny další v naší brožuře uvedené stavby.
Zastavujeme skutečně až ve Vrbici, která byla dlouho samostatnou obcí. Píše se o ní již r. 1229. Patří k nejstarším na Těšínsku. Kostel sv. Kateřiny Alexandrijské a sv. Jakuba staršího má vysokou štíhlou věž - proto je zde nejvýraznější stavbou. Stavěl se v letech 1910 – 1911 na místě čerstvě rozebraného dřevěného kostelíka. Má prý výjimečně zachovalý stav interiéru i exteriéru. Vnitřek bohužel nemůžeme posoudit, protože kostel je zavřený.
Přejíždíme do Nového Bohumína. Zastavujeme na parkovišti Okružní. Z červených cihel se nestavěly jen svatostánky, ale tady je ukázka bytových domů, tzv. Rafinérské kolonie. Ve městě se rozvíjel průmysl, a proto bylo nutno pro nové pracovní síly zajistit ubytování. Tuto kolonii nechala postavit petrolejová rafinerie, v té době 3. největší zdejší závod. Bylo zde r. 1908 postaveno devět domů. V každém domě bylo 8 bytů pro zaměstnance a jejich rodiny. Měli tam i malé zahrádky, kde pěstovali zeleninu a ovoce. Jen jeden dům musel být r. 1997 zbourán, kdy ho jako jediný zničila povodeň. Bytové jednotky jsou v domech stále, v době naší návštěvy byla prováděna rekonstrukce, tak jsme se mohli podívat jen z dálky.
Teď jedeme do centra Nového Bohumína, kde je toho nejvíc. Na parkovišti Husova necháváme auto. Nejdřív se jdeme podívat na nádraží. Je to kousek, nemá cenu tam někde pracně parkovat. Jeho budova sice není z červených cihel, ale jedná se o historickou stavbu. A nádraží – to je další Otova slabost. Nynější nádraží bylo postaveno r. 1860 na místě, kde o 25 let dřív byl jen bažinatý les. Až pak se tady začalo rozvíjet město - stavěly se domy i úřady, které se sem přestěhovaly ze Starého Bohumína. V letech 1902 - 1904 byla budova přestavěna novorenesančně – v té podobě ji známe dnes. Během války byla silně poničena a i v následných letech chátrala. V 90. letech 20. století proběhla celková rekonstrukce. Nádraží tak patří k nejhezčím historickým objektům města.
Vracíme se po tř. Dr. E. Beneše, ať nechodíme stejnou cestou. Čekají nás nyní skutečně už ty červené stavby z neomítnutých režných cihle.
Jdeme k té nejvzdálenější stavbě, kterou je kostel Slezské církve evangelické. Byl postaven v letech 1900 – 1901. Věž i s křížem na vrcholu měří 38,5 m. Evangelíci tady byli ze dvou třetin Němci a takřka z jedné třetiny Poláci. Čechů zde bylo minimálně. Během 2. světové války ho Němci zabavili. Vrátili ho až v 70. letech 20. století ve zdevastovaném stavu. Oprava trvala až do r. 1974.
Hned přes křižovatku je také červený dům - Centrum sociálních služeb. Není však až tak úžasný, proto není zařazen do budov na naučné stezce.
To už jsme na Masarykově ulici. Hned vedle je římskokatolická fara. R. 1898 se do města přistěhoval první farář a byla tady zřízena farnost. Fara byla postavena až v letech 1904 - 1905. Do r. 1918 směla používat speciální označení: Jubilejní nadační farní úřad Jeho apoštolského veličenstva Františka Josefa I.. Pravé křídlo bylo dostavěno v letech 1936 a 1937, ale ve stejném slohu a ze stejného materiálu, takže rozdíl není znát. Pod okny a pod střechou je budova zdobená tak, že to skoro vypadá jako krajka. Co ti zedníci s těmi cihlami dokážou je neuvěřitelné. Uvnitř fary je prý na schodech ručně malovaná galerie farářů.
Vedle fary je římskokatolický farní kostel Božského srdce Páně. O stavbě kostela se uvažovalo již r. 1877, až r. 1889 to bylo schváleno. Stavba byla dokončena r. 1894. A protože farář tady bydlel až od r. 1898, vozili sem faráře v kočáře ze Starého Bohumína. Pravidelné bohoslužby byly v němčině a polštině. Až r. 1921 se začalo s bohoslužbami také v češtině.
Obcházíme kostel. V Husově ulici je střední odborné učiliště v bývalé klášterní škole kongrenerace chudých školských sester De Notre Dame. Tato kongregace se sem dostala již před r. 1900. Stavba byla postavena r. 1900 během 6 měsíců. Tehdy tam byla 1. a 2. třída, r. 1903 byla otevřena německá tříletá měšťanská škola pro dívky. O pár let později byla přistavěna tělocvična, byl upraven školní a klášterní pozemek. R. 1928 tu byla zřízena hospodyňská škola pro ženy a o rok později dvojtřídní rodinná škola. R.1948 bylo zrušeno vlastnické právo kongregace a objekt museli opustit. Řeholní sestry na vlakové nádraží doprovázela policie. Klášter byl zrušen r. 1650. Od té doby budovu využívalo učňovské a střední školství. Dnes je tam centrum sociální služeb – je tam denní stacionář, terapeutické dílny, domov pro seniory a sídlo tam má i pečovatelská služba.
Už jsme zase na Masarykově ulici. Jen přecházíme parčík a jsme u dnešní radnice. Tato budova se stavěla v letech 1893 - 1894, tehdy však sloužila pro školní výuku. Stará škola ve Starém Bohumíně už nestačila a v Novém Bohumíně zatím škola nebyla. Jenže ani tato škola nestačila rostoucímu počtu obyvatel a tak se přistavovala – bylo to postupně – v letech 1898, 1903, 1907 a 1914. R. 1911 byla měšťanská a obecná škola ještě rozšířena o gymnázium. R. 1940 byla budova zrekonstruována a nastěhoval se sem městský úřad. Ten je tady od té doby stále. Nyní je tam ještě úřadovna městské policie a také informace.
Na rohu před radnicí je historický meteosloupek. Není sice červený, ale za zmínku určitě stojí. Stojí na soklu z umělého kamene. Je z r. 1922. Ozdobná mříž a korouhvička, která se mi na fotku nějak nevešla, je z r. 1975, kdy byla provedená celková oprava. Na jižní straně sloupku jsou údaje o historii meteosloupku a nedaleké radnice. Na severní straně je teploměr a informační tabulka s údaji, které se týkají přilehlých částí – ze kdy je první zmínka a počet obyvatel r. 1900 a 2008. Na východní straně je barometr a tabulka se zeměpisnými a klimatologickými údaji. Na západní straně je vlhkoměr a informace o velkých povodních, které se týkaly města, a to od již od 16. století.
Všechny červené budovy jsou tady skoro v jedné řadě podle Masarykovy ulice. Přecházíme Seifertovu ulici a jsme u původní radnice, která byla postavena během 7 měsíců r. 1898. Tehdy tady byla zasedací síň, 12 kanceláří, 4 komory a 3 malé byty. Na přelomu století byly v zadním traktu 3 obecní cely. R. 1940 tyto prostory radní opustili a přestěhovali se do sousední budovy bývalé německé školy a gymnázia. Od r. 1953 zde bylo zdravotnické středisko. R. 2005 se sem opět vrátila část úřadovny z vedlejší radnice.
Současně se stavbou radnice vzniklo před budouvou i náměstí – dnes náměstí T.G. Masaryka.
Současně se stavbou radnice vzniklo před budouvou i náměstí – dnes náměstí T.G. Masaryka.
Budovy jsou fakt moc hezké, monumentální, ale špatně se fotí.
Jedeme do Šunychlu, kde je červená kaple Jména Panny Marie. Výbor pro stavbu kaple byl založen r. 1905. Se stavbou se začalo o rok později. V základním zdivu by měl být kámen s vyrytým letopočtem 1906, kdy byla kaple dostavěna. Marně jsme ho hledali. Uvnitř byl od počátku dřevěný oltář a od r. 1908 dvoumanuálové harmonium s vysouvacími pedály americké výroby. Až r. 1997 ho nahradil jednomanuálový nástroj značky Petrof. Mše se tady konaly do přelomu 60. a 70. let 20. století v latině, potom v češtině a polštině. Zajímavé je, že se zde nekonala nikdy mše v němčině.
Už nám zbývá poslední část Bohumína Skrečoň. Tady jsou dvě červené stavby. Nejdřív zastavujeme u hřbitovní kaple, která je na severním okraji obce. O zřízení zdejšího hřbitova se začalo jednat již r. 1893, ale byl založen až r. 1904 a je tam stále, jen byl o 20 let později rozšířen. Hřbitovní kaple z červených cihel je z r. 1906. Až do r. 1990 byla využívána k účelu, pro který byla postavena. Pak sloužila jako skladiště pro hřbitov. Po povodni r. 1997 jí praskla zadní cihlová zeď. Z podnětu místních občanů a za pomoci radnice byla kaple r. 2005 opravena a zase slouží pro původní účely. Tady jsme objevili kohoutek s vodou. Nepíšou, že není pitná, ale raději ji doplňujeme jen do nádob na užitkovou vodu. Nádoby máme prázdné skoro všechny.
Poslední kostel naší naučné stezky je jen o kousek dál – je to kostel Panny Marie Sedmibolestné se 43 m vysokou štíhlou věží. Kostel se začal stavět r. 1912 za pomyslnou povodňovou hranicí. Jenže 1. světová válka jeho stavbu přerušila. Vysvěcen byl až r. 1924. Cenné jsou původní vitráže okenních otvorů s novozákonnými motivy, původní keramická dlažba a žebrová křížová klenba.
Tímto kostelem jsme ukončili prohlídku 12 zajímavých červených staveb na naučné stezce. Tím však dnešní program ještě zdaleka nekončí. Čeká nás ještě Starý Bohumín a Karviná.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(49.904, 18.357)
Poslední aktualizace: 23.1.2023
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Bohumín
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 14. den/dopoledne: Bohumín-NS po stavbách z červených cihel: Vrbice-sv.Kateřina, Nový Bohumín-Božské Srdce Páně a Slezské církve evang. a další, Šunychl-jména P.Marie, Skrečoň-P.Marie Sedmibolestné a hřbitovní kaple
Bohumín
Město
Bohumín leží severovýchodním směrem od Ostravy a v sousedství hranice s Polskem. Město se rozkládá na pravém břehu řeky Odry. Severním a jižním směrem od města je několik rybníků a jezer a západním směrem se roz…
0.1km
více »
Bohumín - nádraží - výstava fotografií
Ostatní
Bohumín je častým výchozím bodem při mých toulkách po našem regionu. První zastávka je na nádraží. Moc se mně líbí, že spolupracuje se ZOO Ostrava, stejně jako nádraží v Ostravě-Svinově. Tak jako již v dřívějších letech je tam výs…
0.1km
více »
Bohumín - Nádráží
Žel. stanice
Nádraží - želeničnú stanicu bohumín, významný železničný dopravný uzol otvorili 1. mája 1847 ako časť c. k. Severnej železnice cisára Ferdinanda KFNB z Viedne. Išlo o dokončený úsek Lipník - bohumín. Stanicu posta…
0.2km
více »
Turistická známka č. 1993 - Město Bohumín
Turistická známka
Bohumín sousedí s Polskem a leží v severní části Moravskoslezského kraje. Bohumín měl významnou strategickou polohu již od svého založení. Tuto důležitost si město udrželo dodnes. Už ve 12. století procházely Bohumínem křižovatky významných obchodních cest. Ve městě je komplex dvou novogotických radniční budov z…
0.4km
více »
Velikonoční jarmark v Bohumíně
Tipy na výlet
Velikonoční jarmark v Bohumíně 24.3.2018Do Bohumína na náměstí T.G.Masaryka na velikonoční jarmark. Na náměstí za přímo jarního sluníčka se koná tradiční velikonoční jarmark. Je zde spousta stánků s občerstvením, ale také s výrobky k zakoupení. Vše doprovází hudba, můžete se svézt na historickém ruském kole a nechybí velikonoční výzdoba a i s živými zvířátky. Tak jak na vánočním jarmarku, i nyní je pro děti připravené promítání v kině. Najedli jsme se samozřejmě na trhu-plack…
0.5km
více »
Meandry Odry
Trasa
Turistické značení: od žst. Bohumín zelená Tz směr Šilheřovice zámek, od Antošovické lávky červená Tz. Trasa je sjízdná na kole.
Délka trasy: 19km – celý okruh. V případě Dopravy…
0.5km
více »
Infocentrum Bohumín - Městský úřad
Ostatní
Infocentrum poskytuje informace o Bohumínu a jeho okolí. Mále možnost využít stálou službu a také se poradit se zaměstanci co je nejlepší v Bohumíně navštívit, k dispoci jsou propagační materiály o městě. Máte zde možnost zakoupit si drobné předměty, např. mapu města, pohlednice, bro…
0.5km
více »
Národní den železnice Bohumín 2017
Žel. stanice
Železniční stanice v Novém Bohumíně letos slavila dvě výročí. První byly oslavy 1.5. ke 170. výročí Severní dráhy císaře Ferdinanda a druhé 23.9. - Národní den železnice. Stanice bohumín je významným železniční uz…
0.5km
více »
Bohumín - oslavy 100 let Československa
Ostatní
V Bohumíně dnes začaly oslavy 100 let Československa rekordem v účasti, co nejvíce lidí s trikolórou. Vypravila jsem se z Orlové akci podpořit, vždyť každý člověk se počítá a navíc, Bohumín je mé rodn…
0.5km
více »
Řeky rozdělují, řeky spojují
Tipy na výlet
Řeky rozdělují, řeky spojují Vodáci na Odře
Za podpory Evropské unie se lidé z obou států mohou do druhé země dostat také po vodě. Na raftech a kánoích tak sjíždějí vzácné m…
0.5km
více »
Adventure golf v Bohumíně
Golf
Adventure golf v Bohumíně
20.10.2012
Teprve osmé hřiště pro adventure (zábavný) golf v zemi najdeme v Bohumíně. Adventure golf má kořeny v Americe. Spojil klasický golf s minigolfem, ale jeho tradiční překážk…
0.5km
více »
Maryška Bohumín
Ostatní
V Bohumíně na náměstí T.G.Masaryka má své prostory spolek Maryška, ve kterých se konají různé akce. Nyní se tam koná výstava prací 15 polských umělců sdružení ZPAMIC Rzeszów, pod názvem Inspirace. Někteří z umělců již v Bohumíně dř…
0.5km
více »
Rafinérský lesík v Bohumíně
Odpočinkové místo
Rafinérský lesík v Bohumíně
17.4.2016
Rafinérský lesík v centru Bohumína v blízkosti sídliště Sv.Čecha byl v r.2010 komplexně zrekonstruován.
Nyní je zde běžecká trasa se speciální kilometráží, navazující cyklistická stezka a všemu vévodí devět metrů vysoká rozhledna. Atrakcí je zde lanový most, kolotoč, skluzavka a mnohé další. Vše je obklopeno zelení a lavičkami. I pro pejsky je zde oplocený výběh.
0.5km
více »
Fontána Soutok Odry s Olší
Náměstí
Fontána Soutok Odry s Olší
17.4.2016
symbolické políbení Odry a Olše
Fontána Soutok Odry s Olší se nachází na náměstí T.G.Masaryka v Bohumíně od r.2008. Autorem je sochař Václav Fridrich. Jsou to dva čtyřmetrové sloupy z italského kararského mramoru. K fontáně patří chrliče z bronzu, každý z nich má svou symboliku: žába-láska, ryba-mlčenlivost, ledňáček-krása a had-bohatství.
Bronzová žába má totiž kouzelnou moc. Stačí se u ní políbit a láska pak vydrží navždy.
Po zimní přestávce začíná f…
0.5km
více »
Do Bohumína na oslavy regionálního Dne železnice
Tipy a novinky
Oslavte regionální Den železnice v Bohumíně! V sobotu 28. září se můžete svézt historickými vlaky, připraven bude pestrý doprovodný program a budete mít také příležitost zavítat…
0.5km
více »
Hraniční meandry Odry v době koronavirové
Jezero
Hraniční meandry Odry v době koronavirové 5.4.2020 Do přírody otužovat se můžeme i v době karantény. Přišlo slunečné jarní počasí a my vyrazili tedy na vzduch mimo civilizaci ven z…
0.5km
více »
Na státní svátek do pěchotního srubu MO-S5 „Na Trati"
Tipy na výlet
Na státní svátek do pěchotního srubu MO-S5 „Na Trati"
28.10.2015
atypický, dvouchodový pěchotní srub, objekt byl rozdělený železniční tratí na dva samostatné
Jedeme do Bohumína na prohlídku bunkru MO-S5 v blí…
0.5km
více »
Meteorologický sloupek
Technická památka
Meteosloupkem byl prohlášen za kulturní památku 29. 2. 2008 společně s budovou Radnice města. Údaje, jež jsou vyryté na jedné straně, dokládají že sloupek pochází pravděpodobně z roku 1922.…
0.5km
více »
Bohumín meteosloupek
Drobné památky
Meteosloupek v Novém Bohumíně je umístěn u rohu bohumínské radnice směrem k náměstí T.G.Masaryka. Budova radnice i meteosloupek jsou kulturními památkami od 29.2.2008. K meteosloupku jsem se chodila dívat za svých dětských let na teplotu vzduchu. Nepamatuji si, že by v ostatních částech něco bylo, ale snad jsem to jen zapomněla. Meteosloupek je zděný pylonový a omítnutý objekt…
0.5km
více »
Bohumín, mé rodné město
Tipy na výlet
Jedu z orlové autobusem, dojedete zde z Karviné, Ostravy autobusem, autem i na kole. Jedu sice do svého rodného města navštívit přátele, ale nejdříve si udělám malou procházku po městě. Z Orlové se již přes Skřečo…
0.5km
více »
Výpravní budova bohumínského nádraží
ŽST
Výpravní budova bohumínského nádraží kulturní památka Původní budova byla dostavěna r. 1847 Karlem Hummlem, vrchním inženýrem Severní dráhy císaře Ferdinanda.…
0.5km
více »
Bohumín - Richard Konkolski osamělý mořeplavec
Město
Musím se s vámi podělit o příjemný zážitek s bohumínským rodákem Richardem Konkolskim. Včera, tj. 31.10.2013 jsem se opět vydala z Orlové do mého rodného města Bohumína na setkání a besedu s ním, která se konala v místním kině. Přemýšlela jsem, kam na stránky turistiky tuto akci zařadit. Také jsem se rozhodovala, jestli mám vůbec jet. Svého rozhodnutí nelituji, protože p.…
0.5km
více »
Kaplička Pustyňa
Kaple
Kaple Pustyňa 1.5.2017 Kaple svatého Kříže neboli Pustyňa 1.5.2017 Drobná sakrální stavba ve Starém Bohumíně pochází z poloviny 18. století. Lidově se jí říká Pustyňa, protože v její těsné blízkosti stála poustevna, kterou postavili dva bohumínští měšťané a vedli v ní poustevnický život. Poustevna sice zanikla, ale kaple zůstala dodn…
0.5km
více »
Bohumín lávka pro pěší
Most
V Bohumíně je více než dvacet kulturních památek. Jednou z nich je i ocelová lávka pro pěší přes železnici (případně projdete i s kolem). Skládá se ze tří částí, první část s obloukovými nosníky byla postavena již…
0.6km
více »
Bohumín - Dolní Lutyně - Bohumín
Trasa
Výlety po okolí Bohumína budu podnikat často, protože tu není ani co jiného dělat, takže dnes jsem si vybral trasu do Dolní Lutyně. Dá se zvládnout za odpoledne a i když jsou zde kopce, není nikterak náročná. Maxi…
0.6km
více »
Evangelický kostel Slezské evangelické církve augsburského vyznání v Bohumíně
Kostel
Na darovaném pozemku hraběte Heinrich Larich-Mönnich byl 12. srpna 1900 položen základní kámen pro stavbu kostela. Plany vypracoval Jaulius Leischnig a naslednou stavbu realizoval Josef Berger.Celkové náklady se pohybovaly ve výši zhruba 60 tisíc Korun. Na podpoře výstavby se podíleli finančními prostředky kromě obecního zastupitelstva, místních průmyslníků a věřících také…
0.7km
více »
Bohumín sady Petra Bezruče
Přírodní park
Při svém včerejším výletu do Bohumína a Chalupek jsem měla asi třičtvrtě hodiny čas na autobus. Autobusová zastávka se nachází nedaleko sadu Petra Bezruče. Řekla jsem si, že se tam zajdu podívat, jak vypadá park n…
0.8km
více »
Bohumín Adventure minigolf
Zábava, atrakce
Nejdříve musím upřesnit, měla jsem napsaný titulek golf, ale jde o minigolf. Hřiště je součástí sportovního areálu Bospor v Bohumíně, které se nachází v městském parku. Natrefila jsem ho cestou k Penzionu Ve věži.…
0.9km
více »
Bohumín - naučná stezka po stavbách z červených cihel
Chodník, naučná stezka
V severomoravském městě Bohumín byla letos otevřena nová naučná stezka, nazvaná Po stavbách z červených cihel. Hlavní stavby z pálených neomítnutých červených cihel vznikly ve městě v novogotickém stylu na přelomu…
0.9km
více »