Loading...
Už to byla pěkně dlouhá doba kdy jsme v Amsterdamu nebyli. Čekali jsme jen až se najde nějaká příležitost, která podpoří rozhodnutí se tam vydat. A příležitost se naskytla. Dozvěděli jsme se, že největšího lodního festivalu se bude účastnit poprvé ČESKÁ historická plachetnice La Grace. Okamžitě jsme začali plánovat cestu.
Akce SAIL AMSTERDAM se koná jen jednou za 5 let a to bylo právě teď. Rozhodli jsme, že cesta tentokrát bude autem a začali shánět nějaký levnější hotel. Kvůli ceně raději dále od Amsterdamu. Nakonec jsme našli hotýlek z roku 1913, převážně dřevěná stavba, schodiště strmé skoro jak žebřík. Stojí na hlavní ulici v městečku Zeist asi 8 km od Utrechtu a jmenuje se Corona.
Přijeli jsme pozdě a v recepci nikdo nebyl. Nakouknutím do vedlejší místnosti jsme upoutali pozornost a jakýsi brigádník nás ubytoval. Pokoje byli čisté, WiFi fungovalo a nic nebránilo si po dlouhé cestě odpočinout.
Druhý den poprchávalo a tak bylo vhodné zařídit si karty na místní pojížďky a opatřit si nějakou tu mapku. Protože místní automaty na dobití kreditu odmítali platební kartu (akceptovali jen karty místních bank) odjeli jsme do Utrechtu dokončit tuto proceduru v informační kanceláři na nádraží což se povedlo.
Během doby, kdy jsme tam nebyli přešlo město na nový systém tarifů MHD. Anonymní karta užívaná návštěvníky (residenti mají kartu na jméno) se jmenuje ov-chipkaart a pořídíte ji za 7,50€. Kartu může použít kdokoli ale cestujete-li dva musíte mít každý svou ! Tuto kartu si nabijete v automatu a pak jezdíte dokud na ní máte kredit. Zvláštní a nezvyklý je i způsob použití karty. Nastupujete-li třeba do tramvaje, kartu přiložíte (je bezdotyková) a strojek pískne. Když vystupujete znovu (!) musíte kartu přiložit u výstupních dveří a strojek musí 2x písknout jinak by Vám dál běžel tarif. Na to je třeba si dát pozor. Naopak příjemná je služba v tom, že se můžete zaregistrovat do internetové aplikace, kde si kartu přihlásíte a každý den se Vám tam objeví nejen jaký na ní máte zůstatek ale i kdy, kam a za kolik jste cestovali. A to Vám systém archivuje 18 měsíců zpátky.
Návštěvy Amsterdamu jsme pak uskutečňovali tak, že jsme dojeli autem ke konečné metra, zaparkovali zdarma na P+R parkovišti a pak už cestovali na výše zmíněnou kartu. Bylo to cca 2x levnější než běžné jednorázové jízdenky.
Druhý den naší návštěvy jsme věnovali prohídce a fotografování Amsterdamu a následující den byl již plně věnován SAIL AMSTERDAM (program zde nebudu vypisovat, lze ho najít na oficiálních stránkách této akce).
My jsme dojeli naším zmíněným způsobem před Hlavní nádraží v Amsterodamu (AMSTERDAM CENTRAAL) a prošli jeho průchodem vedoucím k nástupištím až na druhou stranu k hlavnímu námořnímu kanálu. Právě začínala přehlídka historických lodí. Při průjezdu hrála státní hymna domovského státu té které lodi a střílelo se z palubních děl. Těchto plachetnic (Tall Ship) se oficiálně zůčastnilo 43 ale kolem nich se na hladině kanálu pohybovalo několik set plavidel všech možných typů, velikosti a stáří jak je ostatně vidět na připojené Fotogalerii. Akce je obrovská. Podle tiskových informací přivítá Amsterdam 1,5 milionu návštěvníků !
Další den (již 3. den pobytu a 2. den "sailu") jsme se vydali podle přístavních mol kolem dokola. Procházeli jsme kolem stánků s občerstvením na jedné straně a okolo přivázaných historických lodí s možností prohlídky většiny z nich. Mezi nimi byla i možnost prohlídky bojové ponorky nizozenského námořnictva. Naše prohlídka skončila, jak jinak, na čeké korzárské plachetnici La Grace.
Po tomto úmorném chození po molech ve velkém srpnovém vedru nás před cestou zpět domů zregeneroval celý den strávený na pláži v městečku Zandvoort aan Zee.
Poznámka: V srpnu 2015 stál benzin v ČR 33 Kč/l, v Německu 40 Kč a v Nizozemí 46 Kč. Tomu jsme čelili tankováním na hranicích těsně před jejím překonáním na cestě tam a zpět jsme koupili jen 13 litrů na dojetí přes hranici do Německa. Tam byl další nákup 30 litrů na dojetí do ČR. Celkem jsme najeli 2600 km s průměrnou spotřebou benzinu NATURAL95 5,7 l/100 km.
Aktualizováno 27.3.2016
V roce 2020, v pravidelném pětiletém intervalu, se SAIL nekoná kvůli "pandemii". Příští ročník bude až v roce 2025 současně s oslavami 750 let Amsterodamu.
Aktualizováno 14.8.2020