TURISTIKU PODPORUJÍ
61 585 turistů a cestovatelů
112 597 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 403 009,- odměny za články

 Oslo

Oslo je hlavním a největším městem Norska. Oslo bylo založeno roku 1048 králem Haraldem III. V Oslu žije přibližně 1. mil. obyvatel. Nad městem se týčí olympijský skokanský můstek Holmenkollen.

Turistika & volný čas Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlet / Oslo - procházka městem Parlament / Muzeum vikingských lodí / Gustav Vigelands Park Ubytování Oslo
Turistické cíle / Mapa Norsko Kon Tiky Muzeum / Oslo radnice Královský palác Oslo

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Skandinávie (Norsko, Švédsko, Dánsko)

Cestopisy

ŠVÉDSKO, NORSKO, DÁNSKO

6. - 13. 8. 2007

pondělí 6.8.

Z Děčína jsme odjeli v 10:50h (s jednohodinovým zpožděním). V 11:30h jsme překročili Česko/Německé hranice.

Celkem bychom měli ujet asi 5.500 km.

Nejprve jedeme 650km přes Německo, pak z přístavu Puttgarden (u Lübecku - Travelmünde) 45 min trajektem do Gedseru v Dánsku.

Ve 21:36h jsme opustili trajekt a placatou noční krajinou jsme ujeli přibližně 240km přes Dánsko. Z dánského Helsingoru jsme se plavili do Švédského Helsingborgu 20 minut (4km) trajektem "Tycho Brahe" [viz foto 1] do Švédska.

úterý 7.8.

V 01:01 jsme vyjeli z trajektu na švédskou pevninu. Následně jsme urazili asi 300km směrem ke Göteborgu - 2. největšímu městu Švédska, hned po Stockholmu. Parkovali jsme u sportovního stadionu Ullevi, kde se Jan Železný stal poprvé mistrem světa (v hodu oštěpem) a měl zde i své rozloučení s aktivní kariérou.

V 7h ráno jsme vyrazili na prohlídku města. Viděli jsme starý německý luteránský kostel Christiane Kyrta ze 17. st. - jedna z nejstarších a nejvýznamnějších památek v Göteborgu [viz foto 2]. Dále pak jsme viděli hlavní katedrálu, velké "kulturní" náměstí, které obklopují: knihovna, divadlo, hlavní muzeum a koncertní sál. Uprostřed je veliká fontána s obrovskou sochou Poseidona.

Vsuvka o životní úrovni: "špinavý" dělník, který na stavbě uhlazuje hráběmi beton má BMW X3! (Pro zajímavost: Důležité a významné švédské značky: Volvo, Saab, Grippen, Scania, Ikea, Sandwik, ...; Školstvi - od 7 - 16 povinna školní docházka. Od 3. třídy angličtina. V celém království je jednotná výuka.)

Ve 13h odjíždíme směr Norsko se zastávkou ve švédské rybářské vesničce Fjällbacka, oblíbená vesnice herečky Ingrid Bergmanové, která zde má i pomník (asi proto, ze sem často jezdila...). Cestou do vesnice jsme z autobusu viděli u silnice pasoucího se soba, ale bohužel jsem ho nestihl vyfotit. Krajina tu už naštěstí začíná vypadat trochu „skandinávsky“. Byli jsme na vyhlídce nad městem [viz foto 3].

a u místního zmodernizovaného kostela. V 16:20h odjíždíme z Fjällbacky na skalní malby v místě zvaném Tanum, které je i v seznamu Unesco. Projíždíme krásným přístavním městem Grebberstad. V Tanumu procházíme po obrovských kamenech a chodníčcích mezi nimi. Na kamenech jsou vyryté a vybarvené obrazy ze života v době bronzové.

Pak následuje cesta na sever, konečně cesta do Norska, na místo, kde budeme dnes (konečně) spát mimo autobus, do kempu ve Skjebergu.

V 18:32h vjíždíme do Norska. Hned za hraničním přejezdem Svinesund jedeme po velkém lanovém mostě přes zatím první fjord [viz foto 4]. Hned za ním míjíme město Halden, které má ve znaku tři srdce. Tento znak dostalo za statečnost, se kterou v dřívějších dobách bránilo hranice.


K večeru přijíždíme do našeho prvního kempu ve vesničce Skjeberg. V kempu jsou však pouze čtyřlůžkové chatky [viz foto 5], což jsme nečekali. Navíc hned za nimi vede železnice. Ale i tak to bylo příjemné. Spali jsme s jedním manželským párem z Plzně.

středa 8.8.

V 6:45h jsme vstali, spáchali hygienu, nasnídali se a zabalili. V 8:06h vyrážíme směr Oslo. Přejíždíme řeku Loma, největší v Norsku. V 9:24h přijíždíme pomalu ve veliké koloně kolem Oslofjordu do Osla ke zdejším muzeím. Prošli jsme muzeum lodi Fram a norské námořní muzeum s promítáním filmu „Norské pobřeží letecky“. Také je zde muzeum Kon-Tiky, kde jsou vystaveny obě lodě Thora Heyerdahla a další věci a materiály z jeho dobrodružných výprav a ještě muzeum vikingských lodí a také malý skanzen s pěkným dřevěným vikingským kostelem. Do posledních dvou ani do skanzenu jsme se však z časových důvodů už nedostali. Ve 13:07h odjíždíme z poloostrova Bygdoy, na němž se kromě zmíněných muzeí nachází i luxusní čtvrť a též královský statek a letni sídlo panovnické rodiny. Nad městem je vidět Holmenkollen - největší z několika místních lyžařských středisek. Je to ještě součást Osla přesto, že je to již docela daleko. Vede tam dokonce i metro. Nyní jedeme do Geila, což je výchozí turistické a sportovní středisko na Handargervirddě, obrovské norské náhorní plošině (největší v Evropě - cca 3.500 km2).

Ještě zastavujeme na vyhlídce nad městem Drammen. Cestou nahoru jsme projeli spirálovým tunelem. Sice nevím, je-li to nejdelší spirálový tunel v Norsku, ale i tak je obdivuhodný. Má 6,5 otáčky (2.340' kolem své osy), překonává 150m převýšení, je 1.650 m dlouhý a hloubili ho 9 let (1957 - 1966) [viz foto 6]. Zajímavé je, že v tunelu prší.

Nahoře je pěkná malá dřevěná restaurace s rybími specialitami [viz foto 7] a vyhlídka na město Drammen a údolí řeky Drammenselva (ústící do Norsfjordu). Je opět horko, téměř 40°C na slunci. Dříve zde byla 4 velká děla, která sloužila k obraně vodní cesty do města [viz foto 8].

Také je zde výchozí bod pro mnoho běžkařských tratí. Ve 14:37h se vracíme skrze spirálový tunel a pokračujeme do Geila. Netrpělivě očekáváme typickou norskou přírodu, ale "pravé Norsko" prý uvidíme až zítra, dnes jsme byli ve městech a zakončíme to na Handargervidě v turistickém centru Geilo. Jedeme k městu Kongsberg, kde se těžilo stříbro. Kdysi, v 18. století, to bylo druhé největší město Norska. Byla zde vybudována i první velká silnice (mezi Kongsbergem a Oslem).V 15:18h míjíme peřeje přímo ve městě Kongsberg na řece Lágen [viz foto 9]

a starou mincovnu.

Pokračujeme dál na sever a krajina začíná byt stále zajímavější. Do Gejla je to ještě asi 160 km. Projíždíme údolím Numedal Ralen a začínají se pomalu objevovat hory a horské bystřiny. I silnice je o poznání užší a dokonce se zatáhlo, ochladilo a na přední sklo spadlo pár kapek. V 16:32h se však již přímo rozpršelo.

Do Gejla zbývá ještě asi 80 km. Míjíme jednu z mnoha vodních spádových elektráren. Domov nám tu připomíná docela velké množství traktorů značky Zetor. Dle našeho průvodce jich tu prý jeden čas bylo více, než krásných holek... V 16:57h zastávka ve vesničce Uvdal, kde je malý dřevěný vikingský kostelík, malá tkalcovská a pletařská dílna a též malé nákupní centrum s malou poštou. Po krátké přestávce pokračujeme dále našim směrem. V 17:39h jsme dorazili na Hardangerviddu, zhruba do výšky 1.100mnm. Bohužel cestou do Gejla zase asi o 400m klesneme. Je 17:54h, přestalo pršet a do Gejla je to ještě 21 km. Během sjezdu do údolí Gejla byl malou chvilku v mracích daleko před námi vidět ledovec Hardangerjokulen. V 18:50h jsme přijeli do kempu v Gejlu.

V porovnání s minulým kempem máme nyní chatu se superluxusní kuchyní (sporák, trouba s grilem, Lednice, varná konev, překapávač na kávu a čaj, myčka nádobí, veškeré nádobí i příbory, ...), obývacím pokojem s krbem, třemi ložnicemi, koupelnou s WC, úklidovou místností a dřevěnou terasou s posezením [viz foto 10].

Hned po příjezdu a vyložení batohů jsme vyrazili na prohlídku města. Byli jsme u kostela i na dvou místních hřbitovech. Také v obchoďáku a malém infocentru, to když se rozpršelo. Po návratu jsme povečeřeli a na notebooku jednoho z účastníků zájezdu si prohlédli "ještě teplé" fotky. Pak jsme se po nejnutnější hygieně asi kolem půlnoci odebrali do svých ložnic.

čtvrtek 9.8.

V 6:45h budíček, hygiena, snídaně a hurá do autobusu a v 8:12h konečně vyrážíme směr fjordy. Nejprve pojedeme k Sognefjordu a do městečka Flâm (čteno flom).

Možná, když budeme hodní (ba ne, když bude dobré počasí) uvidíme z dálky ledovec Handargenjokulen.

Projíždíme krásným údolím podél horského jezera Strandavatnet. Stoupáme svahem Hardangerviddy a cestu lemuje po obou stranách spousta malých i větších vodopádů. Skrze 3.276m dlouhý tunel vjíždíme do Aurlandskeho údolí, které je bohužel téměř celé zahaleno v mracích. Ale i tak je to nádhera. Začínáme pomalu klesat k městu Flâm u Aurlandfjordu, který je jednou ze "zátok" Sogneflordu, který je největším fjordem Norska. Cestou opět vidíme množství jezírek a vodopádů. Všude je plno hřibů, kozáků a křemeňáků a též množství borůvek, brusinek a klikví. Projíždíme několika dlouhými tunely a vždy doufáme, že na druhém konci nebudou mraky, které by přeci jen trochu omezily výhled do KRAJINY. V 10:38h jsme začali prudce sestupovat do Flâmu, k prvnímu fjordu na naší trase.

V 11:18h jsme dorazili do Flâmu a vyrážíme na prohlídku. Prošli jsme přístaviště, nádraží místní železnice i její muzeum, infocentrum, poštu i obchody se suvenýry.

Po prohlídce Flâmu ve 13:32h odjíždíme do Gudvangenu skrze dva tunely 5km a 11,4km dlouhé. Je zajímavé, že v tunelech máme na telefonech plný signál. Asi mají vysílače i v tunelech, kdyby se něco přihodilo... Z tunelu vjíždíme přímo do přístavu a turistického centra Gudvangen, nad kterým je pěkný vodopád. Po krátké zastávce pokračujeme k vodopádům Stainhaimfossen.

Ve 14:52h jsme na místě a jdeme k nim nejprve po silnici, pak po pěšině podle řeky. Po zhruba hodině pozorováni vodopádů a krásných údolí mezi nimi [viz foto]

pokračujeme skrze další dva, tentokrát neosvětlené tunely k nádhernému kaskádovitému vodopádu Tvindefossen, který je 165m vysoký. V 16:47h, po krátké osvěžující přestávce pokračujeme přes vesničku Granvin stále směrem na Bergen, k místu našeho dnešního ubytováni, do města Kvanndal u Handargerfjordu (186km dlouhý). Toto místo je jakousi obdobou našeho zemědělsky plodného Litoměřicka. Protože je omýváno Golfským proudem, je velice úrodné a zásobuje proto třešněmi, jahodami, jablky a dalším ovocem celé Norsko. K chatám jsme dorazili v 18:22h. Po příjezdu a vyložení batohů jsme se šli ještě s několika odvážlivci vykoupat do fjordu. Musím konstatovat, že zmiňovaný teplý Golfský proud se nám určitě vyhnul. Nicméně to bylo velice, opravdu velice osvěžující... Po koupeli jsme povečeřeli, zahřáli se a šli se projít po Kvanndalu. Nutno však dodat, že Kvanndal projde člověk opravdu za chvilku. Po dobré večeři na terase s výhledem na majestátně se klenoucí, zapadajícím sluncem dozlatova ozářené skalní stěny fjordu jsme se ještě šli podívat na právě přijíždějící veliký trajekt. Poté už jsme příjemně unaveni usnuli v podkrovní, krásným světlým dřevem obložené ložnici naší chaty.

(Příhoda z kempu: K řidiči, který právě domyl autobus a chystal se odměnit cigárkem po té fušce, přistoupil jeden účastník zájezdu, naklonil se k němu a velice potichu mu řekl:"Prosím vás, koupím jednu cigaretu, ale opatrně, ať to manželka nevidí." Řidič mu ji samozřejmě daroval, dokonce mu i připálil a pán s neskutečně šťastným výrazem a zadrženým dechem děkovně přikývl a rychle odběhl za chaty vykonat neodkladně svou potřebu.)

pátek 10.8.

Ráno, opět v 6:45h vstáváme, fotíme krásné ráno nad fjordem a po snídani vyrážíme v 8:02h do Bergenu. V dálce vidíme ledovec Folgefossen. Cestou, zhruba v polovině cesty zastavujeme u vodopádu "Nevěstin závoj" (Steinsdalfossen). (Vsuvka: Jedni manželé, architekti, neustále zdržují všechny odjezdy, protože vždy u nějaké přírodní zajímavosti, jako například u tohoto vodopádu, nabírají energii. Teď také byli poslední a běželi k autobusu. Jeden pán, když je viděl, suše prohlásil: "No a teď jak běží, tak se zase vybije."). V 9:38h pokračujeme dal na Bergen.

Těsně před 11h jsme dorazili do centra Bergenu. Centrem města je přístav s obrovským trhem, kde se dá sehnat všechno možné, ale hlavně ryby a jiné další mořské speciality. Postupně jsme ochutnali uzeného a marinovaného lososa, krevety, krabí maso, uzeného tuňáka se zeleninou a dokonce i uzeného mořského ďasa [viz foto].

Též jsme (v hojné míře...!) ochutnali čtyři druhy losích a sobích klobás. Protože nás prodavač nutil pro srovnání opakovaně ochutnávat opravdu mnoho velkých kousku klobás, koupil jsem si jednu šištičku, aby to nevypadalo tak blbě... Také zde prodávali všemožné krásně vyhlížející ovoce. Obří maliny a gigantické norské třešně jsme opravdu museli ochutnat... Navštívili jsme i velikánské infocentrum se spoustou prospektů map a zajímavých infoletáků.

Z památek jsme prošli městskou část Brigen, což jsou staré dřevené domky, domy a bývalé sklady po pravé straně přístavu. Cela tato dřevena čtvrť je v seznamu Unesco. Dříve byla stejná zástavba i na druhé straně přístavu, ale během války zde vybuchla německá vojenská loď s munici a celou levou část to srovnalo se zemí.

Také jsme byli v bývalém královském paláci, v přilehlých sadech a u pomníku prvního krále svobodného Norska, Hâkonena 7. Dále je zde ještě zajímavá místní katedrála a ještě jeden "nepravidelný" kostel kousek od přístavu. Ve druhé části přístavu pod královským palácem kotvila obrovská plachetnice a dvě velké velrybářské lodě. V Bergenu je také spousta muzeí, mimo jiné i muzeum lepry. V žádném jsme však z časových důvodů nebyli. Další atrakce, kterou jsme navštívili, byla vyhlídka Floyen nad městem. Je z ní krásný pohled na Bergen, na přístaviště i na pobřeží v dáli. Nahoru jede lanovka, podobně jako v Praze na Petřín, ale je mnohonásobně rychlejší. Zajímavou, ale nejdražší a pro nás, vzhledem k našemu rozpočtu, nedostupnou atrakcí je světoznámé obří akvárium, kde jsou ryby téměř z celého světa. Dále byl pro mnoho účastníků našeho zájezdu atrakcí velký obchodní dům Kaleriet. V 16h odjíždíme z Bergenu zpět do Kvanndalu. Cestu je fjord konečně na naší straně autobusu a tak můžeme za jízdy fotit například mořské sádky na lososy a na ústřice, velké lanové mosty, vodopády, náhony k vodním elektrárnám a také zajímavý, žlutý, středně veliký katamarán.

Po návratu jsem se šel projít po cestě vinoucí se skalním průsmykem nad kempem. Cesta vedla úzkým kaňonem, na jehož dně tekla horská bystřina. V jedné z chatek, které jsme cestou míjeli, jsme zanechali své podpisy v knize, podobné našim kempovkám.

Kolem cesty roste velké množství malin. V jednu chvíli byla náhle velice silně cítit zvěř. Bohužel (nebo možná bohudík) jsme žádné zvíře nepotkali. Z údolí vede na vrchol vlevo nákladní lanovka. Nahoře je totiž mnoho jezer a chat. Právě z jedné z nich si na lanovce spouštěla svá zavazadla jedna Norska rodina. Lanovka je prý dlouhá asi 1km, překonává převýšení 600m a přeprava trvá 15 až 20 minut. Veškeré batohy byly zabaleny v silných igelitových vacích. Cesta od jezer dolu ke konci lanovky trvá pěšky asi 3 hodiny, takže nahoru možná ještě o něco déle. Cestou zpět se mi stala strašná tragédie (menší nehoda…), vypadla mi anténka z mého nepostradatelného Trea, ale kupodivu stále chytá signál i bez ní.

Když jsme během cesty zpět opět míjeli dolní stanici lanovky, už si na ni dávali náklad další lidé. Myslím, že to byli zásoby potravin, drogerie a dalších věcí pro chaty tam nahoře. Bylo toho opravdu hodně, ale netáhli to sem sami, o kousek níže stál vedle cesty terénní minináklaďáček [viz foto]. Po návratu kolem 22h jsme se navečeřeli, vykoupali a začali si balit věci a připravovat se na cca 48h jízdy autobusem domů. Po setmění (někdy kolem půlnoci) jsme šli spát..

sobota 11.8.

Ráno jsme museli vstávat již ve 4:50h, protože v 5:30h se začala nakládat zavazadla a v 6h byl odjezd. Jedeme do Bruraviku na trajekt "Melderskin", který nás převeze přes Hardangerfjord do Brimnes, k hlavní silnici na Oslo.

Jedeme ke konci Hardangerfjordu a opět začínáme pomalu stoupat údolím Usedalen na Hardangerviddu. Projíždíme vesnici Eidfjord, jejíž jedna část leží u fjordu a druhá asi o 1 nebo 2 km dále na vrcholu u jezera. Připadá mi to jako u nás Dolní a Horní Lhota.

Děláme zastávku u vodopádu Voringfossen?. Voda zde padá v kuse do hloubky 183m. Dívali jsme se na vodopád shora od hotelu Fossi. Pod námi byla třísetmetrová propast a před námi obrovské údolí, z něhož se ozýval ohlušující zvuk vodopádu.

Pak jsme pokračovali dál, k největší sypané hrázi v Norsku, k přehradě Sysenvant. Hráz je přes 1.100m dlouhá, 66m vysoká a zadržuje asi 3,5 mil.Hl vody pro obří podzemní elektrárnu. Hladina byla na 940,8 m.n.m. a je regulovatelná až o 70m.

Pokračujeme dál a přejíždíme nejvyšší bod na Hardangerviddě, kudy vede cesta. Jmenuje se to tu Dyranyt a n.m. výška je zde 1.250m. Na pravé straně je horská chata a vlevo na travnatém pahorku stojí veliký trol, který hlídá krajinu. Asi po 5 minutách zastavujeme u laponské osady. Je tu několik malých domečků, které spíš vypadají jako hromádky hlíny s komíny a malými okénky. Také je tu jedno tee-pee a hlavně obchůdek s kožešinami a dalšími jejich výrobky z kostí, parohů, dřeva apod. Uvnitř jsou však již i běžné suvenýry jako v kterémkoli jiném infocentru. Dokonce zde paní Laponka vystavuje i Tax Free potvrzení při nákupu nad 315~NOK. Od průvodce se dovídáme, že zde mají Laponci někdy i soby, ale dnes máme smůlu. Pokračujeme dál v naší cestě do Osla a začínáme pomalu klesat a opouštět tuto nádhernou a zajímavou náhorní plošinu.

Po několika hodinách (v 14:05h) přijíždíme do Osla, bohužel „prší kočky a psy“ (poprvé za celý pobyt ve Skandinávii prší a všichni nadávají...). Ale jakmile jsme přijeli k Vigelandparku, přestalo pršet. Jedeme jej navštívit. Je to obrovský park, v jehož středu je seskupení 212 bronzových a kamenných soch, řada fontán a spousta záhonu růží.

Je to údajně největší počet soch pod širým nebem na světě. Vše je práce norského sochaře Gustava Vigelanda (1869-1943). Byl žákem Francouze Rodena. Navrhoval i rozvržení parku, dlažby, mříže, fontány a mnoho dalších věcí v parku. Po prohlídce parku pokračujeme prohlídkou města. Začínáme u radnice, na níž jsou obrovské hodiny. V průměru mají 8,6m a velká ručička váží 200kg. Radnice stojí v čele velkého kruhového náměstí. Dále vidíme nejdůležitější památky Osla jako národní divadlo, národní galerii, královský palác a královský park, univerzitu a též nově vybudovanou moderní čtvrť, která stojí na místě bývalých doků.

Po individuálním volnu odjíždíme v 19h z Osla zase blíž k domovu, zatím směrem na Kodaň. Přibližně ve 21h opouštíme Norsko a jedeme k trajektu do Dánska.

neděle 12.8.

Ve 2:10h jsme jeli trajektem ze Švédska do Dánska. Velmi brzy ráno (4:36h) přijíždíme do Kodaně, kde musíme v autobuse čekat na parkovišti až do 7h. V 7h jsme vyrazili na prohlídku Kodaně. Začali jsme hlavním nádražím, které je zablité, smradlavé a plné (h)různých existencí, možná více než u nás v Praze. Pokračovali jsme dál, kde už na nás čekal sedící H. Ch. Andrsen. Bohužel také poblitý, jako vše okolo...

Tak strašný nepořádek, všude nablito a tolik povalujících se opilců jsem opravdu ještě nikdy nikde neviděl. Teď už opravdu vím, co to znamená rčení: "Chlastat jako Dán". Zaprasenými ulicemi jsme pokračovali k zábavnímu parku Tivoli, k radnici se 100m vysokou věží, kolem univerzity. Došli jsme až do přístavu, odkud jsme podnikli plavbu lodí po místních kanálech. Viděli jsme moderní budovu opery od stejného architekta, co dělal operu v Sydney. Pak sochu Malé mořské víly, ruskou ponorku, norský torpédoborec, navštívili jsme Pevnost tří korunek, která byla až do roku 1984 osazena 66 těžkými kanóny a sloužila k obraně přístavu. Též jsme propluli moderní čtvrť a viděli královské divadlo a také supermoderní atypickou plachetnici „Kokomo“, která byla vyrobena na zakázku v Aucklandu. Potom ještě starou a novou celnici. Po plavbě lodí jsme měli hodinku individuální volno. Ve 13:16h nakonec přeci jen vyrážíme. Hned po nalodění se na trajekt vyplouváme, opouštíme Dánsko a plujeme do Německa, do přístavu Putgarden. V 16h jsme přistáli u německých břehů a domu to máme ještě asi 650 km, což by mohlo trvat tak 10 hodin.

pondělí 13.8.

V 0:49h jsme překročili Německo / České hranice a ve 2:38 h jsme dorazili do Děčína.

___________________________________________________________________________________

Obecně:

- Viking - od slova vik - záliv, čili Vikingové jsou lidé od zálivů, z fjordů

- Doporučeno: Severské listy od Karla Čapka.

- Norové nemají moc rádi Němce, za to, co jim za války provedli. Proto se zde dá německy domluvit jen velice zřídka. Naopak anglicky umí téměř všichni. Angličtinu tu mají už od třetí třídy.

- V Norsku prý asi 300 dnů v roce prší, ale nám sprchlo jen 2x a nikdy to netrvalo dlouho. Jednou, když už jsme byli ubytováni v Gejlu a podruhé na zpáteční cestě do Osla, ale to jsme byli v autobuse, tak nám to moc nevadilo. Naopak jsme měli téměř každý den spíše vedra až ke 40°C na slunci!

- Policie v Oslu má motocykly BMW R1200 GS. Tak tady bych chtěl být policistou...

Fotogalerie

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Podobné příspěvky
Skandinávie (Norsko, Švédsko, Dánsko)

ŠVÉDSKO, Norsko, DÁNSKO

6. - 13. 8. 2007

pondělí 6.8.

Z Děčína jsme odjeli v 10:50h (s jednohodinovým zpožděním). V 11:30h jsme překročili Česko/Německé hranice.

Celkem bychom měli ujet asi 5.500 km.

Nejprve jedeme 650km přes Německo, pak z přístavu Puttgarden (u Lübecku - Travelmünde) 45 min trajektem do Gedseru v Dánsku.

Ve 21:36h jsme opustili trajekt a placatou noční krajinou jsme ujeli přibližně 240km přes Dánsko. Z dánského Helsingoru jsme se plavili do Švédského Helsingborgu 20 minut (4km) trajektem "Tycho Brahe" [viz foto 1] do Švédska.

úterý 7.8.

V 01:01 jsme vyjeli z trajektu na švédskou pevninu. Následně jsme urazili asi 300km směrem ke Göteborgu - 2. největšímu městu Švédska, hned po Stockholmu. Parkovali jsme u sportovního stadionu Ullevi, kde se Jan Železný stal poprvé mistrem světa (v hodu oštěpem) a měl zde i své rozloučení s aktivní kariérou.

V 7h ráno jsme vyrazili na prohlídku města. Viděli jsme starý německý luteránský kostel Christiane Kyrta ze 17. st. - jedna z nejstarších a nejvýznamnějších památek v Göteborgu [viz foto 2]. Dále pak jsme viděli hlavní katedrálu, velké "kulturní" náměstí, které obklopují: knihovna, divadlo, hlavní muzeum a koncertní sál. Uprostřed je veliká fontána s obrovskou sochou Poseidona.

Vsuvka o životní úrovni: "špinavý" dělník, který na stavbě uhlazuje hráběmi beton má BMW X3! (Pro zajímavost: Důležité a významné švédské značky: Volvo, Saab, Grippen, Scania, Ikea, Sandwik, ...; Školstvi - od 7 - 16 povinna školní docházka. Od 3. třídy angličtina. V celém království je jednotná výuka.)

Ve 13h odjíždíme směr Norsko se zastávkou ve švédské rybářské vesničce Fjällbacka, oblíbená vesnice herečky Ingrid Bergmanové, která zde má i pomník (asi proto, ze sem často jezdila...). Cestou do vesnice jsme z autobusu viděli u silnice pasoucího se soba, ale bohužel jsem ho nestihl vyfotit. Krajina tu už naštěstí začíná vypadat trochu „skandinávsky“. Byli jsme na vyhlídce nad městem [viz foto 3].

a u místního zmodernizovaného kostela. V 16:20h odjíždíme z Fjällbacky na skalní malby v místě zvaném Tanum, které je i v seznamu Unesco. Projíždíme krásným přístavním městem Grebberstad. V Tanumu procházíme po obrovských kamenech a chodníčcích mezi nimi. Na kamenech jsou vyryté a vybarvené obrazy ze života v době bronzové.

Pak následuje cesta na sever, konečně cesta do Norska, na místo, kde budeme dnes (konečně) spát mimo autobus, do kempu ve Skjebergu.

V 18:32h vjíždíme do Norska. Hned za hraničním přejezdem Svinesund jedeme po velkém lanovém mostě přes zatím první fjord [viz foto 4]. Hned za ním míjíme město Halden, které má ve znaku tři srdce. Tento znak dostalo za statečnost, se kterou v dřívějších dobách bránilo hranice.


K večeru přijíždíme do našeho prvního kempu ve vesničce Skjeberg. V kempu jsou však pouze čtyřlůžkové chatky [viz foto 5], což jsme nečekali. Navíc hned za nimi vede železnice. Ale i tak to bylo příjemné. Spali jsme s jedním manželským párem z Plzně.

středa 8.8.

V 6:45h jsme vstali, spáchali hygienu, nasnídali se a zabalili. V 8:06h vyrážíme směr Oslo. Přejíždíme řeku Loma, největší v Norsku. V 9:24h přijíždíme pomalu ve veliké koloně kolem Oslofjordu do Osla ke zdejším muzeím. Prošli jsme muzeum lodi Fram a norské námořní muzeum s promítáním filmu „Norské pobřeží letecky“. Také je zde muzeum Kon-Tiky, kde jsou vystaveny obě lodě Thora Heyerdahla a další věci a materiály z jeho dobrodružných výprav a ještě muzeum vikingských lodí a také malý skanzen s pěkným dřevěným vikingským kostelem. Do posledních dvou ani do skanzenu jsme se však z časových důvodů už nedostali. Ve 13:07h odjíždíme z poloostrova Bygdoy, na němž se kromě zmíněných muzeí nachází i luxusní čtvrť a též královský statek a letni sídlo panovnické rodiny. Nad městem je vidět Holmenkollen - největší z několika místních lyžařských středisek. Je to ještě součást Osla přesto, že je to již docela daleko. Vede tam dokonce i metro. Nyní jedeme do Geila, což je výchozí turistické a sportovní středisko na Handargervirddě, obrovské norské náhorní plošině (největší v Evropě - cca 3.500 km2).

Ještě zastavujeme na vyhlídce nad městem Drammen. Cestou nahoru jsme projeli spirálovým tunelem. Sice nevím, je-li to nejdelší spirálový tunel v Norsku, ale i tak je obdivuhodný. Má 6,5 otáčky (2.340' kolem své osy), překonává 150m převýšení, je 1.650 m dlouhý a hloubili ho 9 let (1957 - 1966) [viz foto 6]. Zajímavé je, že v tunelu prší.

Nahoře je pěkná malá dřevěná restaurace s rybími specialitami [viz foto 7] a vyhlídka na město Drammen a údolí řeky Drammenselva (ústící do Norsfjordu). Je opět horko, téměř 40°C na slunci. Dříve zde byla 4 velká děla, která sloužila k obraně vodní cesty do města [viz foto 8].

Také je zde výchozí bod pro mnoho běžkařských tratí. Ve 14:37h se vracíme skrze spirálový tunel a pokračujeme do Geila. Netrpělivě očekáváme typickou norskou přírodu, ale "pravé Norsko" prý uvidíme až zítra, dnes jsme byli ve městech a zakončíme to na Handargervidě v turistickém centru Geilo. Jedeme k městu Kongsberg, kde se těžilo stříbro. Kdysi, v 18. století, to bylo druhé největší město Norska. Byla zde vybudována i první velká silnice (mezi Kongsbergem a Oslem).V 15:18h míjíme peřeje přímo ve městě Kongsberg na řece Lágen [viz foto 9]

a starou mincovnu.

Pokračujeme dál na sever a krajina začíná byt stále zajímavější. Do Gejla je to ještě asi 160 km. Projíždíme údolím Numedal Ralen a začínají se pomalu objevovat Hory a horské bystřiny. I silnice je o poznání užší a dokonce se zatáhlo, ochladilo a na přední sklo spadlo pár kapek. V 16:32h se však již přímo rozpršelo.

Do Gejla zbývá ještě asi 80 km. Míjíme jednu z mnoha vodních spádových elektráren. Domov nám tu připomíná docela velké množství traktorů značky Zetor. Dle našeho průvodce jich tu prý jeden čas bylo více, než krásných holek... V 16:57h zastávka ve vesničce Uvdal, kde je malý dřevěný vikingský kostelík, malá tkalcovská a pletařská dílna a též malé nákupní centrum s malou poštou. Po krátké přestávce pokračujeme dále našim směrem. V 17:39h jsme dorazili na Hardangerviddu, zhruba do výšky 1.100mnm. Bohužel cestou do Gejla zase asi o 400m klesneme. Je 17:54h, přestalo pršet a do Gejla je to ještě 21 km. Během sjezdu do údolí Gejla byl malou chvilku v mracích daleko před námi vidět ledovec Hardangerjokulen. V 18:50h jsme přijeli do kempu v Gejlu.

V porovnání s minulým kempem máme nyní chatu se superluxusní kuchyní (sporák, trouba s grilem, Lednice, varná konev, překapávač na kávu a čaj, myčka nádobí, veškeré nádobí i příbory, ...), obývacím pokojem s krbem, třemi ložnicemi, koupelnou s WC, úklidovou místností a dřevěnou terasou s posezením [viz foto 10].

Hned po příjezdu a vyložení batohů jsme vyrazili na prohlídku města. Byli jsme u kostela i na dvou místních hřbitovech. Také v obchoďáku a malém infocentru, to když se rozpršelo. Po návratu jsme povečeřeli a na notebooku jednoho z účastníků zájezdu si prohlédli "ještě teplé" fotky. Pak jsme se po nejnutnější hygieně asi kolem půlnoci odebrali do svých ložnic.

čtvrtek 9.8.

V 6:45h budíček, hygiena, snídaně a hurá do autobusu a v 8:12h konečně vyrážíme směr fjordy. Nejprve pojedeme k Sognefjordu a do městečka Flâm (čteno flom).

Možná, když budeme hodní (ba ne, když bude dobré počasí) uvidíme z dálky ledovec Handargenjokulen.

Projíždíme krásným údolím podél horského jezera Strandavatnet. Stoupáme svahem Hardangerviddy a cestu lemuje po obou stranách spousta malých i větších vodopádů. Skrze 3.276m dlouhý tunel vjíždíme do Aurlandskeho údolí, které je bohužel téměř celé zahaleno v mracích. Ale i tak je to nádhera. Začínáme pomalu klesat k městu Flâm u Aurlandfjordu, který je jednou ze "zátok" Sogneflordu, který je největším fjordem Norska. Cestou opět vidíme množství jezírek a vodopádů. Všude je plno hřibů, kozáků a křemeňáků a též množství borůvek, brusinek a klikví. Projíždíme několika dlouhými tunely a vždy doufáme, že na druhém konci nebudou mraky, které by přeci jen trochu omezily výhled do KRAJINY. V 10:38h jsme začali prudce sestupovat do Flâmu, k prvnímu fjordu na naší trase.

V 11:18h jsme dorazili do Flâmu a vyrážíme na prohlídku. Prošli jsme přístaviště, nádraží místní železnice i její muzeum, infocentrum, poštu i obchody se suvenýry.

Po prohlídce Flâmu ve 13:32h odjíždíme do Gudvangenu skrze dva tunely 5km a 11,4km dlouhé. Je zajímavé, že v tunelech máme na telefonech plný signál. Asi mají vysílače i v tunelech, kdyby se něco přihodilo... Z tunelu vjíždíme přímo do přístavu a turistického centra Gudvangen, nad kterým je pěkný vodopád. Po krátké zastávce pokračujeme k vodopádům Stainhaimfossen.

Ve 14:52h jsme na místě a jdeme k nim nejprve po silnici, pak po pěšině podle řeky. Po zhruba hodině pozorováni vodopádů a krásných údolí mezi nimi [viz foto]

pokračujeme skrze další dva, tentokrát neosvětlené tunely k nádhernému kaskádovitému vodopádu Tvindefossen, který je 165m vysoký. V 16:47h, po krátké osvěžující přestávce pokračujeme přes vesničku Granvin stále směrem na Bergen, k místu našeho dnešního ubytováni, do města Kvanndal u Handargerfjordu (186km dlouhý). Toto místo je jakousi obdobou našeho zemědělsky plodného Litoměřicka. Protože je omýváno Golfským proudem, je velice úrodné a zásobuje proto třešněmi, jahodami, jablky a dalším ovocem celé Norsko. K chatám jsme dorazili v 18:22h. Po příjezdu a vyložení batohů jsme se šli ještě s několika odvážlivci vykoupat do fjordu. Musím konstatovat, že zmiňovaný teplý Golfský proud se nám určitě vyhnul. Nicméně to bylo velice, opravdu velice osvěžující... Po koupeli jsme povečeřeli, zahřáli se a šli se projít po Kvanndalu. Nutno však dodat, že Kvanndal projde člověk opravdu za chvilku. Po dobré večeři na terase s výhledem na majestátně se klenoucí, zapadajícím sluncem dozlatova ozářené skalní stěny fjordu jsme se ještě šli podívat na právě přijíždějící veliký trajekt. Poté už jsme příjemně unaveni usnuli v podkrovní, krásným světlým dřevem obložené ložnici naší chaty.

(Příhoda z kempu: K řidiči, který právě domyl autobus a chystal se odměnit cigárkem po té fušce, přistoupil jeden účastník zájezdu, naklonil se k němu a velice potichu mu řekl:"Prosím vás, koupím jednu cigaretu, ale opatrně, ať to manželka nevidí." Řidič mu ji samozřejmě daroval, dokonce mu i připálil a pán s neskutečně šťastným výrazem a zadrženým dechem děkovně přikývl a rychle odběhl za chaty vykonat neodkladně svou potřebu.)

pátek 10.8.

Ráno, opět v 6:45h vstáváme, fotíme krásné ráno nad fjordem a po snídani vyrážíme v 8:02h do Bergenu. V dálce vidíme ledovec Folgefossen. Cestou, zhruba v polovině cesty zastavujeme u vodopádu "Nevěstin závoj" (Steinsdalfossen). (Vsuvka: Jedni manželé, architekti, neustále zdržují všechny odjezdy, protože vždy u nějaké přírodní zajímavosti, jako například u tohoto vodopádu, nabírají energii. Teď také byli poslední a běželi k autobusu. Jeden pán, když je viděl, suše prohlásil: "No a teď jak běží, tak se zase vybije."). V 9:38h pokračujeme dal na Bergen.

Těsně před 11h jsme dorazili do centra Bergenu. Centrem města je přístav s obrovským trhem, kde se dá sehnat všechno možné, ale hlavně ryby a jiné další mořské speciality. Postupně jsme ochutnali uzeného a marinovaného lososa, krevety, krabí maso, uzeného tuňáka se zeleninou a dokonce i uzeného mořského ďasa [viz foto].

Též jsme (v hojné míře...!) ochutnali čtyři druhy losích a sobích klobás. Protože nás prodavač nutil pro srovnání opakovaně ochutnávat opravdu mnoho velkých kousku klobás, koupil jsem si jednu šištičku, aby to nevypadalo tak blbě... Také zde prodávali všemožné krásně vyhlížející ovoce. Obří maliny a gigantické norské třešně jsme opravdu museli ochutnat... Navštívili jsme i velikánské infocentrum se spoustou prospektů map a zajímavých infoletáků.

Z památek jsme prošli městskou část Brigen, což jsou staré dřevené domky, domy a bývalé sklady po pravé straně přístavu. Cela tato dřevena čtvrť je v seznamu Unesco. Dříve byla stejná zástavba i na druhé straně přístavu, ale během války zde vybuchla německá vojenská loď s munici a celou levou část to srovnalo se zemí.

Také jsme byli v bývalém královském paláci, v přilehlých sadech a u pomníku prvního krále svobodného Norska, Hâkonena 7. Dále je zde ještě zajímavá místní katedrála a ještě jeden "nepravidelný" kostel kousek od přístavu. Ve druhé části přístavu pod královským palácem kotvila obrovská plachetnice a dvě velké velrybářské lodě. V Bergenu je také spousta muzeí, mimo jiné i muzeum lepry. V žádném jsme však z časových důvodů nebyli. Další atrakce, kterou jsme navštívili, byla vyhlídka Floyen nad městem. Je z ní krásný pohled na Bergen, na přístaviště i na pobřeží v dáli. Nahoru jede lanovka, podobně jako v Praze na Petřín, ale je mnohonásobně rychlejší. Zajímavou, ale nejdražší a pro nás, vzhledem k našemu rozpočtu, nedostupnou atrakcí je světoznámé obří akvárium, kde jsou ryby téměř z celého světa. Dále byl pro mnoho účastníků našeho zájezdu atrakcí velký obchodní dům Kaleriet. V 16h odjíždíme z Bergenu zpět do Kvanndalu. Cestu je fjord konečně na naší straně autobusu a tak můžeme za jízdy fotit například mořské sádky na lososy a na ústřice, velké lanové mosty, vodopády, náhony k vodním elektrárnám a také zajímavý, žlutý, středně veliký katamarán.

Po návratu jsem se šel projít po cestě vinoucí se skalním průsmykem nad kempem. Cesta vedla úzkým kaňonem, na jehož dně tekla horská bystřina. V jedné z chatek, které jsme cestou míjeli, jsme zanechali své podpisy v knize, podobné našim kempovkám.

Kolem cesty roste velké množství malin. V jednu chvíli byla náhle velice silně cítit zvěř. Bohužel (nebo možná bohudík) jsme žádné zvíře nepotkali. Z údolí vede na vrchol vlevo nákladní lanovka. Nahoře je totiž mnoho jezer a chat. Právě z jedné z nich si na lanovce spouštěla svá zavazadla jedna Norska rodina. Lanovka je prý dlouhá asi 1km, překonává převýšení 600m a přeprava trvá 15 až 20 minut. Veškeré batohy byly zabaleny v silných igelitových vacích. Cesta od jezer dolu ke konci lanovky trvá pěšky asi 3 hodiny, takže nahoru možná ještě o něco déle. Cestou zpět se mi stala strašná tragédie (menší nehoda…), vypadla mi anténka z mého nepostradatelného Trea, ale kupodivu stále chytá signál i bez ní.

Když jsme během cesty zpět opět míjeli dolní stanici lanovky, už si na ni dávali náklad další lidé. Myslím, že to byli zásoby potravin, drogerie a dalších věcí pro chaty tam nahoře. Bylo toho opravdu hodně, ale netáhli to sem sami, o kousek níže stál vedle cesty terénní minináklaďáček [viz foto]. Po návratu kolem 22h jsme se navečeřeli, vykoupali a začali si balit věci a připravovat se na cca 48h jízdy autobusem domů. Po setmění (někdy kolem půlnoci) jsme šli spát..

sobota 11.8.

Ráno jsme museli vstávat již ve 4:50h, protože v 5:30h se začala nakládat zavazadla a v 6h byl odjezd. Jedeme do Bruraviku na trajekt "Melderskin", který nás převeze přes Hardangerfjord do Brimnes, k hlavní silnici na Oslo.

Jedeme ke konci Hardangerfjordu a opět začínáme pomalu stoupat údolím Usedalen na Hardangerviddu. Projíždíme vesnici Eidfjord, jejíž jedna část leží u fjordu a druhá asi o 1 nebo 2 km dále na vrcholu u jezera. Připadá mi to jako u nás Dolní a Horní Lhota.

Děláme zastávku u vodopádu Voringfossen?. Voda zde padá v kuse do hloubky 183m. Dívali jsme se na vodopád shora od hotelu Fossi. Pod námi byla třísetmetrová propast a před námi obrovské údolí, z něhož se ozýval ohlušující zvuk vodopádu.

Pak jsme pokračovali dál, k největší sypané hrázi v Norsku, k přehradě Sysenvant. Hráz je přes 1.100m dlouhá, 66m vysoká a zadržuje asi 3,5 mil.Hl vody pro obří podzemní elektrárnu. Hladina byla na 940,8 m.n.m. a je regulovatelná až o 70m.

Pokračujeme dál a přejíždíme nejvyšší bod na Hardangerviddě, kudy vede cesta. Jmenuje se to tu Dyranyt a n.m. výška je zde 1.250m. Na pravé straně je horská chata a vlevo na travnatém pahorku stojí veliký trol, který hlídá krajinu. Asi po 5 minutách zastavujeme u laponské osady. Je tu několik malých domečků, které spíš vypadají jako hromádky hlíny s komíny a malými okénky. Také je tu jedno tee-pee a hlavně obchůdek s kožešinami a dalšími jejich výrobky z kostí, parohů, dřeva apod. Uvnitř jsou však již i běžné suvenýry jako v kterémkoli jiném infocentru. Dokonce zde paní Laponka vystavuje i Tax Free potvrzení při nákupu nad 315~NOK. Od průvodce se dovídáme, že zde mají Laponci někdy i soby, ale dnes máme smůlu. Pokračujeme dál v naší cestě do Osla a začínáme pomalu klesat a opouštět tuto nádhernou a zajímavou náhorní plošinu.

Po několika hodinách (v 14:05h) přijíždíme do Osla, bohužel „prší kočky a psy“ (poprvé za celý pobyt ve Skandinávii prší a všichni nadávají...). Ale jakmile jsme přijeli k Vigelandparku, přestalo pršet. Jedeme jej navštívit. Je to obrovský park, v jehož středu je seskupení 212 bronzových a kamenných soch, řada fontán a spousta záhonu růží.

Je to údajně největší počet soch pod širým nebem na světě. Vše je práce norského sochaře Gustava Vigelanda (1869-1943). Byl žákem Francouze Rodena. Navrhoval i rozvržení parku, dlažby, mříže, fontány a mnoho dalších věcí v parku. Po prohlídce parku pokračujeme prohlídkou města. Začínáme u radnice, na níž jsou obrovské hodiny. V průměru mají 8,6m a velká ručička váží 200kg. Radnice stojí v čele velkého kruhového náměstí. Dále vidíme nejdůležitější památky Osla jako národní divadlo, národní galerii, královský palác a královský park, univerzitu a též nově vybudovanou moderní čtvrť, která stojí na místě bývalých doků.

Po individuálním volnu odjíždíme v 19h z Osla zase blíž k domovu, zatím směrem na Kodaň. Přibližně ve 21h opouštíme Norsko a jedeme k trajektu do Dánska.

neděle 12.8.

Ve 2:10h jsme jeli trajektem ze Švédska do Dánska. Velmi brzy ráno (4:36h) přijíždíme do Kodaně, kde musíme v autobuse čekat na parkovišti až do 7h. V 7h jsme vyrazili na prohlídku Kodaně. Začali jsme hlavním nádražím, které je zablité, smradlavé a plné (h)různých existencí, možná více než u nás v Praze. Pokračovali jsme dál, kde už na nás čekal sedící H. Ch. Andrsen. Bohužel také poblitý, jako vše okolo...

Tak strašný nepořádek, všude nablito a tolik povalujících se opilců jsem opravdu ještě nikdy nikde neviděl. Teď už opravdu vím, co to znamená rčení: "Chlastat jako Dán". Zaprasenými ulicemi jsme pokračovali k zábavnímu parku Tivoli, k radnici se 100m vysokou věží, kolem univerzity. Došli jsme až do přístavu, odkud jsme podnikli plavbu lodí po místních kanálech. Viděli jsme moderní budovu opery od stejného architekta, co dělal operu v Sydney. Pak sochu Malé mořské víly, ruskou ponorku, norský torpédoborec, navštívili jsme Pevnost tří korunek, která byla až do roku 1984 osazena 66 těžkými kanóny a sloužila k obraně přístavu. Též jsme propluli moderní čtvrť a viděli královské divadlo a také supermoderní atypickou plachetnici „Kokomo“, která byla vyrobena na zakázku v Aucklandu. Potom ještě starou a novou celnici. Po plavbě lodí jsme měli hodinku individuální volno. Ve 13:16h nakonec přeci jen vyrážíme. Hned po nalodění se na trajekt vyplouváme, opouštíme Dánsko a plujeme do Německa, do přístavu Putgarden. V 16h jsme přistáli u německých břehů a domu to máme ještě asi 650 km, což by mohlo trvat tak 10 hodin.

pondělí 13.8.

V 0:49h jsme překročili Německo / České hranice a ve 2:38 h jsme dorazili do Děčína.

___________________________________________________________________________________

Obecně:

- Viking - od slova vik - záliv, čili Vikingové jsou lidé od zálivů, z fjordů

- Doporučeno: Severské listy od Karla Čapka.

- Norové nemají moc rádi Němce, za to, co jim za války provedli. Proto se zde dá německy domluvit jen velice zřídka. Naopak anglicky umí téměř všichni. Angličtinu tu mají už od třetí třídy.

- V Norsku prý asi 300 dnů v roce prší, ale nám sprchlo jen 2x a nikdy to netrvalo dlouho. Jednou, když už jsme byli ubytováni v Gejlu a podruhé na zpáteční cestě do Osla, ale to jsme byli v autobuse, tak nám to moc nevadilo. Naopak jsme měli téměř každý den spíše vedra až ke 40°C na slunci!

- Policie v Oslu má motocykly BMW R1200 GS. Tak tady bych chtěl být policistou...

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (59.913, 10.752)
Poslední aktualizace: 24.8.2010
Autor: Kathedra
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Oslo

Příspěvky z okolí Skandinávie (Norsko, Švédsko, Dánsko)

Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Hlavní město
Hlavní město Norska rozhodně stojí za návštěvu. Počítejte minimálně s dvěmi dny dle Vašeho tempa, množství navštívených muzeí i výletů za město. Centrum je kompaktní, člověk si zde vystačí…
0.2km
více »
Oslo - Parlament
Oslo - Parlament
Dům, budova
Budovu norského Parlamentu najdeme při procházce Karl Johans gate. Budově se říká Stortinget. Byla postavena na konci 19. století. Trochu politiky z Norska.: Norsko není členem EU. Rozhodlo se tak v referendu v ro…
0.4km
více »
Oslo - Vztekající se chlapeček
Oslo - Vztekající se chlapeček
Socha
Brusel má čůrajícího chlapečka, Kodaň Mořskou pannu a Oslo má Vztekající děcko. To je vypodobněno ve Frognerově parku. Autorem je Gustav Vigeland, který na začátku 20. století dostal možnost vyzdobit jeden park v hlavním městě svými sochami (zdarma). Vzniklo neuvěřitelné dílo, které jezdí obdivoat turisté z celého světa. Jeho výjevy zoprazují všechny fáze lidského života. …
0.4km
více »
Oslo - Rozcuchaná kráska
Oslo - Rozcuchaná kráska
Socha
Ve Frognerově parku najdeme přes 192 žulových a téměř 650 bronzových postav, které vytvořil Gustav Vigeland. Pro milovníky sochařství a umění je to program na půl dne. Prohlédnout si všechny artefakty, aby člově…
0.4km
více »
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Tipy na výlet
z české republiky buď přes Německo nebo kratší cestou přes Polsko. Jedete-li přes Polsko, tak nejlépe do přístavu  Świnoujście, odkud vás čeká několikahodinová plavba trajektem do Švédska, do přístavu Ystad. Odtud…
0.4km
více »
NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen
NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen
Cestopisy
  Výlet do Skandinávie  si  vysloužil z pohledu mnoha účastníků zájezdu několik  NEJ... Cesta za poznáním byla zatím NEJdelší a zároveň jednou z  NEJatraktivnějších, které jsme  doposud zažili. Sh…
0.4km
více »
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Kostel
Dřívější název byl Kostel našeho Spasitele. Je to v pořadí 3. katedrála v Oslu, tato je však nejdůležitější. Nejstarší je katedrála Hallvards z první poloviny 12. století, která je asi 1,5 km východním směrem. Po velkém požáru města vybudoval král Christian IV. na hlavním náměstí nedaleko pevnosti Akershus novou katedrálu. To bylo r. 1632, ale ta za necelých 50 let shořela. …
0.4km
více »
Oslo - Vigelandsparken
Oslo - Vigelandsparken
Park
Asi nejznámější norský park vytvořený v letech 1907 - 1942 sochařem Gustavem Vigelandem. Hlavním tématem celého parku jsou lidské poměry. Většina soch je neoděna a představuje normální lidské situace, objímání…
0.4km
více »
Oslo - procházka městem
Oslo - procházka městem
Město
Oslo leží v jižní části Norska, na břehu Indre Oslofjorden. Je to nejvíce zalidněné norské město. Bylo založeno r. 1048 králem Haraldem III., již r. 1070 bylo povýšeno na biskupství. Na ochranu města byla kolem roku 1290 vybudována tvrz Akershus. R. 1624 město vyhořelo a za krále Kristiána IV. znovu vybudováno. Na jeho počest bylo pojmenováno Christiania, později přejmenováno…
0.4km
více »
Oslo - OPERAHUSET
Oslo - OPERAHUSET
Ostatní
Budova Opery Osla se nachází na břehu Oslofjordu, u Hlavního nádraží. Budova je z bílého mramoru a uvnitř jsou celkem tři operní sály. Do největšího sálu se vejde více než 1300 sedících diváků. Opera byla uvedena …
0.4km
více »
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
Cestopisy
  Den čtvrtý – neděle 11.7. 2004 Aut po přilehlé silnici ani moc nejezdilo. Vstali jsme po osmé hodině. Stejně jako včera zase jsem měla na levé noze klíště- už třetí. Dnes neprší a je modrá obloha. Vyrazili jsme do Osla. Zaparkovali jsme v centru, bohužel až po zaplacení v automatu jsme si všimli, že v neděli se parkuje zdarma. Vydali jsme se na okružní cestu – všude jsm…
0.4km
více »
Norsko 2010 - letadlem  a vlakem, část 2.
Norsko 2010 - letadlem a vlakem, část 2.
Cestopisy
Po noci strávené na letišti Sandefjord Torp jsme se již těšili na další cestu. Na letišti bylo sice dobře, děti ocenily  zdarma počítače s přístupem na internet. Ale to opravdu nebylo naším cílem cesty. O půl šest…
0.4km
více »
NORSKO - Cesta za půlnočním sluncem - I.část
NORSKO - Cesta za půlnočním sluncem - I.část
Cestopisy
Nápad přišel tak půl roku před vlastní cestou. Což takhle podívat se aspoň jedenkrát do Skandinávie? Jaké to je, když slunce vůbec nezapadne pod obzor?Jaký pocit má člověk, když stane na polárním kruhu a jak vlast…
0.4km
více »
Oslo - Turistické infocentrum
Oslo - Turistické infocentrum
Infocentrum
Pokud přijedete do hlavního norského města Oslo, jistě jako první hledáte informace. Velké informační centrum s předprodejí "Oslocard" (sleva na městskou dopravu a vstupy do některých muzeí zdarma), prodej autobusových jízdenek včetně celodenních, mapy a brožurky zdarma se nachází přímo u Hlavního nádraží. Infocentrum nelze minout, protože je nad ním vystavěna vyhlídková věž.
0.4km
více »
Oslo - Hlavní nádraží
Oslo - Hlavní nádraží
Zajímavost
Centrálním uzlem hromadné dopravy je v Oslo nádraží, které je spojeno s autobusovým terminálem. Je zde zastávka metra, autobusů i tramvají. Nádraží je vlastně velké nákupní centrum nebo-li galerie s neprůjezdnými …
0.4km
více »
Oslo - Karl-Johans gate
Oslo - Karl-Johans gate
Ulice
Hlavní třída vedoucí od Hlavního nádraží ke Královskému paláci. Vše důležité najdete zde. Parlament, Dom, Národní divadlo, Universitu i Královský palác. Projděte se a dýchejte atmosferu města. Ulice začíná u výcho…
0.4km
více »
Norsko oknem auta  (na pokračování) část 10
Norsko oknem auta (na pokračování) část 10
Cestopisy
  Vycházka u Killegrandu Krajina ubíhá kolem okének auta,  povídáme a uvědomujeme si, že i na samotném jihu Norska je velmi krásná příroda. Stačí se jen odpoutat od průmyslového zalidněného pobřeží. Dá se o tom př…
0.4km
více »
Oslo
Oslo
Hlavní město
Hlavní a největší město a významný přístav je Oslo. Nachází se na jihovýchodním pobřeží Norska, ve špičce Oslofjordu. Je řazeno mezi nejrozsáhlejší města na světě. Oslo má kolem 470.000 obyvatel. V Oslu se vyrábě…
0.4km
více »
Oslo – středověký hrad Akershus
Oslo – středověký hrad Akershus
Pevnost, opevnění
Na ochranu města Oslo byla kolem r. 1290 vybudována králem Haakonem V. pevnost. Sloužila od počátku i jako vězení. Pevnost přežila všechny vpády, především švédského vojska. V 17. století za vlády krále Kristiána …
0.8km
více »
Oslo - radnice
Oslo - radnice
Radnice
Moderní budova radnice, jejíž součástí jsou dvě čtyřhranné věže, byla postavena v letech 1933–1950. Východní věž je vysoká 66 metrů a nachází se v ní ZVONKOHRA se 38 zvony. Západní věž je vysoká 63 metrů. Astrono…
0.9km
více »
Oslo – Domkirke
Oslo – Domkirke
Kostel
Katedrála, jejíž základní Kámen byl položen v roce 1694 na místě její předchůdkyně, která byla zničena požárem, byla dostavěna v roce 1699. Její dnešní podoba pochází z přestavby v letech 1848-1850. Interiér zdobí např. vitráže od Emanuela Vigelanda z let 1910-1916 a bohatá výmalba. Katedrála má 900 míst k sezení a mimo jiné slouží k oficiálním akcím královské rodiny, vlá…
1km
více »
Oslo - národní divadlo
Oslo - národní divadlo
Dům, budova
Norské Národní divadlo, jehož budova, navržená architektem Henrikem Bullem, se nachází mezi královským palácem a parlamentem, bylo slavnostně otevřeno v roce 1899. Před divadlem stojí sochy dvou nejvýznamnějších…
1km
více »
Obrázky z Norska – Oslo a Botanická zahrada
Obrázky z Norska – Oslo a Botanická zahrada
Botanická zahrada
Patrně nejlepší botanická zahrada země (jiné jsem zatím nenavštívil) se nachází v hlavním městě, Oslo, v jeho východní části. Současně je to i nejstarší botanická zahrada v Norsku. Na území 6 hektarů může člověk o…
1.4km
více »
Oslo - hlavní město Norska.
Oslo - hlavní město Norska.
Hlavní město
Přestože jsme po jižním Norsku cestovali především po přírodních krásách, nemohli jsme minout malebná města.  Jedním z nich bylo také Oslo. Oslo /dřívější…
1.6km
více »
Obrázky z Norska – trajekt Kiel – Oslo
Obrázky z Norska – trajekt Kiel – Oslo
Rady a tipy
Z německého města Kiel jezdí trajekt do hlavního města Norska Oslo. Je to jedna z největších a nejluxusnějších lodí brázdící vody v této oblasti.Jak z Kielu, tak z Osla vyplouvá vždy ve 14 hodin a kotví druhého dn…
2.3km
více »
Oslo - Vigeland park
Oslo - Vigeland park
Socha
Vigeland park najdete v západní části města. Je to největší sochařský park na světě, který vytvořil jediný umělec. Také proto patří mezi světoznámé turistické atrakce. Park je otevřen celoročně. Adolf Gustav Vigeland (11.4.1869 - 12.3.1943) se narodil do rodiny truhláře. V Oslu se vyučil řezbářem, ale nakonec se rozhodl stát se profesionálním sochařem. V letech 1891-1896 hodně…
3.1km
více »
Frognerparken / Vigelandsanlegget, Oslo, Norsko
Frognerparken / Vigelandsanlegget, Oslo, Norsko
Park
Se svými 45 ha plochy je Frognerparken - Vigelandsanlegget největším parkem v Oslu a je v něm největší expozice soch pod širým nebem na světě. Je zde 212 soch jejichž autorem je jediný…
3.2km
více »
Akerselva (Oslo)
Akerselva (Oslo)
Řeka
Řeka Akerselva (či Aker) je velmi živá řeka tekoucí Oslem. Vytéká z nádrže Maridalsvannet, největší vodní plochy v Oslu. Po 8 kilometrech se vlévá u Opery do moře.Okolí řeky vybízí k právě až 8 kilometrové vycházce kolem peřejí a vodopádů, skrz dříve industriální oblasti města. Dnes jde čistě o rekreační zónu.Pokud nemáte příliš času, určitě bych doporučil si půjčit kolo a proj…
3.2km
více »
Frogner Park - Vigelandovy sochy
Frogner Park - Vigelandovy sochy
Park
Velký park, který slouží k relaxaci obyvatel. Jsou v něm umístěny sochy Gustava Vigelanda. Je jich velmi mnoho a pokud si je chcete všechny prohlédnout věnujte tomuto místu alespoň 4 hodiny. Odkaz na celou cestu:…
3.3km
více »
Oslo - muzeum Vikingů
Oslo - muzeum Vikingů
Muzeum
Muzeum VikingůViking Ship Museum je na poloostrově Bygdøy v západní části Osla. Je součástí muzea kulturních dějin. Největší zajímavostí jsou tři vikinské lodě, které byly objeveny na…
3.7km
více »