50 let ITB Berlín, aneb Německo si s cestováním rozumí
Byl to tehdy, v roce 1966, svět rozdělený tak zvanou železnou oponou a jen část Berlína, bývalé metropole Německa, zarytě používala přídomek „Hauptstadt der DDR“ (hlavní město Německé demokratické (!) republiky) … Západní - Spolková republika Německo zvolila za své hlavní město Bonn. Zbývající část Berlína – ostrůvek svobody, obklopený východoněmeckým socialismem – se brzy stala jakousi výkladní a výstavní síní Západu, až po takové detaily, jako že světelné zprávy vydavatelství Axel Springer od zešeření dlouho do noci provokovaly soudruhy z Východu objektivním zpravodajstvím, viditelným hluboko za zdí…. Za této situace přišel Dr. Manfred Busche s iniciativou a zorganizoval na berlínském výstavišti první ročník Mezinárodní burzy turismu (ITB Berlin). Začátek byl skromný – prvního ročníku se zúčastnilo devět vystavovatelů z pěti zemí a jejich expozice si přišlo prohlédnout pouhých 250 návštěvníků. Německá důkladnost a cestovatelský zápal však přinesly takřka překotný rozvoj a zanedlouho se z turistické burzy v Berlíně stal celosvětově největší veletrh svého druhu.
Dnešek ITB Berlin – to je 26 výstavních hal, navzájem propojených koridory, takže i když venku není přívětivo, můžete do posledního koutu expozic dorazit suchou nohou. Haly, některé navíc vícepodlažní, jsou doslova nabity expozicemi a není divu – vždyť např. loni se zúčastnilo více než 10.000 vystavovatelů ze 186 zemí a jejich expozice si přišlo prohlédnout více než 175.000 návštěvníků. Rozvoj se nikdy nezastavil – ke klasické turistické nabídce ve stáncích postupně přibyly desítky workshopů, seminářů, konferencí, prezentací všech možných druhů organizací a institucí, postihující veškerý vývoj – od nabídky cest, přes technologie, analýzy a prognózy, až po marketing, publicistiku, dokumentaristiku a vše ostatní, týkající se turistického průmyslu. Samotná ITB své jubileum důstojně oslaví. Za podpory Air Berlin se 50 vyslanců veletrhu vydalo do 50 destinací ve světě a během setkání s 50 partnery v těchto lokalitách nasbíralo zajímavé, neobvyklé, až fascinující příběhy, které budou na ITB prezentovány. Celá řada dalších oslavných událostí vyvrcholí v poslední den veletrhu – 13. března – kdy se na výstavišti uskuteční obrovská show, na níž vystoupí množství hostujících umělců s písněmi a tanci z těch nejexotičtějších končin světa.
Do přírody v Německu
Na ITB Berlin se z celého světa sjíždějí vystavovatelé především proto, že Němci jsou jedni z nejčastěji cestujících národů. Rozhodně to však neznamená, že by neměli bohatý výběr atraktivních turistických cílů také doma. A nabídka samozřejmě neplatí jen pro ně, ale velmi vítaní jsou i návštěvníci ze zahraničí. Pro nás v Česku to platí tím spíše, že jsme v sousedství a tak za turistickými cíli u našich západních sousedů to máme blízko. Marketing německého cestovního ruchu sází na kampaně a aktuální příležitosti, jako jsou kulatá výročí, apod. Pro rok 2016 byla otevřena propagační kampaň na téma „Dovolená ve fascinující německé přírodě“. Není divu, že takové téma se zrodilo – vezmeme-li v úvahu rozlohu Německa od Baltu až po takřka subtropický Černý les, nepřekvapí, jak rozmanitá a lákavá tato nabídka je. Od mořských břehů až po alpské vrcholy, od barevných vřesovišť až po rozsáhlé borové vonící lesy, od pohodové dovolené u jezer až po houbaření v bezprostřední blízkosti našich hranic, to vše nám nabízí německá příroda. Nu a pokud bychom se přece jen chtěli podívat za něčím zajímavým, aktuálním a originálním, pak se nabízí množství kulturních, sportovních, či třeba veletržních akcí. Např. zrovna v těchto dnech přijeli hosté z Lipska prostřednictvím setkání s novináři pozvat české návštěvníky na veletrh Auto Mobil International (AMI), který se uskuteční ve dnech 9. – 17. dubna t.r. na lipském výstavišti. Vypravit se sem je snadné, autem něco kolem dvou hodin. Veletrh láká nejen na novinky v nabídce automobilů, ale zájemcům (loni na 10.000) umožní vystavené vozy si vyzkoušet jak v okolí výstaviště, tak na off-roadových parkurech uvnitř výstavního areálu. Navíc přidává exponáty z oblasti vývoje a výzkumu, údržby, oprav a péče o vozidla atd. Program veletrhu doplňuje bohatý program konferencí, kongresů, workshopů a vyhlášení vítězů v odborných soutěžích, provázejících AMI. Uvažujete vyrazit? Podrobnosti můžete před cestou najít na www.germany.travel, www.ami-lipsko.cz, nebo www.leipziger-messe.de.
Miroslav Navara