VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích

VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích Toto pohoří bylo pro nás zatím neznámou krajinou pozorovanou z okolních masivů jako jsou Hochschwab, Rax či Schneeberg. Všechny tato horstva jsou si, charakterem náhorní vápencové KRAJINY, se strmě spadajícími okraji velmi podobná. Pohoří je ideální pro přechod na sněžnicích, a tak druhý lednový víkend 2008, po nespoutaném svátečním přežírání, byl tím pravým časem pro návštěvu. Do masivu jsme se vypravili dvěma auty, a proto bylo nasnadě využít toho a nechat vozy každý na jiné straně pohoří. Výstup jsme začali od jihu od hotelu Scheickl (1154 m). Odtud vede po okraji sjezdovky značená cesta č. 465. Sic v plné sezóně, ale sjezdovky zely prázdnotou. Pár nadšenců vychutnávalo perfektně připravený svah a slunečné počasí s modrou oblohou nad hlavou. Pokukování po lyžařích a pár historek dalo zapomenout, do jak prudkého se vláčíme kopce. To už ale vycházím u konečné sedačkové lanovky a směřujeme na jižní hřeben vrcholu Hohe Veitsch. Cestou Teufelssteig stoupáme v slehlém sněhu vzhůru v serpentinách. Asi po dvou hodinách výstupu jsme u chaty Graf Meran Haus (1836 m). Je zavřená tak se ubytováváme ve winterraumu se dvěma patrovými postelemi, lůžkovinami a stolem. Tak akorát pro tři lidi. Vaříme, klábosíme u kořalky a pivka a za úplného bezvětří sledujeme fascinující západ slunce. Ráno velmi neradi opouštíme luxusní příbytek a jdeme přímým výstupem na vrchol Hohe Veitsch - 1982 m. Na vrcholu je mohutný dřevěný kříž a vrcholová kniha. Rozhledová růžice nám prozrazuje, že vidíme i 190 km vzdálený Triglav a 100 km od nás ležící Grosser Priel je doslova jak na dlani. Absolutní jasno a teplota kolem - 5°C. Podél nepravidelného tyčového značení pokračujeme náhorní planinou k polaně Seebodenhütte (1810 m). Zde spočineme a užíváme si silného zimního slunce. Následuje sestup do sedla mezi vrcholy Predigstuhl (1788 m) a Sperrkogel (1716 m) a dále strmý výstup na druhý z nich, který se prezentuje zejména z východu pěknou siluetou. Přesně po ostří hřebene sestupujeme do dalšího sedla a vystupujeme na nižší Ramkogel. Odtud traversem skalních stěn dojdeme na polany Veitschalmhütten (1451 m). Pohled do mapy nám však prozradil, že sestup sem byl zbytečný, že odbočku k sestupu z masivu na sever jsme již minuli. Vracíme se proto na 20 min. vzdálené rozcestí a sestupujeme dlouhým traversem ve tvrdém firnu (ve sněžnicích krajně nepříjemný) k zavřené chatě Ebenhütte (1444 m). Zde v myšlence, že si sestup urychlíme a zkrátíme pouštíme se dolů soutěskou Siebengraben. Pozvolná cesta rychle ubýhá než dojde k první vážné pžekážce. Je jím 15 metrová stěna, kterou není možné standardním způsobem překonat. Pouštíme se tedy do nesnadného traversu 45° sněhového svahu s následným asi 20 metrovým sjezdem s prudkostí kolem 70°. Jen zázrakem vše dopadá dobře a nám začíná být jasné, že tudy to bude velmi těžké projít. Kaňon se zužuje a my přicházíme již za šera k dalšímu asi 10 metrovému zlomu, který již není možné ani obejít. Stmívá se, a tak se rozhodujeme postavit stan přímo v kaňonu o šířce kolem 2,5 metru. Noc je velmi dlouhá plná přemýšlení co bude druhý den. Navíc musíme čekat na světlo, takže vstáváme po nekonečných 14 hodinách v 7:00. Ráno moudřejší večera, a tak se rozhodujeme o pokus návratu přes první hank k chatě Eben Hütte. Po asi 20 minutách boje o život ho překonáváme a mlčky, ale šťastni postupujeme až k chatě. Značka u chaty v nás probudí dobrou náladu. Sestupujeme striktně podle nich. Jenže v oblasti lovecké chatky v lese několikrát ztrácíme značení a jeho hledání nás velmi zdržuje. Návrhy o zkrácení různými kotli již nikdo nepodává. Nakonec po 3 hodinách scházíme do obce Mürzsteg (803 m). Za obcí stojí druhé auto, tak se nezdržujeme a vyrážíme domů. NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 1982 m.n.m. POHOŘÍ : Mürtzsteger Alpen OBLAST : Steiermark, Rakousko VÝSTUP : od hotelu Scheickl - 1145 m.n.m. , od jihu OBTÍŽNOST : 1 KOLIKA DENNÍ VÝPRAVA : 4 CELKEM KM : 18,55 km CELKEM PŘEVÝŠENÍ : 2400 metrů celkem / 837 metrů z vých.bodu NA TĚŽKO : 100% DATUM VÝSTUPU : 9.1. - 12.1. 2008 TI KDO TO PŘEŽILI : PÉŤA, KRÁLÍK, HUSA tuto výpravu podporoval : www.sambarsport.cz Petr Drápalík zakladatel a organizátor klubu Supervht e-mail : supervht@seznam.cz http://www.supervht.com

Poslední aktualizace: 21.1.2008
VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích na mapě
Autor: drapalik

Příspěvky z okolí VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích

KVETOUCÍMI LOUKAMI NA HOCHSCHWAB  (2277 m.n.m)
KVETOUCÍMI LOUKAMI NA HOCHSCHWAB (2277 m.n.m)
Konec května či začátek června je ideálním obdobím pro návštěvu Hochschwabu. Nahoře v horách se sice vyskytují místy zbytky sněhu, ovšem okolní lo…
Schneealpe jsou lesnatým pohořím, posetým nesčetnými malebnými ho…
Vybíráme si jeden den odpočinku při cestách po Dolním Rakousku a ten věnujeme výletu do Mariazell v sousedním Štýrsku. O tomto městě toho bylo napsá…
 Je čas opustit město a vyjet si do zimního ráje v regionu HOCHsteiermark. Pouhé 4 hodiny jízdy autem od Prahy nás čeká svěže nekonvenční region…
Mariazell je nejznámějším poutním místem v Rakousku. Leží na severu Štýrska, velmi blízko hranici s Dolním Rakouskem, asi 50 km severně od města Bruck.…
Severoštýrské městečko leží asi 50km severně od města Bruck směre…
 BergZeitReise („Cesta časem po horách“) je lákadlem pro pěší tur…
Podle legendy vyslal v roce 1157 do tohoto kraje opat Otker z ben…
Při pobytu v jižní části Dolního Rakouska je skoro pokaždé jedním…
Z našeho dočasného bydliště v Lunz am See jedeme po krátké spojce…