RAXALPE - spojení ferrat a přechodu náhorní planiny

RAXALPE - spojení ferrat a přechodu náhorní planiny O Pohoří Rax snad již můžeme říci, že zde od východu Alpy skutečně začínají. Raxalpe je vysoko vyzdvižená náhorní pláň se strmě spadajícími okraji. V masivu Raxalpe nalezneme mnoho zajištěných cest různých obtížností. Pohoří je protkáno mnoha značenými stezkami a je zde i dost horských chat. Celá oblast Rax - Raxalpe je hojně navštěvovaná. V plánu jsme tentokrát měli vylézt na plošinu masivu Rax jednou z atraktivních zajištěných cest v jižních stěnách a posléze její kompletní přechod. Naše putování pohořím Rax začínáme na parkovišti nad obcí Prein u hájovny Griesleitenhof. Pokud zvolíme svážnou cestu křižující prudkou žlutou nábližku, uděláme lépe a i naše nohy se jistě budou cítit lépe. Na větším rozcestí nezapomeňme uhnout Doprava a pokračovat po mírně vedené zelené stezce. Ta se po asi 20 minutách napojí na cestu Holzknechtsteig jdoucí z Preinu. Na pramen vody Bachinger Brunn raději nespoléhejme. Nic k pití to není. Odsud se již držíme nápisu Hans von Haid steig. Tento krásný klettersteig v jižní stěně hory Preiner Wand začíná na otevřeném suťovišti, kde pod palbou slunečních paprsků navlékáme jako vždy zamotané sedáky . Ferrata začíná mírným výšvihem přes velký balvan, poté přechází mírně nakloněné suťoviště a míří k již z dálky viditelnému strmému žebříku dlouhému asi 10 metrů. Ten překonáváme s jistou grácií šesti lidí narvaných na něm se strachem, že ho snad vyrveme ze skály. Tuto taktiku na kymácejících se žebřících ferraty dále neaplikujeme. Za cvakotu karabin rozléhajících se ve skalách rychle dohoníme rakouskou skupinu rozklepaných turistů, odpočívajících snad po každém přejištění. Dáváme cigárko a debatujeme o probíhajícím výstupu. Před námi je asi nejtěžší místo ferraty s poměrně velkou expozicí v délce asi 15 metrů, k jehož překonání je potřeba vynaložit již nemalou sílu. Postup je po takřka hladké skále se sklonem asi 80°. Za tímto pěkným úsekem následuje lehčí výstup přes několik výšvihů až k plošince pod druhým žebříkem, kterou využíváme k čekání než se vzdálí "rychlo - bundeslezci". Nevýhoda tohoto klettersteigu je, že na něm nejde předbíhat. Tudíž jak se zařadíte u prvního žebříku, tak mažete až nahoru. Překonáním žebříku a následného trošku těžšího velmi úzkého komínu ( Pepa se skoro nevešel ) máme již jen pár minut k velké travnaté plošině s panenkou Maria a výstupovou knihou. Tady je vhodné se posílit a vychutnávat si slunce, které zde topí opravdu velkou silou. Několik lehčích úseků a asi 30 minut nás dělí od vrcholu Preiner Wand - 1783 m.n.m. těsně pod kterým ferrata končí.

Doslova šok způsobí pohled na překrásnou planinu Raxalpe v kontrastu s vertikálou ferraty kterou jsme právě dokončili. Po asi hodinovém lelkování postupujeme směrem na severovýchod k chatě Otto Haus - 1644 m.n.m. Cestou přecházíme vršek Jakobskogel s velkým křížem a po hodině od Preiner Wand si už dáváme pivko na terase chaty. Slovenská obsluha jen potěší. Vychutnáváme komfort chaty ve formě ubytování v lageru a teplé sprchy, která bodne. V podvečer se již z terasy kocháme pohledem na masiv Schneeberg s horou Klosterwappen, který je odsud jak na dlani. Přechod Raxalpe pokračuje následující den sestupem k lovecké chatce Dirnbacher Hütte - 1477 m.n.m. a posléze prudkým výstupem serpentinami překonáváme stěnu Nördl. Lechnermauer. Dostaneme se tak do sedla Klobentörl, kde je to hustém klečovišti jak ve výhni. Neotálíme tedy a vystupujeme po 40 minutách na vrchol Scheibwaldhöhe - 1943 m.n.m, který je zhruba uprostřed náhorní plošiny. Je z něj vynikající výhled. Sestup k chatě Habsburger Haus je již jen procházkou. Nutné pivo a po krátkém opalování před chatou opět sestupujeme do zářezu Bären Graben. Na vrchol Heukuppe nám odsud chybí zhruba výškových 470 metrů a hodin a čtvrt svižnější chůze. Na vrcholu se schází poměrně hodně lidí včetně několika krajanů. Blížící se bouřka a vítr nás ale po chvíli ženou dolů k další velké chatě Carl - Ludwig Haus. Ta je doslova v obležení výletních turistů, pro které zde většinou cesta končí. Strmý sestup serpentinami končí u chaty Waxriegel Hütte - 1361 m.n.m., kde se také rozhodujeme trávit poslední noc. Chata má příjemný personál a vynikající vybavení. Opět nocujeme v poměrně plném lageru, a tak za silného chrápání a prdění rakouských, maďarských a českých nocležníků spíme až do růžového rána. Čeká nás již jen 30 minutový sestup k autu a cesta domů. UPOZORNĚNÍ : Ferrata Hans von Haid steig je obtížnosti D a ač je velmi pěkně zajištěna nedoporučuji jí úplným začátečníkům. Na chatě Otto Haus nás stálo ubytování v jednom lagerů ( pro 10 osob ) 6,50 EUR / noc. Na Waxriegelhaus 7,50 EUR / noc. Obě chaty poskytují slevu členům Alpenvereinu. Kromě chat nenajdeme nikde na náhorní plošině vodu ! NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 2007 m.n.m. POHOŘÍ : Rax - Raxalpe OBLAST : Wiener Hausberge, Rakousko VÝSTUP : od hájovny Griesleitenhof - 843 m.n.m. , od jihu OBTÍŽNOST : 2 KOLIKA DENNÍ VÝPRAVA : 4 CELKEM KM : 24,05 km CELKEM PŘEVÝŠENÍ : 3787 metrů celkem / 1147 metrů z vých.bodu NA TĚŽKO : 0% DATUM VÝSTUPU : 24.5. - 27.5. 2007 TI KDO TO PŘEŽILI : PÉŤA, LÁĎA, JIRKA, KRÁLÍK, FRÝDEK Petr Drápalík zakladatel a organizátor klubu Supervht e-mail : supervht@seznam.cz http://www.supervht.com

Poslední aktualizace: 14.2.2024
RAXALPE - spojení ferrat a přechodu náhorní planiny na mapě
Autor: drapalik

Příspěvky z okolí RAXALPE - spojení ferrat a přechodu náhorní planiny

Zimní radovánky v ráji výhledů - Vídeňské Alpy v Dolním Rakousku
Romantické stezky v zasněžených lesích a odlesky světla a třpyt h…
Vydáte-li se na jih směrem od Vídně, dostanete se za ho…
Významná vápencová stěna na jv. okraji masívu Rax s vrcholovým křížem. Na…
Pouhých 70km jihozápadně od Vídně se zdvíhá okraj mohutné náhorní…
Rakouské léto je pro mně již pojmem, co se honosí dlouhou tradicí. Díky…
Horský průsmyk a jedno z nejznámějších rakouských rekreačních středisek…
Vyrážíme autem z Brna, projíždíme Vídní. Jedeme po dálnici A2  a pak…
Heukuppe je najvyšší vrchol pohoria Rax v Rakúsku. Rax…
Náhorní plošina Raxlape o rozloze 75 kilometrů čtverečních se…
Rax Alpe - víkendový ferratistický kurz : K lezení jsem se dostal…
Alpy jsou naše milované Hory, kam se rádi vracíme. Tentokrát jsme se…
RAXALPE – AUSTRIA   Den první    17.ledna 2015   Sněžnice neznámé jsou nám velice…. A právě proto, abychom zjistili, zač je…
Toužíte po tom vypnout a užít si krásný pobyt v přírodě? Vyzkoušejte…
Nejvýše položená železniční stanice v Rakousku se nachází na hoře…
Páté největší město Dolních Rakous Kremže, máme přímo na cestě do Hohe…
VEITSCH ALPE - přechod náhorní plošiny na sněžnicích Toto pohoří bylo pr…
Po předchozím nezdaru vyjíždíme ve čtvrtek, po rychlém obědě, z M…
Skalnatý kaňon na severním okraji vesnice Muggendorfu v Dolních Rakousích, cca 30 min. autem od Wiener Neustadtu. Protékající říčka…
Rakousko - Gutensteinské Alpy (1): Soutěska Steinwandklamm a vodo…