Karlštejn - PkP
Úchvatný Karlštejn, jenž stojí na skále vysoké 319 m n.m., obklopené ze všech stran vyššími kopci, je jedním z našich nejpůsobivějších hradů. Vede k němu úzké údolí vybíhající od Berounky, při cestě podél níž se hrad jen nakrátko ukáže; pod hradem se údolí rozděluje - vlevo pokračuje hluboko (s krásnými pohledy na hrad) k Dubu Sedmi bratří, od nějž údolní silnička stoupá do Mořiny, rovně můžete stoupat stáčejíce se vlevo okolo hradu až k bráně do něj, situované na zadní straně skály. Při cestě na Karlštějn ze severu (od Dubu sedmi bratří) hrad uvidíte až naprosto v poslední chvíli. Nejkrásnější pohled na hrad Karlštejn je z louky na protějším svahu, kudy vede žlutá turistická značka na Zadní Třebaň. Lesy, kopce i hluboká údolí v širokém okolí Karlštejna jsou chráněny národní přírodní rezervací Karlštejn o rozloze téměř 15,5 km2, která je součástí Chráněné krajinné oblasti Český kras. Hrad Karlštejn nechal vybudovat Karel IV. - jeden z našich nejuznávanějších vládců, který byl rovněž císařem Svaté říše římské - v letech 1348-57 jako císařské sídlo a zároveň bezpečné místo pro uložení říšských korunovačních klenotů. V r.1422 se hrad neúspěšně snažili dobít husité a polské oddíly Zikmunda Korybutoviče. V l.1587-96 byl značně zchátralý hrad důkladně opraven U. Aostallim a současně byly provedeny renesanční úpravy; další výrazná rekonstrukce byla provedena v l.1877-99 B. Schmidtem a J. Mockerem, kteří se snažili o regotizaci areálu, ale bohužel snížili jeho historickou hodnotu. Jak lze očekávat, návštěva interiérů Karlštejna je poměrně drahá, ale rozhodně se vyplatí, protože hrad nabízí veliké množství zajímavostí; i z vnějšku je na něj však krásný pohled. Obec ležící pod hradem se jmenuje Budňany, a to podle řemeslnických bud, jež zde vyrostly v době stavby hradu. Budňany byly v r.1734 povýšeny na městečko, dnešní městys nese jméno Karlštejn.
Na Karlštejn jezdí osobní vlaky po hlavní trati Praha - Beroun. Železniční stanice je na protějším břehu Berounky - v osadě Poučník - a ke vstupu do hradu je to z ní přibližně 2 km.
Budňany, které se rozkládají hlavně podél údolní ulice vedoucí od řeky ke hradu, jsou zejména v sezoně plné turistů, nachází se tu také řada předražených obchodů, ale zato v moc pěkných domech. Největší zajímavostí v Budňanech je gotický kostel sv. Palmacia, založený r.1351, stojící nad ústím budňanského údolí k Berounce; cesta kolem něj - přes hřbitov - znamená klidnou alternativu k přelidněné údolní ulici, a navíc nabízí pěkné pohledy na hrad. Za projití ovšem stojí i druhá ulička (odbočující vlevo až po žluté značce), protože cestou k ní uvidíte napravo řopík; východněji by potom měl být ještě jeden. Zajímavá je rovněž barokní fara z r.1755.
Na rozcestí pod hradem Karlštejnem vedou dvě značené trasy - červená a žlutá. Zatímco žlutá ukazuje nejkratší cestu od nádraží a pak vede již zmíněnou cestou s krásnými výhledy na hrad do Zadní Třebaně, odkud pokračuje k brdskému hřebeni, červeně je značena hřebenová cesta Českým krasem z Berouna do pražského Radotína a v úseku z Berouna na Karlštejn se jedná o nejstarší českou vyznačenou trasu (v r.1889). Kilometr severně od hradu stojí mohutný Dub Sedmi bratří - dojít k němu lze kromě červené značky kolem hradní brány i už zmíněnou silničkou údolím - u něj je turistické rozcestí, z nějž kromě červené vedou moc pěkná modrá značka nejprve po silničce do Mořiny a pak přes Vonoklasy do Černošic, žlutá, která vás provede krásnými Lomy Amerika a potom skončí v Mořině, a když od dubu vyjdete po červené, pak se dáte doleva a přiševše na okraj lesa vpravo, budete na nádherné neznačené cestě do Srbska; z této cesty na Karlštejn by nemělo být nutné chodit kolem Dubu Sedmi bratří - pokud jdouce směrem od Srbska nebudete odbočovat vlevo, ale v rohu lesa naleznete pěšinu klesající ze srázu, měli byste se dostat rovnou pod hrad (nahoře i dole to vypadalo, že tato pěšina by měla existovat, ale dosud jsem ji nezkoušel projít). U nádraží v minulosti začínala také zelená značka směřovavší na Liteň, která byla po rozšíření golfového hřiště přesměrována do Zadní Třebaně a správná cesta přes hřiště se hledá docela obtížně; stojí však za to, hlavně díky krásným výhledům na okolí, včetně hradu; abyste tento úsek úspěšně prošli, dejte se u nádražní budovy vpravo, pak vpravo přes přejezd a dojděte do zatáčky vpravo, za níž odbočte doleva na stoupající cestu; nad lesem jděte Doprava a rovně napravo od dřevin stoupejte po okraji pastviny; až přijdete zpátky do lesa, narazíte zase na stoupající cestu, po níž přijdete na asfaltku, po které pokračujte nahoru; až přijdete na hřiště, dejte se po cestě doleva a stoupejte po ní do úrovně stožáru napravo, k němuž vyjděte po zanedbané pěšině; shora se vám naskytne nejhezčí rozhled a potom už budete klesat cestami po hřišti přibližně v přímém směru, kde narazíte na cestu ven ze hřiště klesající do Bělče.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - http://ondra-pdvyv.wz.cz/PkP/PkP1.pdf.
Anotaci naleznete zde - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.