Za Cimrmanem do Jizerek a zpět do Českého ráje.

Tak píšu pár dojmů ze včerejšího výletu na koloběžce. Byla to neděle 25.května 2014 a musím říct - povedená neděle. Ráno jedu na vlak do Jičína, který měl odjíždět v 7.33 hod. Z ničeho nic hlášení o zpoždění a jelikož dvakrát přestupuji, mám trochu obavy abych spoj v Turnově stihnul. Nakonec je zpoždění pouze 12 minut a to se dá. Sedím ve vlaku i s koloběžkou a mlhavým ránem jedem směr Turnov-Železný Brod- Tanvald a Kořenov. Z motoráčku fotím Trosky nad mlžným oparem. Pak se už ale probírá sluníčko a zdá se, že den se povede. Přesedám v Turnově na rychlík a v Železném Brodě na regionální vlak Regio-Shuttle od firmy Stadler. http://www.harrachov.cz/mesto/doku/Stadler.pdf

Stadler, s kterým jedu poprvé stoupá jizerskohorskou železnicí přes Tanvald až do Kořenova, kde mé putování začíná. V Kořenově na nádraží je muzeum horské ozubnicové dráhy. Pořádají tu spoustu akcí včetně nostalgických jízd viz odkaz: http://www.zubacka.cz/

Od nádraží stoupám po cyklotrase č.22 na Horní Polubný. Je to asi kilometrové stoupání a jsem tak natěšen, že předjíždím i pár horských kol. Surprise Pak se stáčím doleva po cyklotrase č.3018, která mě dovedla až do centra Kořenova. Navštěvuji infocentrum a pokračuji do Příchovic. Opět stoupání, tentokrát na rozhlednu Štěpánka. Někdy se jí říká i Hvězda, nebo Buchštejn. Zde narážím na první stopu Járy Cimrmana. Pod patou rozhledny je pamětní deska na památku Expedice Altaj-Cimrman 2007. Pár fotek krásnách výhledů a jede se dál.

Dalším cílem je muzeum Járy Cimrmana dole v Příchovicích s rozhlednou Maják, která také nese jméno tohoto génia. Naštěvuji muzeum, kupuji nějaké upomínkové předměty, obtiskuji pamětní razítko a stoupám na rozhlednu. Výhled je nádherný. V dálce je vidět i Ještěd. Při pohledu k východu vidím zpět na Štěpánku, jen bájný Liptákov nemůžu najít. wink

Pokračuji po cyklotrase č. 3026 a 4248. Je to nádherné klesání přes Rejdice, Český Šumburk do Tanvaldu. Cestou ještě stoupám na přírodní skalní vyhlídku Šulíkova skála, odkud fotím Tanvald. Sjíždím do tohoto městečka na říčce Černá Desná, kde narážím na další stopu génia. Tou stopu je Kino Jas Járy Cimrmana a zdobí ho socha nazvaná Jára Cimrman v mlze od výtvarníka Petra Šuty.

Už je čas oběda, ale frčím dál. No, frčím se říci nedá. Je tu opět stoupání z Tanvaldu po cyklostezce č.3025 přes Horní Tanvald do Smržovky. Cestou podjíždím jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů v Čechách. Nalézá se hned za hlavním smržovským nádražím, kde je hluboké údolí, které viadukt přemosťuje. Viadukt má celkem 9 otvorů přemostěných půlkruhovými kamennými klenbami a jeho délka včetně opěr je 123,5 metru. Vlastní přemostění činí 116,5 metru s výškou 26,5 metru. Volná výška nad terénem je 23,25 metru. Tento skvost samozřejmě neušel mému objektivu.

Ze Smržovky přes Lučany nad Nisou se dostávám až na rozcestí pod další jizerskou rozhlednu Černou studnici. Na tu už nestoupám a přes Dolní Černou Studnici, Čížkovice, Skuhrov klesám do Huntířova. Odtud pokračuje nádherný klikatý sjezd až do Splzova, při kterém dojíždím i nablýskaného veterána Škoda Spartak. Odtud asi kilometr po hlavní silnici už podél úplně oranžové řeky Jizery zabočuji přes most do Líšného a napojuji se na Greenway Jizera.

Perfektní cyklostezka pokračuje přes Malou Skálu, kde konečně obědvám 14.50 hod. a jdu si pro razítko do infocentra Vejměnek naproti Boučkově statku. Tam mě oslovil také zapálený člen BOKOLOBKY Jirka Bohac, který zde provozuje mimo jiné i půjčovnu koloběžek. http://www.kolobezky-ceskyraj.cz/ Chvilku klábosíme i o BOKOLOBCE a slíbili jsme si, že někdy v budoucnu něco společně podniknem. Foto na rozloučenou a frčím přes dvě nové cyklo lávky přes Jizeru dále do Dolánek a Turnova. Zde mé dnešní putování končím na vlakové zastávce Turnov město. Je 16.50 hod. Nasedám do vlaku a zhruba po hodině jsem zpět v Jičíně. Ještě poslední tři kilometry do Robous a dnešní 72 kilometrové putování je u konce.

Byla to paráda. Do Jizerek se určitě na brndě ještě vrátím. V plánu je cyklostezka našeho "největšího Čecha". Na trase je devět zastavení, která připomínají mistrovo působení v kraji a představují Cimrmana jako stavitele, vizionáře, svědka, pedagoga a sportovce, objevitele, rádce, proroka a světoběžníka. Start bude v polských Jakuszycích a uvidíme na co budou síly stačit. Stezka končí v Návarově, ale určitě se pojede minimálně do Semil.

Tak příště - zdar a koloběžce zvlášť. wink

Poslední aktualizace: 26.5.2014
Za Cimrmanem do Jizerek a zpět do Českého ráje. na mapě

Příspěvky z okolí Za Cimrmanem do Jizerek a zpět do Českého ráje.

Z Příchovic k rozhledně Štěpánce na Hvězdě.
Pobývat v Tanvaldu a vynechat výlet na rozhlednu Štěpánku snad ani nejde.…
Do Příchovic, přesně řečeno ještě kousek na kopec. Když už jsme s…
Dojedeme vlakem do na železniční stanice Kořenov, odtud se vydáme po modré…
Rozhledna Štěpánka.
V rámci pobytu v Jizerských horách, a to v Pasekách nad…
Rozhledna Štěpánka (Hvězda)
Štěpánka je kamenná novogotická rozhledna na vrchu Hvězda (959 m) v nejzápadnějších Krkonoších, na Příchovickém hřebeni. Nachází se …
Jedeme autem, protože jedeme z Plzně do Krkonoš. A cestou se zastavujeme kde se dá, resp. kde je co zajímavého. A že je toho hodně,…
Je vedro k padnutí, ale přesto se vydávám na procházku k Majáku J…
Jdeme na výlet na nejstarší rozhlednu v Jizerských horách, na Štěpánku, která leží na vrchu Hvězda 959 m. n. m. Jedeme autem do…
Let balónem začíná na louce o vesnice Příchovice v Jize…
Kořenovské infocentrum provozuje obecně prospěšná společnost Jizerky pro…
V červenci jsem se svou rodinou strávil překrásnou dovolenou na rozhraní …
Pátek 28. 9. 2018 Je pozdní odpoledne, opouštíme Český ráj a trochu váháme…
Kaple se nachází cca 200 m severně od Informačního centra v Kořeno…
A zase to babí léto :o) Co s ním? Co takhle do Jizerek? Slovo dalo slovo a jeden krásný den strávený v Jizerských horách se stal skutečností. Z vlaku jsme v…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky. rád bych Vás pozval na túru z…
Bílá skála na pomezí Krkonoš a Jizerských hor
Bílá skála (v německých mapách Heidstein) je se svými 964 metry nadmořské…
Bílá skála tvoří křemencový blok vystupující nad les. Je nejvyšším bodem…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na výlet za járou Cimrmannem do Příchovic u Kořenova. Nabízím několik…
Tanvaldsko je místem, kde geniální dobrodruh dlouho pobýval a kde i tvořil. Co dnes víme o jeho pobytu? Při návštěvě muzea se setkát…
Lyžařský areál Kořenov - Rejdice se nachází na pomezí Jizerských hor a Krkonoš…