Karlín - PkP
Karlín leží mezi Vltavou, Vítkovem, Novým Městem a Libní v rovině na pravém břehu Vltavy. Jeho cetrem je prostorné zelené Karlínské náměstí, jemuž vévodí veliký Kostel Sv. Cyrila a Metoděje pozorovatelný pěkně třeba z Vítkova. Hlavní Dopravu do Karlína zajišťuje metro B se stanicemi Florenc, Křižíkova a Invalidovna (přičemž na Florenci se tato trasa kříží s metrem C) a prochází jím i tramvajová trať z Florence na Palmovku. Za ústřední zastávku lze považovat Florenc díky velké dopravní nabídce, a to spolu s ústředním autobusovým nádražím; skutečně centrální je však Karlínské náměstí obsluhovaná tramvajemi.
Nejstarší budovou Karlína, tedy alespoň starší než většina zástavby včetně kostela, je invalidovna - stavba již takto monumentální, a to i pro člověka, který ani netuší, že podle původního návrhu měla být devětkrát větší, na což poukazuje i její prodloužení v jednom z rohů; areál měl být i původně čtvercový, ale jeho rozměry neměly být nějakých 100 x 100 metrů, jak tomu nakonec je, ale 300 x 300, což znamená rozlohu 9 ha; pro válečné invalidy a vysloužilce i s jejich rodinami zde bylo plánováno takové zařízení, aby vše potřebné měli přímo v areálu - kostel, nemocnice, škola, pekárna, jatky, pivovar, krčma, dokonce také vězení; návrh vskutku velkolepý však ztroskotal na nedostatku peněz a z 9 plánovaných čtverců byl postaven pouze ten jeden, jenž po jeho rekonstrukci můžeme opět obdivovat v plné kráse a velkoleposti, ale jen v našich představách můžeme zřít objekt 9krát větší, který měl být vlastně svébytným městem; stavba podle projektu věhlasného architekta Kiliána Ignáce Dietzenhofera byla zahájena r.1732 a ukončena v r.1740. Až za invalidovnou, skryt v nepříliš zajímavých končinách, stojí zámeček Sluncová, kvůli němuž stojí za to se těmito místy projít, větší zajímavosti se však nacházejí na opačné straně od invalidovny. Před ní je park se sochou hraběte Petra Strozziho, jehož odkaz značně přispěl k vybudování karlínské invalidovny, a také zde začíná zachovalý zbytek tělesa železniční trati Vysočany - Těšnov, po němž se můžete projít ke tramvajové zastávce Urxova, u níž se pod ním dokonce dochoval podchod. Rovněž však stojí za to odbočit (třeba Urxovou ulicí) k Lyčkovu náměstí, kde stojí moc pěkná budova karlínské základní školy. Dojdete-li z Lyčkova nám. Sovovou ulicí na Pernerovu, budete moci přes parkoviště vidět krásně opravenou kapličku stojící pod železniční tratí. Význačnou karlínskou památkou srovnatelnou snad jen s invalidovnou však stále je Kostel Sv. Cyrila a Metoděje, kvůli němuž musíte navštívit Karlínské náměstí. Turisticky zajímavé je projít tunelem pro pěší vedoucím z Thámovy ulice (v níž stojí výstup stanice metra Křižíkova) pod Vítkovem na žižkovské Tachovské náměstí; protože z Karlína nelze přímo vystoupit na Vítkov, hodí se tento tunel i k cestě na něj. Turisté i cykloturisté také mohou využít cyklostezku vybudovanou někdejší průmyslovou zónou na Rohanském ostrově mezi centrem a Libní; cestou po ní vězte, že byť se ve skutečnosti na ostrově nenacházíte, není tento název pouhým šprýmem - v minulosti opravdu teklo blíže Karlínu rameno Vltavy ohraničující ostrov, dnes však je tato říční větev minulostí a na někdejší ostrov upomínají jen místní názvy.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.